Číslo 44 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Karlem Košárkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 



S mezzosopranistkou Magdalenou Koženou. „Velice rád vzpomínám na naše koncerty v Japonsku a těším se na příští jaro, kdy vystoupíme v Americe,“ říká Karel KošárekKarel Košárek, klavírista

Co vás podnítilo k zájmu o skladatele Duška?

Impuls přišel od Českého rozhlasu, od dramaturgyně stanice Vltava Dagmar Henžlíkové, která mi projekt nabídla. Duškovy klavírní, přesněji klavicembalové koncerty určitě stojí za to, aby se jim klavírista věnoval.

Dušek žije je v hudebním povědomí spíš jako manžel slavné zpěvačky Josefiny nebo Mozartův pražský hostitel...

Není to spravedlivé, protože byl hlavně velice plodným skladatelem, napsal na čtyřicet symfonií, dvacet smyčcových kvartetů, mnoho komorní hudby pro dechy, devět cembalových koncertů, spoustu sonát. Ve své době byl uznáván i jako mimořádný klavírista s osobitým stylem a schopností improvizace. A jako organizátor hudebního života. Navíc to byl úspěšný pedagog, mezi svými žáky měl například Leopolda Koželuha, Václava Maška nebo Jana Vitáska. Duškovy kvality potvrzují i klavírní koncerty, jejich půvab byl i pro mne příjemným překvapením.

Pražský komorní orchestr, s nímž jste koncerty nahrál, to cítil podobně?

Od nastudování až po provedení nahrávky jsme si to společně užívali. V dnešní době, kdy se vydávají i okrajové skladby slavných autorů – a někdy spíš se záměrem prezentovat kuriozitu než hodnotu, prostě něco, co ještě nebylo zveřejněno – není možné Duška opominout. Jeho hudba je v mnoha případech srovnatelná se slavnějšími současníky; poslechněte si třeba nádherné, nápadité a invenční pomalé věty klavírních koncertů. Doufám, že naše CD aspoň trochu přispěje k Duškově rehabilitaci.

Máte obdobně blízký vztah k jiné starší české hudbě?

Určitě, kromě Duška se zabývám například tvorbou Jana Václava Huga Voříška, i když ten už patří stylově skoro do raného romantismu. Pro Český rozhlas jsem už nahrál Voříškův cyklus Impromptu, opus 7 a jednáme o dalších dílech. Byl bych rád, kdyby se mi komplet Voříškova klavírního díla podařilo dokončit. Chtěl bych taky v budoucnu nastudovat některou z pozdních sonát Jana Ladislava Dusíka.

Pocházíte z Kroměříže, města, které proslavila hudba Pavla Josefa Vejvanovského, ale i řada pamětihodností, konzervatoř, bohatý kulturní život. Ovlivnilo to vaši cestu k umění?

U mě je to prostší, hlavní roli hrála moje rodina, oba rodiče byli profesionální muzikanti. Ale po pravdě řečeno, dneska je skoro jedno, kde bydlíte. Díky médiím vás kultura dostihne kdekoliv. Je ovšem pravda, že Kroměříž je opravdu krásná; v uličkách cítíte na každém kroku závan historie a zvláštní atmosféru, jsou tu nádherné zahrady. Proto svůj život stále dělím mezi Prahu a Kroměříž, kde mám i rodinu.

Patříte ke generaci, která už měla možnost studovat v zahraničí, od mládí jezdíte po světě. Odkud jste si odnesl nejvíc zajímavých zážitků?

Pro mě bylo určitě důležité a v mnoha směrech rozhodující studium v Americe, strávil jsem tam skoro pět let. Ale jinak bych těžko dělal nějaký pořadník, co bylo nejzajímavější. Každý koncert nebo vystoupení jsou neopakovatelné, jsou střípkem do mozaiky pocitů a zážitků které mě obohacují, utváří a věřím, že se i následně promítají do mé hry. Mám krásné vzpomínky na koncert v Paul Klee Centru v Bernu, stejně tak třeba na zahájení Jazzových dní ve Znojmě, koncerty s Magdalenou Koženou v Japonsku nebo recitál v rámci Týdne židovské kultury v Holešově. Nemusí to být velké a slavné sály, stačí mi lidé, kteří přijdou na koncert Kruhu přátel hudby v malém městě – právě ti dokážou vytvořit atmosféru, na kterou se nezapomíná.

Agáta Pilátová

Foto Jarka Šnajberková a David Port

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 21. října.



  Jak to vidí Jaromír Štětina
   Zkraje týdne
 
   A bubny se valí...

    Navštivte
 
   V kraji pastisu, paštik
   a hladových vlků

   Téma