Číslo 37 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.
Příběh Leonarda Cohena.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Leonard Cohen – trvalá inspirace o generace mladších muzikantůBard zatemněných pokojů

„Kdokoli se zajímá o hudbu, toho musí zajímat i Cohen,“ řekl před pár lety Bono Vox, zpěvák dnes nejslavnější rockové skupiny U2. Jeho poklona kanadskému písničkáři (a jistěže i renomovanému romanopisci a básníkovi) Leonardu Cohenovi není nic ojedinělého. Vedle Boba Dylana zřejmě není muzikantské ikony, jejíž sláva by byla s věhlasem Cohenovým srovnatelná. Charizmatický zpívající básník je také poslední žijící hudební legendou, která dosud nekoncertovala v Česku. 27. září se to změní – necelý týden po svých čtyřiasedmdesátých narozeninách vystoupí Cohen v Praze.

Layton, Lorca a Buckskin Boys

Cohen pochází z konzervativní židovské rodiny. Jeho pradědeček, učitel na rabínské univerzitě v Litvě, emigroval v druhé polovině 19. století do Kanady a s rodinou se usadil v Montrealu, kde se v roce 1934 narodil i jeho pravnuk Leonard.

Dostalo se mu klidného dětství a vybraného vzdělání. Vystudoval nejlepší anglickou univerzitu v Québecu a posléze i Kolumbijskou univerzitu v New Yorku, kde – již jako začínající básník – začal vstřebávat impulzy vysílané tamní beatnickou scénou. Ginsberg, Kerouac, Ferlinghetti, Burroughs – ti všichni mladého Cohena ovlivnili, stejně jako kanadský básník Irving Layton, s nímž se dlouhých čtyřicet let přátelil, a také Federico García Lorca, jehož básně si objevil už v patnácti letech.

V sedmnácti Cohen založil svou první kapelu, jmenovala se The Buckskin Boys a na jejím repertoáru byla převážně country hudba. Leonard v ní hrál na kytaru, neboť lekce piana z útlého dětství v něm nezanechaly hlubší stopu. Hudba vůbec zůstávala na druhé koleji jeho zájmu, a to až do poloviny šedesátých let. Do té doby ovšem stihl získat několik literárních stipendií a vydat několik knih – včetně ceněného autobiografického románu Oblíbená hra či básnické sbírky Květiny pro Hitlera.

Na hotelu Chelsea

Písničkář a spisovatel se svou současnou partnerkou, zpěvačkou a pianistkou Anjani Thomasovou. Fotografii pořídila Cohenova dcera Lorca, s jejíž matkou, Suzanne Elrodovou, žil zpěvák v sedmdesátých letechV roce 1966 se Cohen v New Yorku seznámil se zpěvačkou Judy Collinsovou, která v témže roce nazpívala na své album In My Life jeho dodnes obdivovanou píseň Suzanne. Judy Leonarda na oplátku seznámila s mnoha důležitými lidmi – například s proslulým producentem Johnem Hammondem, který objevil Billie Holidayovou a později Bruce Springsteena, ale také s Nico, chladnou kráskou, z níž Fellini udělal herečku a Andy Warhol zpěvačku. Během svého pobytu v hotelu Chelsea, dobré adrese všech newyorských bohémů, prožil Cohen další milostný románek – „moderní Marlene Dietrich“, jak Nico nazývali, vystřídala bluesová divoženka Janis Joplinová.

Také populární hudba druhé poloviny šedesátých let zažívala rušné období. Svá debutová alba připravovali Lou Reed, John Cale a další „Warholovy děti“ z Velvet Underground, první úspěchy slavil Jim Morrison a Doors, Bob Dylan válčil s folkovými puristy o rockový zvuk své nové kapely a Beatles se chystali ohromit svět Klubem osamělých srdcí seržanta Pepře. Atmosféra těch let a potřeba lidí poslouchat dosud neslýchané pomohly Cohenovi ke kontraktu s nahrávací společností Columbia, která na konci roku 1967 vydala jeho první album Songs of Leonard Cohen, první krůček k umělcově celosvětové popularitě, která trvá dodnes.

Deska obsahovala deset písní, z nichž většina pojednávala o vztahu k ženám, od již známé Suzanne po Sisters of Mercy inspirovanou mladými bezdomovkyněmi, kterým Cohen jedné zimní noci poskytl nocleh. Další píseň So Long, Marianne byla pro změnu věnována jedné ze zpěvákových femme fatale, uhrančivé blonďaté manželce norského spisovatele Axela Jensena, s níž se zpěvák seznámil na řeckém ostrově Hydra, svém celoživotním útočišti nedaleko Peloponésu a kousek od Athén.

Byť zprvu Cohen považoval psaní písní pouze za způsob, jak poměrně rychle vydělat peníze, úspěch jeho prvních nahrávek způsobil, že hudba v jeho životě natrvalo převážila nad literaturou. V rychlém sledu za sebou vydává další studiová alba Songs from a Room a Songs of Love and Hate, mezitím absolvuje první evropské turné. A bohatne – což ho trochu děsí, stejně jako jeho stále se stupňující pracovní a životní tempo. Už v té době se opakovaně uchyluje do zenového centra Mount Baldy v jižní Kalifornii.

