Číslo 41 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Barborou Hrzánovou.


 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Za svatým Jakubem z hvězdného pole

Rozhlasová reportérka a spisovatelka Pavla Jazairiová se letos na jaře vrátila na „cestu hvězdy“, o jejíž španělské části vydala v Radioservisu úspěšnou knihu. Ze svého putování po francouzských stezkách vedoucích poutníky k hrobu svatého Jakuba v Santiagu da Compostella knihu zatím nechystá, ale pro Týdeník Rozhlas připravila cyklus čtyř reportáží. Dnes přinášíme první z nich.

„Odejdi, opusť!“ tak vyzývá bůh Abraháma k cestě do exilu. Také Kristus vyzýval své učedníky, aby vše opustili a následovali ho. Vzdát se všeho, odejít – obrazně následovat boha. Vzdát se majetku i rodiny, opustit domov, vydat se na cestu... Člověk je na této zemi cizincem, jen prochází. Lidský život je, jako když pták vyletí ze tmy, prolétne osvětlenou místností a opět vyletí ven. Odejít znamená přijmout svůj úděl. Pouť je podobenství života – poutník, který kráčí a neulpívá, míjí dobré i zlé.

Následuj záři

Pouť je podobenství života – poutník, který kráčí a neulpívá, míjí dobré i zléPodle pověsti měl francký císař Karel Veliký sen, němž ho apoštol Jakub vyzval, aby následoval cestu hvězdy. Ta ho měla dovést k světcově hrobu. Karel Veliký tedy shromáždil velké vojsko a při cestě za Jakubovými ostatky osvobozoval Španělsko od Maurů, kteří do té doby na Pyrenejském poloostrově vládli. O těchto událostech vypráví středověká píseň o Rolandovi. Spolu s císařem Karlem překročili Roland a jeho druhové Pyreneje roku 778 n. l. Tolik legenda.

Ve skutečnosti byly důvody Karlovy neúspěšné výpravy především mocenské. Císař bojoval proti muslimům ve Španělsku i ve Francii, ale objevení údajného Jakubova hrobu se nedožil. Zemřel v lednu roku 814 ve v německých Cáchách.

Za doby vlády asturského krále Alfonse II. Cudného (792–842) žil v malé přímořské diecézi Iria Flavia poustevník Pelagius. Také on měl sen, v kterém ho andělé upozornili na Jakubův hrob. Krátce poté lidé zpozorovali v noci zvláštní záři. Šli za ní a pod hustým trnitým houštím našli mramorové klenutí a apoštolovy ostatky.

Pokud je slovo Compostella odvozené z keltštiny, označovalo posvátné místo ve výšinách, ale také by mohlo být odvozeno z latinského compostum – hřbitov. Jakub – byl-li to on – neležel v hrobě sám. Komu patřily další nalezené ostatky, to se přesně neví, ale pocházejí z doby, kdy Jakub údajně žil.

Pouť – symbol života

Pro křesťany byla pouť symbolem lidského života. Poutník – „peregrinus“ – je cizinec, jehož cílem je boží království. Kristus to říká ve své epištole Hebrejcům: „Nemáme zde trvalého příbytku.“ Od 4. století n. l. odcházeli křesťané navštívit místa, kde Kristus kázal. Šli pěšky, připraveni snášet útrapy cesty v chudobě, odevzdáni osudu s touhou se očistit. Šli do Jeruzaléma, později do Říma, navštívit hroby apoštolů Petra a Pavla. Od 9. století se cílem třetí nejvýznamnější křesťanské poutí stal Jakubův hrob v Compostelle.

Cesta byla nebezpečná. Země byla stále okupována Maury, pro které Jakub znamenal smrtelné nebezpečí. U břehu Galicie přistávaly lodě dobyvačných normanských rytířů a na cestách číhali na poutníky loupežníci i divoká zvěř. Přes řeky nevedly mosty a poutník neměl, kde by hlavu složil. Proud poutníků přesto sílil. Podél cesty vznikaly špitály a ubytovny, stavěly se mosty, kláštery, kostely.

