Číslo 41 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Barborou Hrzánovou.


 

 

 

 

 

 

 

 





Americký mýtus podle Orsona Wellse

Asi neexistuje slavnější filmová prvotina nežli Občan Kane, v roce 1940 natočený divadelníkem a skandálním rozhlasovým režisérem Orsonem Wellesem. Byl považován za „zázračné dítě“ a lze věřit, že opravdu pronesl památnou větu, že film je nejkrásnější hračka, kterou v životě dostal. Vydobyl si naprostou tvůrčí svobodu, které při natáčení Občana Kanea beze zbytku využil. Taková příležitost jej už nikdy nepotkala, v dalších letech byly jeho filmy různě mrzačeny, pokud se mu vůbec podařilo je dokončit.

Asi neexistuje slavnější filmová prvotina nežli Občan Kane...O Občanu Kaneovi, který se ve čtvrtek 9. října ve 23.20 vrátí na obrazovky České televize, byly sepsány stohy úvah, dokonce vyšly objemné knihy. Byl prozkoumán ze všech myslitelných stran. Televizní diváci si možná vybaví, že jeho vznik podrobně vylíčil snímek RKO 281 (což bylo číslo, pod jakým si celý projekt vedla záhy zaniklá společnost RKO). Proto tento článek přináší jen stručné seznámení s problematikou Občana Kanea a jeho svérázem.

Orson Welles si počínal průkopnicky jak v zacílení příběhu, tak v jeho inscenačním i vypravěčském opracování. Protagonistou je mocný mediální magnát, jenž svým vlivem a bohatstvím (které mu přesto nepřineslo žádné štěstí) dokáže ovlivňovat i americkou politiku. Jako zosobnění „amerického snu“, oslnivého vzestupu z nicoty na samý vrchol, jej ztvárnil sám režisér. Ale Welles osudy svého hrdiny nelíčí přímočaře, nýbrž prostřednictvím vzpomínek, které se k němu váží, prostřednictvím hmotných dokladů spatříme (fiktivní) filmové dokumenty, které jej opěvovaly. Žurnalista, který má posmrtně sepsat jeho osudy, tak naráží na nejrůznější náhledy a postoje, obtížně se prosekává houštinou často protichůdných informací.

Welles záměrně vypráví neuspořádaně, buduje skládanku: staví na prolínajících se útržcích, retrospektivy poznamenává časová libovůle. Ohlas vyvolalo vizuální ztvárnění, režisér (ve spojení s kameramanem Greggem Tolandem) novátorsky zkoumá hloubku obrazu, střihové zkratky, vnitrozáběrovou montáž, kdy se pozornost plynule přesouvá z jednoho objektu na další. Překvapí nezvyklé úhly záběru či pozice v postavení kamery. Výsledné pojednání je možná až manýristické, ale stále úchvatné. A ve své době ťalo do živého: tiskový magnát Randolph Hearst se cítil být pomluven a rozpoutal nebývalou štvavou kampaň. Bůhví, jak by film i jeho tvůrce dopadli, kdyby Ameriku neovládla jiná starost – vstup do druhé světové války.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jak to vidí Ivan Klíma
   Fejeton
 
   Občan Kane

    Dívejte se
 
   Reportáž Pavly Jazairiové
   Téma