Číslo 30 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s básníkem.
Miloslavem Topinkou.




 

 

 

 




Totéž téma, jedinečné lidské osudy

Útlá knížka Aleny Ludvíkové s titulem Až budu velká, napíšu román (G plus G) je svědectvím o vztahu a komunikaci-nekomunikaci blízkých lidí v zlých časech. Autorka ji sestavila ze dvou textů: z vlastního dívčího deníčku a ze zápisků své matky. Vznikly na různých místech ve stejné  době: od ledna 1944 do května 1945. Matka je psala v terezínském ghettu a dcerka doma (jako poloviční Židovka do transportu nemusela). Obě zůstaly opuštěny se svými úzkostmi, strachem o budoucnost, dospělá žena navíc v nesmírně obtížných životních podmínkách. Ludvíková doprovází deníkové výpovědi komentářem doplňujícím osudy rodiny i atmosféru doby. Denní rytmus života v Praze a Terezíně je rozdílný, matčiny reflexe i líčení duševních stavů se odlišují od dívčích, přesto celek tvoří jeden jímavý příběh, jedinečné svědectví o lidech v nelidské době. Drama Aleny a její matky skočilo šťastně – po válce se shledaly –, ale nacisté zavraždili většinu jejich příbuzných.

Také Eva a Rudolf Rodenovi přežili útrapy vyhlazovacích táborů. Text jejich společné knihy Životy ve vypůjčeném čase (Academia) však vznikl mnoho let po válce. Nepřímým podnětem se staly otázky vlastních dětí a patrně i vědomí, že válečné prožitky zásadně poznamenaly život i psychiku obou manželů. „Jsem člověk bez kořenů,“ píše Eva Rodenová. „V dnešní době, kdy se kdekdo snaží své kořeny najít, mně připadá čím dál obtížnější rozeznat ty svoje a někam patřit. S jistotou vím, že v podstatě nepatřím nikam…“ Vlastní nezakořeněnost i otázky vynořující se v souvislosti s osudem Židů (nejen) za druhé světové války se Rodenovi pokusili řešit – možná i s vědomím jakési psychoterapie – vyprávěním životního příběhu.

Knížka je rozdělena na dvě části prostými názvy „Eva“ a „Ruda“; byť se jejich cesty na čas rozdělily, líčí souběžné události. Rodenovi se vzali v Terezíně, odkud je zvůle nacistů vláčela dalšími místy. Měli štěstí, jako mladí a zdraví nemuseli z osvětimské rampy na smrt. Byli shledáni vhodnými pro otrockou práci. Našli v sobě houževnost, sílu a vůli k životu. Posiloval je i vzájemný vztah. Zatímco Eva formuluje své vzpomínání jako klidný, věcný sled událostí – zřetelně se v něm však chvěje síla prožitku a emocionální hloubka (pasáž o vyhlazení „rodinného tábora“ v Osvětimi) –, Rudovo vyprávění je proloženo analýzami a politickými úvahami.

Obě knihy mají mimořádnou vypovídací hodnotu. Působivost sdělení vyrůstá z autentičnosti sdělovaných prožitků i ze způsobu, jakým s nimi autoři dokázali zacházet.

Agáta Pilátová, publicistka


  Jak to vidí Věra Nosková                           Outsider v Pakulu                             Krize, na které jsme pozapomněli