Číslo 44 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Karlem Košárkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 



V kraji pastisu, paštik a hladových vlků

Rozhlasová reportérka a spisovatelka Pavla Jazairiová se letos na jaře vrátila na „cestu hvězdy“, o jejíž španělské části vydala v Radioservisu úspěšnou knihu. Pro Týdeník Rozhlas připravila cyklus čtyř reportáží ze svého putování po francouzských stezkách vedoucích poutníky k hrobu svatého Jakuba v Santiagu da Compostela. Dnes přinášíme druhou z nich.

St. Privat d‘AllierNa náměstí osady St. Privat, kde skončil první den naší pouti, stojí podivná socha – obluda složená ze starých vidlí, hřebů, soukolí a jiných pichlavých nebo členitých kusů železa. Příšera s ostrými zuby a zježeným hřbetem, nepodobná živému tvoru. Je to Zvíře z Gévaudanu (tak se jmenuje zdejší oblast).

Strašné divoké zvíře – jak vypadalo? Nejvíc snad bylo podobné obrovskému dravému vlku. Existovala obluda skutečně, nebo patří do strašidelných pověsti? Podle starých kronik řádila v tomto kraji po tři roky – od července roku 1764 až do června 1767. Za tu dobu prý zardousila a sežrala více než sto lidí – výhradně ženy a děti. Muži prý bestii nezajímali. Podle jiných svědectví však zvíře své oběti nežralo, jen jen uchvátilo, zabilo a nachlemtalo se jejich krve. Mrtvoly byly nalezeny celé bílé, vysáté.

Bylo to skutečné zvíře? Nebo snad stín z temnoty, ďábel? Možná dokonce šílený krvelačný člověk?

Podle místních se pravděpodobně opravdu jednalo o vlka, možná o více vlků, kteří hladověli. Zvěř v lesích snad byla vylovena místní šlechtou. Páni vybili zvěř, zbídačili venkov. Hladoví vlci se pustili do lidí.

Vlci v tomto kraji žili a bylo jich mnoho. Později je lidé vyhubili, ale před časem se vrátili. Přišli z Itálie. Naposledy jich bylo v Auvergne napočítána stovka. Roku 1985 byla u obce St. Lucie vytvořena vlčí rezervace. Na rozloze 25 hektarů dnes v částečném zajetí žije velká smečka vlků. Návštěvníci parku se tam mohou s obávanými šelmami seznámit, pozorovat, jak čilí jsou vlci v zimě, potěšit se čerstvě narozenými vlčaty a prohlédnout si místní muzeum, kde najdou i bohatou dokumentaci o dávném „zvířeti“.

Ale St. Privat ohrožovali i jiní škůdci v lidské, dokonce šlechtické kůži.

Lidské zvíře z Gévaudanu

Nad osadou se tyčí hrad, už od pohledu chmurný. A skutečně, lidé se k této stavbě přibližovali jen velmi neradi. Místa se drží neblahá pověst spojená s rodem Bouchardů.

Jacques Bouchard, který hrad v 17. století vlastnil, býval prý, stejně jako později „zvíře“, postrachem celého okolí. Zloděj i zločinec! Zpočátku se zdálo, že mladíka srovná manželství s krásnou a ctnostnou Antoinetou de Champentieres. Svazek lásky ho však brzy omrzel. Nudil se a hledal kumpány. Na hrad se táhli nejrůznější dobrodruzi, pořádaly se tam pitky, orgie a jiné nepravosti. Nakonec hradní pán se skupinou opilých druhů zavraždil dva šlechtice ze sousedství. Zločin vstoupil ve známost po širém okolí a příbuzní obětí žádali spravedlnost. Jacques Bouchard se snažil trestu uniknout díky známostem, které měl u královského dvora, avšak bez úspěchu. Roku 1649 vynesl soudní dvůr v Paříži rozsudek. Bouchardovi bylo přikázáno doživotní vyhnanství a ztráta majetku. On však rozhodnutí soudu nedbal – naopak posílil opevnění svého hradu a rozpoutal v kraji skutečný teror. Nakonec unesl a uvěznil další místní šlechtice. Zasáhl sám biskup Armad de Béthune. Ale i jemu se Bouchard vysmál. Řekl prý doslova: „Nejenže mám dlouhý nos, také moje ruka je dlouhá – však uvidíš!“

Poutníci jsou vítáni. Místní je sice nechápou, ale jsou shovívavíTentokrát se zlosyn zmýlil. Armand de Béthune byl totiž spřízněn se samotným kardinálem de Richelieu. Bouchard byl odsouzen k smrti. Podařilo se mu sice uprchnout, ale vrátit se nesměl a jeho hrad byl pobořen.