Vhodné k podřezání žil

BookletyCohenovy křehké, ve své podstatě snadno předvídatelné a přesto (nebo právě proto) velmi silné balady, doprovázené zprvu jen jednoduchým kytarovým doprovodem, se už v sedmdesátých letech často stávaly terčem kritiků. Někteří o nich psali jako o hudbě vhodné k podřezání žil a jejich autora a interpreta nazývali bardem zatemněných pokojů. V druhé polovině sedmdesátých letech byla tato uštěpačnost na místě. Zpěvák umělecky tápal a jeho nahrávky byly stále méně úspěšné a stále více ponuré.

Opravdovým comebackem se stalo album I‘m Your Man, které vyšlo v roce 1988 a způsobilo novou vlnu zájmu o Cohenovu tvorbu. Vyvrcholil deskou na jeho počest, kde se v coververzích Cohenových nejslavnějších písní přihlásila k osobnosti svého inspirátora nebývale pestrá skupina interpretů a kapel – od intelektuálních rockerů R.E.M., přes garážově drsné postpunkové Pixies, až po australského rock‘n‘rollového šansoniéra Nicka Cavea.

Album I‘m Your Fan z roku 1991 je ale jen jedním z důkazů toho, že Cohenovy písně si vždy žily specificky svým životem. Zní to neuvěřitelně, ale relativně hodnověrné prameny uvádějí, že v průběhu posledních čtyřiceti let vzniklo hodně přes tisíc nových verzí Cohenových písní, některou z jeho skladeb si k obrazu svému předělali Joe Cocker, Suzanne Vega, Joni Mitchellová, Neil Diamond, Tracy Chapmanová, Jeff Buckley, Diana Rossová a řada dalších.

Připomeňme i české interprety: Cohenovy písně přebírali do svého repertoáru Karel Gott, Pavel Bobek, Petr Spálený, Václav Neckář, jeho texty překládali Zdeněk Rytíř, Vladimír Merta, Pavel Šrut, František Novotný či Vladimír Poštulka. Dalším tvůrcům se Kanaďanova tvorba dostala hluboko pod kůži – zkuste si někdy poslechnout Paper-Thin Hotel z Cohenova alba Death of a Ladies‘ Man. Uslyšíte Hapkovu Levandulovou…

Žid v buddhistickém klášteře

V posledních dvaceti letech se Leonard Cohen posluchačům připomíná značně nepravidelně. Čtyři roky po I‘m Your Man vyšlo album The Future, pak skoro deset let ticho po pěšině – písničkářovy celoživotní deprese, tlumené prozacem či alkoholem, se již ukázaly být nepřekonatelnými a vyžádaly si tentokrát nepřerušovaný a dlouholetý pobyt v Mount Baldy. Cohen se doslova uzavřel před světem, stal se řádným buddhistickým mnichem, meditoval, vařil svým bratrům a pokoušel se nalézt rovnováhu, klid a uspokojení.

Až v roce 2001 se na trhu objevilo CD s názvem Ten New Songs – desítka poklidných skladeb za doprovodu již značně chladnokrevného syntezátoru a vokálů Sharon Robinsonové sice nikterak neoslnila, ale definitivně vrátila posluchačům jejich miláčka. O tři roky novější deska Dear Heather už dopadla podstatně lépe a již brzy by na ni měla navázat další studiová nahrávka, jíž letošní velkorysé koncertní turné, první po dlouhých patnácti letech, bezesporu udělá skvělou reklamu.

Přičiny té nenadálé Cohenovy aktivity jsou zcela prozaické. Před třemi lety byl zpěvák okraden svým blízkým spolupracovníkem, přesněji řečeno, jeho manažer dokonale vysál účet, kam si Cohen ukládal peníze „na penzi“. Z pěti milionů dolarů nezbylo skoro nic a Leonard musel začít znovu pracovat. Tuneláři všech zemí, spojte se! Umění vás potřebuje – chtělo by se dodat.

Pokořitel času

Turné, jež bude mít svou pražskou zastávku na hokejovém stadionu Sparty v Holešovicích, bylo zahájeno 6. června v Torontu a z Kanady se poté přesunulo rovnou do Evropy – ve Spojených státech není zatím hlášen ani jediný koncert. Muž, kterému buddhisté přezdívají Osamělý útes, přijede do Prahy se sedmičlennou kapelou, třemi zpěvačkami a s vavříny z festivalů v Montreux či v Glastonbury, kde byl letos hlavní hvězdou – bez ohledu na to, že jedna z přehlídek odedávna patří jazzu, zatímco druhá rocku. „Cohen pokořil čas,“ napsal jistý novinář v recenzi na jedno ze zpěvákových letošních vystoupení. Sami uvidíme, sami uslyšíme. Haleluja!

Milan Šefl

Foto Tom Sheehan



   Jak to vidí Ivan Klíma
   Fejeton
 
   „Dyť se nepodobám hrochu“

   Bronislav Pražan
 
   Bard zatemněných pokojů
   Příběh Leonarda Cohena