Číslo 45 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s textařem.
Michalem Horáčkem.


 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 




Velkoměstem se potácejí děti noci

Režisérka Michaela Pavlátová se původně věnovala animovaným filmům (Repete, Karneval zvířat), experimentovala s dokumentem (O babičce), ale posléze přesedlala na příběhy hrané. Po povídce Absolutní láska ze snímku Praha očima... debutovala celovečerním dramatem Nevěrné hry, v jehož komorním ladění, zacíleném na složitě utvářené partnerské vztahy, pokračují i Děti noci. Scenáristka Irena Hejdová se sice zaměřila na dospívající mládež, avšak tentokrát se naprosto mineme s kratochvílnými hrátkami, jak je předkládali Snowborďáci nebo Rafťáci. Naopak převáží průzkum bezradnosti, neopětovaných citů a zmateného hledání pevného záchytného bodu. Tvůrci si totiž všímají především outsiderů mezi námi.

Děti noci – Martha Issová (Ofka) a Jiří Mádl (Ubr)Mladičká Ofka si neví rady se životem ani s doléhajícími emocemi. (Martha Issová postihla v obdivuhodně celistvé kresbě její niternou rozháranost, zachycuje provizornost Ofčiny nynější existence, určené ponejvíce jakousi nedozrálou vzdorovitostí.) Zahazuje svůj výtvarný talent, patrný ze spousty koláží, které si ještě schraňuje, než se rozhodne vyhodit je do popelnice, noci marní prodáváním ve večerce. Odmítá výzvy, aby konečně dělala něco užitečného, na matčiny námitky, že by měla v životě něco dokázat, reaguje podrážděně: „Co bych měla dokazovat? A komu?“ (Je zajímavé, nikoli však podstatné, že Ofčinu starostlivou matku hraje hereččina skutečná matka Lenka Termerová.) Často se až vztahovačně uzavírá do sebe, se svými trápeními se odmítá komukoli svěřit a zejména milostné zklamání jí připraví nejeden hořký okamžik.

Přitom však odmítá neobratné namlouvací pokusy svého kamaráda Ubra – ztvárnil jej Jiří Mádl, dosud známý z nezávazných teenagerovských komedií. Tentokrát se převtělil do osamělce, jenž se marně snaží překročit dojemně směšnou, ale přitom ochranitelskou, ba sebeobětavou vazbu, skrze niž jej Ofka vnímá. Charakterizován je tím, že schraňuje nepotřebné harabudí, které někdy jako by mělo promlouvat místo něho. Připomínám aspoň scénu, kdy se k Ofce pokouší přiblížit prostřednictvím opelíchaného medvídka. Mádl, s brýlemi a zajíkavou řečí, se sice vzdaluje svému obvyklému typu, ale přesto vycítíme jistou pózovitost, okázalou snahu vklouznout do odlišné polohy – na rozdíl od spontánní Issové, bez námahy držící základní obrysy své hrdinky od počátku do konce.

Děti noci se odehrávají v převážně nočních sceneriích (Ofka je dokonce zraněna při vyloupení „svého“ obchůdku). Jako kdyby právě tehdy protagonisté – navlečeni do typického odění části své generace a s nezbytnou kapucí nebo čepicí na hlavě – trochu ožívali ze své letargie. Přesto kameraman Martin Štrba nenavozuje ponurou atmosféru, jistý dokumentarizující akcent evokuje spíše osamělost a mimoběžnost životů.

Děti noci nehledají hlubokomyslná zjištění. Nevadilo by tolik, že se autorky přidržují obyčejných banalit, kdyby se nepřiklonily k televizně bakalářskému přístupu, jehož metou se stává chápavý soucit.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jak to vidí Věra Nosková
   Zkraje týdne
 
   Žijeme pořád
   ve zdivočelé zemi...

     Navštivte
 
   Po stopách
   podnikatelských rodin

    Téma