Od 10. století putovali do Compostelly také cizinci. Prvním z nich mohl být roku 930 slepý německý mnich, ale doložená zmínka se týká až francouzského biskupa Godescalca, který odešel do Compostelly roku 950.

Via Podiensis

Na samotném vrcholku nejvyšší čedičové skály v Le Puy stojí Mariina socha. Návštěvník, který zaplatí, může vnitřním schodištěm vystoupit až do bohorodiččiny hlavyLe Puy (Hora) je pozoruhodné město v drsném francouzském kraji Auvergne, vyhlášeném gastronomií, přírodními krásami, středověkými hrady a mosty, ale i šetrností obyvatel.

Nad Le Puy se tyčí dvě skály jak jehly. V době antiky, když se místo jmenovalo Anis, stál na vyšší skále dolmen. Náhle pod ním vytryskl divotvorný pramen. Těžce nemocná žena, která se zázračné vody napila, nabyla zdraví a zahlédla na dolmenu Svatou Pannu.

Základy chrámu Matky boží byly položeny mezi lety 415–430, místo se stalo cílem slavných mariánských poutí a význam města Anicium přejmenovaného na Le Puy rostl.

Právě v Le Puy působil již zmíněný biskup Godescalc, který zde po návratu z Compostelly vytvořil velké shromáždiště svatojakubských poutníků.

Do města ozdobeného novými chrámy, kláštery i skvostnými sídly šlechty putovali věhlasní rytíři, aby si vyprosili požehnání pro křižácké výpravy. Le Puy třikrát navštívil francouzský král Ludvík, řečený Svatý. Zde sní věčný sen legendární rytíř Du Guesclin.

Bratři svatého Dominika přišli do Le Puy v posledním roce Dominikova života (1220). Jejich posláním bylo poskytovat pomoc poutníkům, kteří po setmění marně bušili na městské brány.

Brzy poté vznikl vedle mariánské katedrály takzvaný Boží hotel. Svatojakubští poutníci zde nacházeli vstávali před úsvitem a po ranním požehnání vykročili na cestu.

Le Puy a jeho úzké středověké uličky, stará sídla jednotlivých cechů, vysoké schody končící u katedrály. „Hotely“, jak se jednotlivé paláce nazývaly, zůstaly stejné jako ve středověku – úzká vysoká gotická okna, v nich ještě možná stín dámy s vysokým špičatým čepcem.

Na samotném vrcholku nejvyšší čedičové skály, viditelná zdaleka, stojí od 19. století Mariina socha. Je ulitá z kovu, uvnitř dutá. Návštěvník, který zaplatí, může vnitřním schodištěm vystoupit až do bohorodiččiny hlavy. Na vrcholu druhé jehlovité čedičové skály stojí chrám svatého Michala s kaplí vyzdobenou vzácnými románskými freskami.

V Le Puy začíná tisíc šest set kilometrů dlouhá Via Podiensis. Zde začala i naše cesta.

Kraj kamenných stavení

Také my jsme za úsvitu šli na mši – dostát poutnickým mravům, získat „credential“, tedy poutnickou knížku. Kázání se mi nelíbilo. Dráždilo mě zdůrazňované podobenství o pastýři a jeho poslušném stádu, vadil mi knězův chvalozpěv na všechny, kdo se zřekli světa a vstoupili do řádu. Znělo to jako nábor.

Důvody putování dnes mohou být různé, náboženství v nich nemusí figurovat. Mnoho lidí zajímá kulturní dědictví svatojakubské poutě, krajina, kterou cesta vede.

Po mši jsme si koupili mapu a vyrazili jsme.

Je začátek dubna, vlhký syrový vzduch, poprchává. Cesta vede do kopce a v těžkých botách se nejde snadno.

