Číslo 47 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Václavem Rašilovem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


Václav Rašilov, herec

Jaký vztah máte ke svému dědečkovi, kterého znáte jen z filmů a vyprávění?

Václav Rašilov a Zita Morávková v inscenaci Divadla Lampion Špalíček pohádek na motivy Františka HrubínaJako kluk jsem žil v domě, kde dědeček dříve bydlel, takže jsem vnímal atmosféru toho prostředí a měl jsem rád věci, které sbíral. Fascinovaly mě krabice známek, staré hodiny nebo obrazy a taky spousta různých nepotřebných věcí, které dříve byly rekvizitou nebo částí scény v nějakém divadelním představení. Jsou řemeslně propracované a mají své kouzlo! V tom jsem asi trochu po dědovi. Jinak je mi líto, že jsem ho nezažil, zemřel už v roce 1955. Měl jsem jen jednu babičku, která ale taky brzy odešla. Trochu jsem tedy záviděl ostatním dětem jejich babičky a dědečky. Sašu Rašilova znám samozřejmě z fotek a filmů, slyšel jsem o něm spoustu historek, které se tradují, ale víc by mě zajímalo, jaký to byl člověk v běžném životě. Každopádně mě těší, že mého dědu měli lidé rádi. Na to jsem hrdý!

Jak vás ovlivnilo povolání otce kameramana a maminky, která vystudovala taneční konzervatoř?

Tatínka film vždycky fascinoval, jednou si dokonce zahrál v komedii Rodinné trampoty oficiála Třísky, ve které účinkoval i dědeček. Tato zkušenost otci stačila na to, aby se přesvědčil, že se před kamerou necítí dobře. Jako kameraman mě bral s sebou do televize. Bylo to jako dostat se do supersvěta, který mě doslova pohltil: byly tam obrovské prostory, různé lávky, kulisy, rekvizity, chodily tam pohádkové bytosti. Tak trochu jsem tomu všemu kolem sebe věřil a hlavně jsem hned spekuloval, jak a kam bych mohl vlézt. Bylo to naprosto úžasné! Domovskou scénou maminky bylo Divadlo ABC; zažila ještě éru Jana Wericha. Prostředí divadla bylo také skvělé, navíc tam byli nesmírně zábavní lidé! Maminka ale postupně opustila svou uměleckou dráhu a začala se věnovat rodině. Tím skončily i mé výlety jak do divadla, tak do televize.

Hráli jste někdy v divadle nebo ve filmu společně s bratrem Sašou?

V adaptaci Stokerova románu Dracula na Divadelní lodi bratří FormanůPrvně jako úplně malé děti. Otec dělal kameramana seriálu scenáristy Jaroslava Dietla a režiséra Zdeňka Podskalského Doktor z vejminku. Bylo mi tehdy kolem pěti let a vzpomínám si na natáčení jako na velkou zábavu. Martin Růžek, který hrál ústřední postavu doktora, byl přátelský a já ho bral jako svého dědečka. Od té doby jsme dlouho s bratrem společně nikde neúčinkovali. Sešli jsme se až v divadle, když Saša se svou ženou Vandou Hybnerovou připravovali autorská představení pro Divadlo v Řeznické. Inscenace Pokus pes čili potwor, kterou dodnes hrajeme v Divadle Komedie, je v podstatě rodinným představením: kromě Saši, Vandy a mě, tam hraje Boris Hybner a ještě naše velmi dobrá rodinná známá Jana Kovaříková. Co se filmu týče, zahráli jsme si společně se Sašou teprve teď v absolventském filmu Radka Míla Bráška a připravované televizní pohádce Sofie a ukradený poklad. Režisér Jaroslav Hanuš nás obsadil do rolí dvou bratrů – princů Bobo a Dodo, kteří jsou takovými neúspěšnými uchazeči o princezninu ruku.

Berete svého bratra jako hereckou konkurenci?

Chce se mi říct, že čím dál víc... (smích) Ve skutečnosti ale ne! Saša je pro mě člověk, kterému absolutně věřím a mohu mu říci cokoli. Konzultuji s ním spoustu věcí, tedy i těch pracovních a velmi mě zajímá jeho názor. Navíc, když jsme teď spolu natáčeli, pěkně jsme se při tom vyblbli a dost jsme si to užívali. Máme totiž podobný smysl pro humor a protože se dobře známe, neměli jsme žádné zábrany, které občas člověka brzdí, když se na place potká s někým, koho osobně nezná.

Věnujete se víc divadlu nebo filmu?

Střídavě. Divadlu rozhodně pravidelněji. Někdy se mi sejdou nabídky, že nevím, co dřív, ale mám i období, kdy odpočívám a mám čas na rodinu. V angažmá jsem teď v kladenském divadle Lampion a jinak pravidelně hraju v seriálu Ulice. Nedávno jsme dotočili seriál Proč bychom se netopili na námět románu Zdeňka Šmída, který režíroval Petr Nikolaev. Jinak hostuji v představení Vzducholoď, které vzniklo v divadle Nablízko a dnes se hraje v Divadle bratří Formanů na lodi Tajemství. S Divadlem Aqualung tam uvádíme ještě Drákulu.

Zuzana Vojtíšková

Foto Martin Drtina

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 11. 11.



  Všichni možní sběrači a já
   Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Arcisstraße 12
   aneb Dějiny jedné adresy

     Nalaďte si
 
   Seriál je pes
   aneb Ohlédnutí v běhu

    Téma