Podle legendy zemřel Bouchard ve své posteli. Destrukce zámku však stála peníze a zaplatit museli Bouchardovi potomci. Jeho syn byl prý slušný mladík, o kterém se nic zlého neví. Sklon k zločinu zdědil až Bouchardův vnuk. Byl prý chamtivý, nenasytný. Oženil se pro peníze, vzal si vdovu, kterou nemiloval, a velmi ji trápil. Přesto se mu v manželství narodily dvě dcery. Oblíbil si jednu z nich, a aby jí zajistil větší věno, nechal tu druhou proti její vůli zavřít do kláštera. Dívka měla milého – statečného šlechtice. S jeho pomocí z kláštera utekla a konal se sňatek. Otec zuřil. Vyhrožoval, že nechá neposlušnou dceru zavřít do blázince, nedovolil jí přístup k hradu, nemohla se ani rozloučit s umírající matkou.

Také tento Bouchard sklidil za své skutky odplatu. Týraní lidé ho nenáviděli, jen zázrakem unikl za francouzské revoluce smrti. Byl odsouzen obcházet kolem vesnice spoutaný těžkým řetězem. Skončil v naprosté bídě.

Neděle v St. Privat

Poutnická noclehárna v St. Privat d‘Allier nabízí nocležníkům možnost uvařit si, ale ten den byla neděle, oba místní obchůdky byly zavřené, takže nebylo z čeho. Nezbylo než navštívit vesnické bistro. Tam pro nás rozmrazili brambůrky a sekaný biftek – obojí stěží k jídlu. Jen víno měli dobré.

Ve Francii stejně jako u nás (a patrně v mnoha dalších místech) se klade otázka: Co dnes mohou obyvatelé zapadlého venkova v neděli dělat? Jaký mají společenský život? Odpověď bývá podobná, ne-li stejná. Lidé jdou do hospody a pořádně se namažou. U nás pivem, v St. Privat d‘Allier pastisem – zdejší anýzovkou. Víno se ve Francii převážně pije jen k jídlu.

Cestou do kapličky, jež byla součástí Hradu na ostré skáleV neděli je v bistru plno. Na vysokých stoličkách u baru trůní mládež. Děvčata naditá do minisukní, načesaná, namalovaná. Mladíci s trochu výstředními účesy – jen trochu, aby pozlobili rodiče. Hluční, nacucaní pastisem, působí bezradně. Co asi dělají, čím se živí? Většinou budou vyučení, ale jaké se v tomto pustém kraji najdou pracovní příležitosti? Do města je odtud dost daleko, cesty špatné. Zbývá zemědělství – nezdá se, že by zde vzkvétalo. Dívky to mají jednoduší. Vdají se a povedou hospodářství. Za koho se tak mohou provdat? Dost možná budoucí rodičovská generace St. Privat sedí právě teď ve zdejším bistru.

Od stolů pozorují mládež rozložení otcové a matky. Krmí se brambůrky, na večeři půjdou domů, kvalita místních uzenin, paštik a dalšího jídla je známá široko daleko. Hospoda se baví, dámy ochotně vystavují mohutná poprsí, obrovské boky. Tváře zrudlé alkoholem a spokojený řev. Prší dvojmyslné vtipy.

Přivítali nás vlídně, také proč ne. Poutníci jsou v St. Privat vítáni, i když popravdě už to nejsou ti praví poutníci, spíš jen výletníci, turisté. Lidé z města, kteří si poslední dobou libují v turistice. Obyvatelé St. Privat je sice nechápou, ale jsou shovívaví.

Saugues bez internetu

Na druhý den ráno (po osmé, tedy dávno po poutnické hodině) lezeme na kopec, odkud se St. Privat jeví jako rozkošné malinké městečko. Z nocležníků jsme jediní, kteří si nesou batoh. Ostatní naložili svá zavazadla do doprovodného vozu. Přijeli z Lille na severu Francie, doprovází je kněz.

Začíná pršet, navlékli si pěkné pláštěnky, my nejsme tak dobře vybavení. Za chvíli máme všechno promočené.

Voda teče po kamenité cestě, domy z bílého kamene. Lidé vybírají kameny z pole a staví z nich zídky.

Za kopcem už jsou kameny celé černé.

Přestalo pršet a krajinu nyní zdobí stále početnější kamenné tvrze a středověké kostelíky.

