Číslo 15 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s pěvkyní.
Dagmar Peckovou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Sinavé tváře a zpupné celebrity

Vladimír Morávek a Jan Nebeský jsou režiséři značně odlišní, jejich nejnovější inscenace, s krátkým odstupem uvedené ve dvou největších činoherních domech Prahy, však mají některé shodné rysy.

Kdo má rád Morávkovo expresivní aranžování nálad, ten bude jeho Višňovým sadem uváděným v Divadle na Vinohradech potěšen. Komu se líbí texty Antona Pavloviče Čechova pro mnohoznačnost a ironii, s nimiž otevírají nečekané průhledy do zákulisí lidských činů a duší, bude zklamán. Významové napětí inscenace je oslabeno epizací dramatu, která ruší tkáň hry; postupné vyjevování smyslu je nahrazeno drážděním smyslů. Z herců na tom profituje Jiřina Jirásková, jejíž guvernantku Charlotu povýšil režisér na kabaretiérku vystupující z děje a komentující ho scénickými poznámkami. Obrazy, do nichž je jejími výstupy děj rozsekán, jsou působivé svým výtvarným řešením. Scéna Martina Chocholouška i kostýmy Sylvy Hanákové jsou laděny do temných valérů zvýrazněných sinavým líčením herců. Jako by se smuteční hosté mísili s oživlými mrtvolami – za vtíravých, znovu a znovu se opakujících úryvků jakési orchestrionové melodie, která se střídá s rozmáchlejšími pucciniovskými pasážemi. Atmosféře je podřízeno i vedení herců. Ústřední postava statkářky Raněvské je v podání Dagmar Havlové krásnou unylou secesní dámou rozbolavělou tajemným pařížským dobrodružstvím. Většina postav ale působí jednorozměrně a jejich ztvárnění osciluje mezi křečí a vnější charakterizací. Z výkonů jsou pozoruhodné dva: Viktor Preiss vytváří z bratra Raněvské vznětlivého planého žvanila a Martin Stropnický spojuje arivismus podnikatele Lopachina, do jehož rukou panství Raněvské nakonec padne, s jeho tělesným postižením.

Bronislav Pražan

* * *

Miroslav Donutil v titulní roli Molierova Dona Juana a Milan Stehlík jako jeho sluha SganarelloDon Juan bez slasti a vášní – takové označení se na první pohled zdá být protimluvem, ale právě takový je Molierův Don Juan na scéně Stavovského divadla v dramaturgii Darii Ullrichové, která hru prokrátila a přepsala do současného výraziva, a v režii Jana Nebeského. „Ze zákonů si udělali štít, a přestože to o nich všichni vědí, jejich aféry, skandály, podvody jsou dostatečně známé, oni se dál vyhřívají na společenském výsluní…“ – tak zní jedna z vět, kterou Sganarello v podání Milana Stehlíka charakterizuje lidi, k nimž patří jeho pán, Don Juan. Sganarello je náš současník, vypadá jako státní zaměstnanec, který vyšel z metra přímo na jeviště. Slušně oblečený, byť trochu umolousaný člověk, který si o svém pánovi a těch dalších nahoře myslí své, občas to i nahlas řekne, ale nakonec vždy pro PLAT „srazí kufry“. Don Juan Miroslava Donutila je skutečnou celebritou dneška, člověkem, který má pocit, že je mu vše dovoleno, neplatí pro něho pravidla slušnosti, nestoudně se zmocňuje všeho, tedy i žen. Nemusí být krásný, mladý a přitažlivý, jeho sexappealem je společenská pozice. Ostatně nejde tu o vášeň, o sex, spíš o požitek z toho, co si lze dovolit. Proto vejde-li do hry ve stylizovaném bohatém a nápadném kostýmu a v paruce připomínající božského „krále Slunce“, Ludvíka XIV., nejde jen o připomínku doby vzniku hry, ale i o vyjádření sebepocitu všech mocipánů. Jenže byť si Jan Nebeský v inscenaci pohrává s mnoha metaforami (i výtvarnými, ne vždy šťastně), zůstává chladná, chybí jí nejen hravost, ale i zápas o duši, který vzrušuje v Molierovi. Pravda, třída celebrit dnes víc než boha a duši uznává tělo, kalkul a rozum. Jenže to vane i z inscenace – má charakter kabaretní hry členěné songy, tu ironickými, shazujícími, tu mudrujícími či pohrávajícími si s klaunským šklebem, ale chybí jí emoce, sevřenost a působivost celku.

Vítězslava Šrámková


  Rozhovor s Dagmar Peckovou                   Jak to vidí Věra Nosková                   Olomoucký herec František Řehák