Číslo 47 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Václavem Rašilovem.


 

 

 

 

 

 

 

 


Jaroslav Vanča, scenárista a pedagog FAMU

Všichni možní sběrači a já

Je to už podruhé, co si pro název svého zamyšlení vypůjčuji název filmového díla, a opět je jeho autorkou vynikající francouzská režisérka Ágnes Vardová. Tato dáma může být totiž příkladem schopnosti sociální reflexe i předvídavosti, a to nejen pro pouhého fejetonistu, ale především pro současné české filmaře. Zatímco náš film se v poslední době namnoze zaobírá jaksi unaveně usnovanými prkotinami, a skutečné společenské problémy vytěsňuje kamsi za okraj plátna (na němž se odehrává nejspíše nějaká urputná taškařice), celovečerní dokument s oním názvem, natočený režisérkou v již důchodovém věku, je plný mladých a čerstvých myšlenek. Je svého druhu obhajobou, ba poctou sběračům toho, co jiní lidé, civilizaci slepě důvěřující a civilizací zkažení, vyhazují, ač to nikterak zkažené není. O smysluplnosti této činnosti vypovídají bez zábran na kameru nikoli jen bezdomovci, dědici příznačného typu francouzských clochardů, ale i dočasní nezaměstnaní, ba i umělci a intelektuálové.

Už jsem na tomto místě vyjadřoval své přesvědčení, že vznáší-li se na tímto jevem odér čehosi ostudného, netýká se oněch sběračů použitých věcí, ale šíří jej ti, kdož odhazují do odpadu věcí k použití, nejspíše zbohatlíci všeho druhu, polistopadoví „noví Češi“. Kdyby ale jen věci k použití, jde často o věci plně funkční, ba věci fungl nové. Manželka byla takříkajíc bez sebe oním návalem studu za ostatní, když onehdy v blízkosti našeho domu našla v kontejneru žalující změť nových hraček. Dětskýma rukama nedotknutí plyšáci, hračky pro holky i kluky, elektrická autíčka dokonce s novými bateriemi. Co k tomu říci. Vysvětlit to lze, pochopit hůře. Nutno je jen dodat, že někde zase naopak žijí děti téměř bez hraček.

Většinu těch věciček jsme přenesli na viditelné místo, kam odkládají své „přebytky“ ti, kteří uvažují, v tomto případě doslova, alespoň za roh. Tam, odkud nejpozději do rána příštího dne spolehlivě zmizí.

O knihách v kontejnerech, ale i v popelnicích jsem už na tomto místě psal. Mám v knihovně pár bibliofilií, i s podpisy autorů. Z popelnice, pochopitelně. Tedy nepochopitelně. Na stěně mi visí kresba známého malíře. Zachránil jsem si ji i rámem na poslední chvíli ze sběrného valníku, připraveného k odtažení. Užívám si těch věcí a stejně si připadám tak trochu jako měšťák. Neboť ve Vardové filmu šli jeho hrdinové – a právě ti nejvzdělanější – ještě dále. Chodili si pro ovoce a zeleninu, zbylé po trhovcích. Samozřejmě, že fenomén bohatých francouzských tržnic k takovému sběru spíše láká. Francouzi jsou zkrátka dále nejen v demokracii, mnozí z nich jsou paradoxně dále i ve svém pověstném odporu k novotám, mezi něž počítají i ono přízračné plýtvání současnosti. Neopouštějí rovněž staletou tradici paběrkování po sklizních všeho druhu.

Zato v pangejtech našich silnic, vedoucích k vyhřezlým ostrovům satelitních městeček, se o letošním podzimu opět zdarma nabízely spadané ořechy, jablka či hrušky. Kdepak skákat přes plot pro pírko, to, co bylo dobré pro ideální hospodyňku minulosti, nad tím se dnes ofrňuje zbohatlická, postmoderní madam. Světoznámá režisérka Vardová se ke svým přičinlivým hrdinům v závěru filmu naopak symbolicky i prakticky přiřadila. Je to zvláštní doba, v níž jdou průkopníci proti proudu. Leč cesta dopředu přece nutně vede nazpět, jak víme z myšlenek taoistických mudrců.



  Všichni možní sběrači a já
   Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Arcisstraße 12
   aneb Dějiny jedné adresy

     Nalaďte si
 
   Seriál je pes
   aneb Ohlédnutí v běhu

    Téma