Číslo 37 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.
Příběh Leonarda Cohena.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ivan Klíma, spisovatel

O emigraci

Násilné ukončení reforem v roce 1968 mělo kromě nastolení sveřepě tupého okupačního režimu ještě jeden závažný důsledek – další vlnu české emigrace. Masová emigrace jako by byla spojena s osudem našeho nepříliš početného národa uprostřed Evropy, v místě po staletí zmítaném válkami a násilnými zábory území.

První vlna emigrace, jak víme, následovala po bělohorské bitvě v sedmnáctém století. Tehdy odcházela šlechta, evangeličtí kazatelé i prostí věřící. Nejznámější český emigrant Jan Amos Komenský jako by předznamenal to, co bude příznačné pro všechny následující vlny emigrace: do exilu totiž nejvíce odcházejí vzdělanci, elita národa; ji nově vzniklé okolnosti nejvíce ohrožují, ona bývá pro nově se ustavující moc vždy podezřelá.

V devatenáctém století i v době první republiky existovala především emigrace z důvodů ekonomických. Lidé z nejchudších částí země odcházeli především do Spojených států, aby tu hledali obživu. Ale i tato emigrace byla početná (jen v Chicagu žila začátkem minulého století mnohatisícová česká menšina), odcházívali především ti nejpodnikavější.

Ale už během první světové války musela prchat část českých politiků, mezi nimi i pozdější českoslovenští prezidenti T. G. Masaryk a Eduard Beneš. Útěkem a dezercí se také snažili zachránit muži, kteří odmítali bojovat za „císaře pána a jeho rodinu“. O tom svědčily československé legie v Rusku, Francii a Itálii; počet jejich příslušníků přesáhl sto tisíc.

Nová vlna emigrace souvisela s nacistickou okupací: opět prchali demokratičtí politikové, novináři, finančníci, vysocí důstojníci, letci a samozřejmě aspoň část těch, kdo pochopili, jaké důsledky jim přinesou nacistické rasové zákony.

Masová emigrace následovala i po komunistickém puči v roce 1948. V předtuše toho, co by je čekalo, opouštěli vlast demokratičtí politici, novináři, důstojníci, inteligence vůbec. Připomeňme aspoň Petra Zenkla, Huberta Ripku, Václava Majera, Ferdinanda Peroutku, generály Moravce, Lišku, Kudláčka, Smetánku, spisovatele Egona Hostovského či Jan Čepa, vynikajícího právníka a národohospodáře Josefa Macka nebo sociologa Machotku.

Konečně po zmíněném roce 1968 přišla další a zatím poslední emigrační vlna – odcházeli mladí lidé, inteligence, spisovatelé, novináři, nejlepší čeští filmoví režiséři. Mezi nimi Josef Škvorecký, Milan Kundera, Miloš Forman, Ivan Passer a o něco později i Jan Němec. Odešli budoucí kandidát na českého prezidenta Jan Švejnar, novináři Schulz, Volný či Jezdinský, filozof a politolog Sviták, ekonomové Ota Šik či Radoslav Selucký.

V obou posledních emigračních vlnách opustilo podle odhadů naši republiku na čtyři sta tisíc občanů.

Všechny tyto emigrační vlny odváděly ze země vždy významnou část českých elit činných jak v politice, tak v umění či ve vědě. Takový úbytek osobností tragicky poznamenal intelektuální i morální stav naší společnosti. Tragédii prohloubilo, že na místo těch, kdo opustili zemi, obvykle nastupovali jedinci druhořadí, často amorální kariéristé a kolaboranti se zločinnými režimy. Z velké části byly zničeny humanitní vědy, justice a žurnalistika, podvázáno vědecké bádání. Přitom emigrace poznamenala i životy těch, kdo odcházeli. I když si často útěkem zachránili život a  získali možnost svobodně jednat, mluvit a pracovat, zbavovali se zároveň svého domova, často odcházeli od svých nejbližších, vstupovali do prostředí, které jim bývalo jazykově cizí, a obvykle, zvláště v oblasti politiky či humanitních věd, si museli znovu pracně vydobývat svoje profesionální postavení. A není pochyby o tom, že někteří jej nikdy nevydobyli, neblahé okolnosti zmařily vše, co mohli přinést kultuře či vědění.

Snad nám masová emigrace v nejbližší době nehrozí. Hrozí jen malé vlnky: špičkoví odborníci, zdravotní sestry, lékaři odcházejí za lepším. Je to jistě jejich právo a bude se tak zákonitě dít v globalizovaném světě. Ale právě masový exodus a jeho následky svědčí o čemsi podstatném. Oslabil nás nejen odchod elit, ale také následné podceňování jejich důležitosti pro život společnosti. Bez nich se totiž společnost propadá do marasmu, v němž bují vše, čeho jsme svědky dodnes: korupce, prorůstání zločinu do míst vrcholného rozhodování, kde se dobře daří i druhořadým osobnostem. Anebo řečeno obrazněji: sledujeme, jak mediálně vytvářenými celebritami se nahrazují skutečné elity.

Konečně, když mluvíme o exilu, zmíním ještě úplně nový typ emigrace: ze země prchají s všelijak nabitými miliardami lidé jako Kožený, Krejčíř či Pitr – nepatřili mezi elitu, spíše naopak, neprchají z politických důvodů a neuchylují se do demokratických zemí, ale tam, kde tuší, že se nikdo nebude starat, jak nabyli majetky, které přijeli utrácet. Jejich odchodem nám vzniká jednorázová hospodářská škoda, ale jinak jejich útěk ze země společenskému zdraví leda prospěje.



   Jak to vidí Ivan Klíma
   Fejeton
 
   „Dyť se nepodobám hrochu“

   Bronislav Pražan
 
   Bard zatemněných pokojů
   Příběh Leonarda Cohena