Číslo 8 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s historičkou umění.
Martinou Pachmanovou.

 

 

 

 


 


Trpící a vyčerpanou Boženu Němcovou ztělesnila Corinna HarfouchováKdyž hvězdy naděje pohasly

Božena Němcová se u nás dočkávala vesměs uctivých obrázků, často přizpůsobených aktuálním ideologickým potřebám. Ztělesnila ji plejáda hereček: Jiřina Švorcová, Jana Hlaváčová, Dana Medřická, Jana Březinová, Dana Syslová, Vlasta Chramostová... Nejnověji zaujala německou režisérku Dagmar Knöpfelovou – tři spisovatelčiny chystané dopisy (přesněji možná tři koncepty nikdy neodeslaného dopisu), adresované Vojtěchu Náprstkovi, ji inspirovalo k vylíčení posledních měsíců Boženina života.

Ačkoli se snímek A tou nocí nevidím ani jedinou hvězdu (ve čtvrtek 19. února ve 23.10 uvádí ČT 2) dotýká výhradně českých reálií, vznikl jako čistě německý počin. Ve štábu ovšem převažovali najatí Češi, tuzemské herce poznáme v téměř všech rolích s výjimkou hlavní. Trpící a vyčerpanou Boženu Němcovou totiž ztělesnila Corinna Harfouchová.

Režisérka zvolila vcelku náročnou vypravěčskou strukturu. Dokonce začíná hrdinčiným pohřbem, který za všech okolností svobodomyslná Němcová skepticky komentuje: není si jista, zda by svůj život chtěla prožít znova. Zastihneme ji churavějící v litomyšlském exilu, kde se v osamění a jakoby vyděděna marně pokouší editovat chystané sebrané spisy. Sužují ji stále větší bolesti, provázené krvavými výtoky.

Při psaní si vybavuje nedávné i vzdálenější události, milostné vztahy i doprošování, konflikty s opileckým, zhrublým mužem (Bolek Polívka), jenž ji ponižuje, sprostě nadává, záměrně ponechává v nouzi a dokonce bije. Režisérka dopodrobna diváka seznamuje s často krušnými hygienickými podmínkami, zachycuje Němcovou při výměně zakrvácených „plátýnek“, jak jsou nazývány objemné kusy tkaniny.

Německý pohled na české dějiny se nám může jevit na jedné straně svatokrádežný, přitom však těžkopádný, zjednodušující a proklamativní (hlavní hrdinka ustavičně chrlí vnitřní monology, které osvětlují probíhající dění), avšak má svůj význam. Odstraňuje totiž hojně navrstvené mýty. Přibližuje výjimečnou osobnost, nejen v oné upjaté a pokrytecké době vnímanou jako „velká česká spisovatelka“, ale současně také jako „špatná ženská“, jak trefně poznamenává Milena Lenderová v knize K hříchu i k modlitbě.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Výchovná metoda
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   O filmu jinak

   Televizní glosář     
 
   Královna Sidónia I
   Pořiďte si