Vchod do kapličky zapuštěné do skály zdobí mušle. Sevřené temné prostory, tři dřevěné lavice a Jakubova socha. Kaplička byla součástí pevnosti Castrum Rocca Agua neboli Hradu na ostré skále. Hrad z roku 1225 patřil mocné rodině Montaur, tyčil se vysoko nad údolím řeky Allier na hranici mezi diocézemi Puy a Clerment. Z věže pevnosti lze přes údolí dohlédnout na další kapli v obci St. Didier D‘Allier. Věž se zachovala, hrad je v troskách. Během Velké francouzské revoluce byl konfiskován a pobořen. Majitel, podobně jako mnoho dalších francouzských šlechticů, neunikl popravišti. Vystoupili jsme do věže a viděli kostelíček na druhé straně. Cesta odtud vede do hlubokého údolí, kterým protéká prudká řeka Allier. Krajina připomíná malby z dob průmyslové revoluce. Na řece stojí elektrárna, údolím vede vlak. Voda v řece je špinavá.

V místní hospodě jsme vypili kávu s mlékem, koupili si chleba a ostrou pěšinou stoupali zas do kopce. Černou skálu zdobí čedičové varhany, nahoře v jarním slunci ostře voní borovice.

Pak už jen pastviny a malé usedlosti.

Došli jsme do Saugues. Je zima a prší. I když se to nezdá, městečko Saugues leží téměř tisíc metrů vysoko. Ve velké pohodlné ubytovně mají i kuchyň, kolem stolu už sedí skupina poutníků s dětmi. Dvě rodiny z Lyonu si vyšly na výlet – jen třídenní, aby to děti vydržely. Půjčili nám olej a sůl, podělili jsme se o sýry a paštiku. U vína nám vyprávějí, že jsou všichni kineterapeutové – pomáhají lidem obnovit hybnost. Je prý zajímavé, jak pacienti projevují důvěru, vykládá jeden z nich. „Já mu masíruji záda a on mi přitom hladí koleno.“

Zajímají se, odkud jsme přijeli, jak jsme se sem dostali, kdo nám o této cestě pověděl. Střední Evropa je pro ně nesrozumitelná končina. „Patrně dostáváme málo informací. Lyon je sice velké město, ale lidé žijí pro sebe, svými problémy. Málo si uvědomují Evropu, natož tu vzdálenou.“

Po večeři jsme se vydali shánět nějakou internetovou kavárnu – potřebujeme zkopírovat žeň nově pořízených digitálních fotografií. A nemůžeme uvěřit, že žádný veřejně přístupný internet v městě nemají – Saugues je přece největší městečko v okolí! Druhý den nám poutníci vysvětlili, že je to docela normální. Francouzi jsou prý podezíraví vůči novotám. Kdo internet nutně potřebuje, má ho doma, ale do tak zapadlých koutů jako Saugues možná ani nedosáhne signál.

Cestou ze Saugues jsme zabloudili. V lese šuměly borovice a nikde nikdo. Došli jsme ke skupince tří domů, stavení bylo sice odemčené, otevřené, ale štěkali tam jen psi. Nakonec nám poradil řidič traktoru.

Saugues – město podezíravé vůči novotámPrázdný kraj. Až v malé vesnici zahradničil děda. Potěšen, že má společnost, vysvělil, že je v důchodu a má svůj domek rád, jinak že se původní obyvatelé odtud stěhují za prací. Ze zemědělců zbyli jediní dva. Byli silnější a spolykali ty ostatní – získali velká stáda, která je uživí. Ostatní majitelé statků proměnili své usedlosti v prázdninové ubytovny.

Ptám se, k čemu slouží podivné konstrukce, které na cestě potkáváme – něco mezi šibenicí a kladkostrojem. „To je zařízení k okování krav a volů,“ vysvětlil nám děda. „Naše zvířata byla zapřažená do pluhu, na kamenitých stráních se mnoho nachodila a hodně trpěla. Bylo lepší je okovat a ochránit paznehty. Koně se tam nevodili.“

Dnes je všechno jiné. Orá jen málokdo a pokud ano, koupí si traktor. Dobytek se chová jen pro maso. „Naše krávy jsou velmi pěkné, těžké,“ říká děda, „ale v Aubracu uvidíte ještě jiné – velmi pozoruhodné. Všechny pak vykoupí a snědí Italové – jezdí si pro ně až sem.“

Pavla Jazairiová, spisovatelka a publicistka

Snímky Jiří Hůla



  Jak to vidí Jaromír Štětina
   Zkraje týdne
 
   A bubny se valí...

    Navštivte
 
   V kraji pastisu, paštik
   a hladových vlků

   Téma