Za kopcem zmizelo Le Puy a otevirá se zelená zvlněná, trochu divoká krajina. Chlumy, políčka a na výšinách usedlosti, malé vesnice propojené cestami a pěšinkami.

Domy, mnohé už rozpadlé, jsou zde všechny postavené z kamene, i střechy pokrývá kamení. Na kraji vesnice stojí pár novějších celkem nepěkných vilek s plastikovými okny.

Z čeho tu lidé žijí? Asi dojíždějí do města.

Je jaro. Po stráních i pěšinách tečou potůčky vody, husy a housátka šlapou bláto, zelená tráva a trsy fialek. Potkáváme další poutníky. Claire a Jean – padesátníci z Bordeaux. Dopřáli si týden prázdnin, vzali s sebou psa, kříženou fenku Buggie. Běží vedle nich poklusem jako kůň. Mají jen malá zavazadla, říkají, že nepotřebují spací pytel, spát budou v dobrých hotelech. Už mají všechno zamluvené. Ve Francii volí hotely mnoho poutníků, přestože na této cestě je ubytoven dostatek. Také gotická kaple svatého Rocha v obci Montbonnet sloužila kdysi jako útulek. Poutníci uléhali do slámy, na kamenou dlažbu. Nad hlavou se jim klenulo ozdobné žebroví a pod světcovou ochranou blaženi usínali.

Zdi kaple jsou stále pokryté stříbrnými i měděnými plíšky ve tvaru srdce, rukou a dalších částí těla. Záleželo na tom, jaká část byla zasažena, o jaké uzdravení nemocný svatého Rocha žádal.

Světec se narodil roku 1348 ve francouzském městě Monpelier. Jeho rodiče žasli, když na hrudi novorozence spatřili znamení kříže. Když mladenec v devatenácti letech osiřel, rozdal jmění chudým a vydal se do Říma. Na cestě ho zastavil mor. Roch se však nezalekl. Vešel do města postiženého nákazou, kde nemocné obsloužil, podal jim stravu a nápoj. To po cestě učinil ještě několikrát. Morem se však nakazil také. V horečkách se uchýlil do lesa, ale nezemřel: věrný pes mu nosil potravu a Roch se uzdravil. Na cestě domů byl však zatčen a jako špeh vržen do žaláře. Tam roku 1379 zemřel.

Claire a Jean mluví o Rochovi s úctou. Dodnes prý mnoho lidí zejména v tomto kraji věří, že je světec uzdraví.

Když se v Montbonnet snažili Rochovu sochu přemístit, vůl a osel, kteří káru táhli, odmítli pokračovat v cestě. Zapřeli se takovou silou, že jejich kopyta v kameni zanechala zřetelné obrysy. Cokoliv na tento kámen položíte, brzy záhadně zmizí.

U Rochovy kaple se pasou koně – jeden černý, druhý bílý. Dáváme jim kus chleba a cukru, Claire skrojek jablka a pokračujeme v cestě. Jean a Claire jsou milí, on je architekt, ona lékařka. Mají tři děti, jedno z nich, děvčátko, je adoptovaný sirotek. Jmenuje se Agar – jeho otec byl Tunisan. Vykládají o Bordeaux, o dobrém víně a o politice. Nemají rádi Sarkozyho – prý příliš nahrává kapitálu, říká Jean. A nechová se dobře k přistěhovalcům.

Tak příjemně dojdeme až do St. Privat d‘Allier, osady položené vysoko na kopci. Zde budeme spát – oni v hotelu, my v noclehárně. Není špatná, ale podstatně dražší než svatojakubské noclehárny ve Španělsku, kde jsme před časem také putovali.

První den naší pouti skončil. Co přinesou další?

Pavla Jazairiová, publicistka

Snímky Jiří Hůla



  Jak to vidí Ivan Klíma
   Fejeton
 
   Občan Kane

    Dívejte se
 
   Reportáž Pavly Jazairiové
   Téma