Číslo 45 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s textařem.
Michalem Horáčkem.


 

 


 

 

 

 

 

 



O portrétech a karikaturách

Uctivý obdiv, a zároveň intenzivní touha ubezpečit se, že i oni jsou lidé jako my – to jsou dvě podoby vztahu publika k celebritám nejrůznějšího kalibru. Dávnou tradici obou lze doložit v řecké mytologii i v Kosmově kronice. Teprve nástup masových médií však rozvinul tuto lidskou přirozenost do netušených rozměrů. Zejména pro bulvár se stalo opěvování dokonalosti známých tváří kořeněné senzačním odhalováním vyšmírovaných intimit z jejich života pevnou součástí denní nabídky. Podivnou roli dnes hraje v obou zmíněných disciplínách i Česká televize.

Nejdelší rodokmen mezi veřejnoprávními portréty má série inventur osudů slavných nebožtíků. Původní tematicky vymezená Nevyjasněná úmrtí, časem rozšířená na Předčasná úmrtí, dnes dožívají pod všeobjímajícím názvem Příběhy slavných. Spolu s rozšiřováním záběru se postupně proměnil i většinový princip memoárových medailonů. Jednostranná idealizace funguje v legendách o svatých mučednících, z vyretušovaných portrétů vzpomínaných umělců však příliš často dělá cosi mezi pomníkem a karikaturou. Upozornění z čistírny, že „některé skrvrny nelze vyčistit bez porušení podstaty látky“, použil kdysi Bohumil Hrabal jako motto svých příběhů. V případě většiny nebohých obětí platí doslova. A do písmene.

Pět oslavné ódy pouze na spolehlivě zesnulé zřejmě nepříjemně omezovalo tvůrce útěšných televizních barvotisků. Jen tak je možné vysvětlit, co přimělo Českou televizi, aby ve stejném duchu vytvořila cyklus věnovaný žijícím „uměleckým celebritám“. Bez sebemenšího odstupu od osobně nepřítomného objektu chvály, je Po stopách hvězd pouhým nevídaně servilním pokračováním reklamní kampaně retušovaných plakátů, nesmyslně financovaných koncesionářskými penězi.

Zdánlivě sofistikovanější podobu má veřejnoprávní šmírování soukromí slavných a známých. Samotný název Třináctá komnata sugeruje pocit soucitné účasti na lidském neštěstí. Svým obsahem a formou se však většina pohnutých historek hlásí k obvyklému citovému dryáčnictví. Nově navíc s přiznáním, že popularita svolné celebrity je daleko důležitější, než fakt, jestli vůbec nějakou „třináctou komnatu“ má. Stížnosti na bolavá záda a dojemné rozumování počtvrté ženatého Jiřího Krampola o zásadním významu rodiny je tragikomickým důkazem netušených možností cyklu.

Štěstím České televize, a především jejích diváků, je fakt, že zmíněný trojlístek pořadů není jedinou příležitostí k setkání s (ne)známými osobami a osobnostmi. K dobře zavedeným veřejnoprávním hovorům vedeným Na plovárně, v baru Krásný ztráty a nověji v Historii.cs, už standardně patří například V zajetí železné opony a občas i některé osobnostní dokumenty. A nejnověji i pondělní večerní Vzkazy osobností z rodu Jiřího Grygara, Jana Sokola, Vojtěcha Cepla či Zdeňka Šternberka.

Jan Svačina, publicista



  Jak to vidí Věra Nosková
   Zkraje týdne
 
   Žijeme pořád
   ve zdivočelé zemi...

     Navštivte
 
   Po stopách
   podnikatelských rodin

    Téma