Číslo 8 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s historičkou umění.
Martinou Pachmanovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Martina Pachmanová, historička umění, kurátorka

Jak dlouho vám trvalo, než jste mohla pozvat hosty na vernisáž výstavy, která Miladu Marešovou představila?

Hodně dlouho. Na Marešovou jsem přišla v okamžiku, kdy jsem pracovala na své dizertaci, která se poprvé komplexněji věnovala genderovým otázkám v moderním českém umění mezi válkami. Tehdy jsem si začala zahrávat s myšlenkou, že by bylo záslužné udělat na toto téma výstavu. Shodou okolností za mnou s podobným nápadem přišel ředitel Moravské galerie Marek Pokorný. Jenže udělat výstavu, kde by bylo zastoupeno hodně autorů – či spíše autorek – a kde by se reflektovala zmíněná problematika, to je projekt pro tým kurátorů na několik let. Navrhla jsem tedy otevřít genderová témata monografickou výstavou, a to Miladou Marešovou. Jednak proto, že jsem byla ve styku s jejími příbuznými, měla jsem přístup k soukromé sbírce, kde je uložena valná většina jejích prací, a jednak jsem se do její práce zamilovala. Ohlas, který výstava vzbudila, mě utvrdil v myšlence, že dělat takové věci má smysl.

Předpokládám, že když vás Marešová natolik okouzlila, máte s ní i další plány.

Ano. Zdá se, že zaujala i nakladatele, takže na letošek chystám dvě knihy. V Academii vyjde po šedesáti letech reedice vzpomínkové knihy Marešové s názvem Waldheimská idyla. Bude to vydání rozšířené o její válečnou korespondenci a obrazově doplněné o dosud nepublikované válečné a těsně poválečné kresby. A nakladatelství Arbor Vitae vydá její domácí biograf.

O co půjde?

Domácím biografem Marešová nazývala ručně kolážované a malované diapozitivy, které vytvářela na začátku dvacátých let pro potěšení rodiny. O několik let tím předběhla jiné experimentátory s pohyblivým světelným obrazem. Je to naprosté unikum, na české scéně se s něčím takovým nepracovalo a nemá to obdoby ani ve středoevropském prostoru. I pro filmové historiky to bylo překvapení. Jsem z toho nadšená. Tahle část její tvorby je zajímavá i proto, že Marešová byla svým způsobem tradiční umělkyně a biograf nevytvářela s cílem experimentovat, ale pobavit. Zároveň je v něm ale ukryt klíč k pochopení jejího díla: už jako dvacetiletá se ukázala jako skvělá pozorovatelka života se smyslem pro ironii i pro humor. Kniha bude mít podobu komiksu, což ostatně žánrově odpovídá původnímu projektu.

Co vlastně dělá kurátor?

Donedávna byl kurátor v Česku naprostým samoukem, nic takového se studovat nedalo. Většina kurátorů jsou kunsthistorici. Mezi oběma profesemi je ale rozdíl. Kunsthistorik hodnotí umělecká díla a zařazuje je do historických kontextů. Kurátor tato díla interpretuje prostřednictvím veřejné prezentace. Kurátoři současného umění nemusí být kunsthistorici, což ale většinou neplatí pro kurátory historického materiálu, tam je znalost dějin umění nepostradatelná.

Jak jste se ke kurátorské práci dostala vy?

Vzhledem k tomu, že jsem se pohybovala mezi současnými umělci, se to jaksi nabízelo. Důležité pro mě bylo tříměsíční stipendium, které jsem získala v roce 1993 od aukční síně Sotheby‘s v jejich vzdělávacím programu v Londýně. Poslouchala jsem přednášky o poválečném a současném umění, to se na pražské fakultě vůbec nepřednášelo. Tam jsme víceméně končili rokem 1900.

Proč musíme za pořádnými výstavami stále ještě jezdit do Vídně, Paříže, Londýna?

Tak to se zeptejte na Magistrátu hlavního města Prahy.

Je to věc peněz?

Peněz i kulturní politiky, kulturní vize. V Česku se má stále za to, že kultura si na sebe musí vydělat, že si nejdříve musíme vybudovat silnou ekonomiku a teprve potom se dostane prostředků na kulturu. Ale myslím, že je to velice krátkozraké. Přehlíží se, že kultura sama dokáže vydělat peníze, protože umění, a to i současné, o němž se traduje, že je nesrozumitelné, přitahuje značnou pozornost. Kupříkladu co se týká turistiky, umění by se mělo stát klíčovou strategií. Lidé by měli nejen objevovat Prahu historickou, ale měli by sem jezdit i za tím, co co vyvolává aktuální otázky a diskuse.

Vždycky jste se zajímala o umění, nebo váš výběr povolání ovlivnili rodiče?

Tatínek byl inženýr chemie, maminka pracovala v administrativě. Vždycky jsem ale tíhla k humanitním oborům. Na gymnáziu jsem zprvu chtěla studovat jazyky nebo literaturu, ale ve druhém ročníku jsem tak trochu náhodou šla na přednášku o výtvarném umění a najednou jsem cítila, že tohle je ono. Vůbec jsem ale tehdy netušila, že se nějaké dějiny umění dají studovat. Problém byl pak ovšem v tom, že kunsthistorie se otevírala, alespoň na Karlově univerzitě, jednou za několik let. Po pěti letech, zrovna když jsem maturovala, ji otevřeli. Přijali mě hned, i když si myslím, že v osmnácti jsem na studium dějin umění ještě nebyla úplně zralá.

Vaše odborné práce se vždy nějakým způsobem dotýkají otázky genderu. U nás se to slovo málem stalo synonymem pro feminismus. Proč tomu tak je?

Jsme málo informovaní. Ty věci samozřejmě souvisejí, ale zjednodušeně řečeno feminismus je ideologický názor, který chce různými způsoby prosadit rovnost mezi pohlavími, zatímco gender je určitý vědecký názor pro zkoumání vztahu mezi muži a ženami a toho, jakým způsobem společnost, politika a kultura vytvářejí to, čemu se říká ženskost a mužskost. Raději než o feminismu ale hovořím o feminismech. Plurál naznačuje, že to není žádná jednolitá myšlenka.

Šárka Vieweghová

Snímky David Novotný

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 10. února.



  Výchovná metoda
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   O filmu jinak

   Televizní glosář     
 
   Královna Sidónia I
   Pořiďte si