Číslo 8 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s herečkou.
Danou Syslovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Simona Stašová a Martha Issová v televizních KukačkáchPromarněná šance

Příslib exkurze mimo lenivý hlavní proud televizní dramatiky může mít různou podobu. První únorovou neděli večer, kdy první program České televize uvedl v premiéře Stop a Kukačky, opravňovala vstřícnou naději například jména „neprofláknutých“ tvůrců Jakuba Sommera či Olgy Dabrowské.

Žánrové přesahy se v televizních filmech příliš nepěstují. Scenárista Martin Klam a režisér Sommer se o něj v tragikomedii Stop pokusili. Klamova historka o nesmělém řidiči tramvaje zamilovaném do stopařky, která jej omylem usvědčí z vraždy, s níž on nemá nic společného, aby nakonec sama usedla do vrahova auta, má nápad. Nepostrádá ani dávku absurdní logiky, která černé anekdotě dodává lehce existenciální rozměr.

Méně přesvědčivý už je Klam v poněkud krkolomném rozvíjení příběhu. Zejména v nepříliš soudržném střídání fraškovitých gagů s touhou zakotvit děj v realitě. Zmíněný rozpor umocnila Sommerova režie. Ani on jako by se nemohl rozhodnout, zda točí černou komedii, při které tuhne úsměv na rtech, nebo chce diváka rozesmávat pokleslým vtipkováním – od karikatury policistů po „osvědčené“ ozvláštňování charakteru hlavního hrdiny jeho úchylným obdivem k normalizačnímu popíku Dalibora Jandy.

Možná ještě rafinovaněji se pokusila vymknout standardu televizní dramatiky scenáristka Olga Dabrowská. Její Kukačky jsou na první pohled prototypem klasické televizní banality, ve které autor protlačí zkarikované typy předramatizovaným dějem k vykalkulované a předem jasné pointě. Tentokrát v podobě příběhu zamilované dvojice, které dvojí nevěra rodičů nejdřív zabrání, a nakonec umožní, aby se vzali. Věrnost žánru však nebyla autorce cílem, ale příležitostí k ironii a nadhledu.

Podmínkou úspěchu inteligentního sarkasmu je autorská sebedůvěra a víra, že ho publikum pochopí. Ani jedním Dabrowská zřejmě neoplývala. Možná proto se rozhodla divákům efektně oznámit, že na vážnost se tu dnes nehraje. Nakolik se jí to podařilo šokujícím nápadem, kdy se rodiče pokusí odradit nápadníka tím, že dceři vymyslí (a názorně předvedou!) úchylku, že „kadí na věci“, je minimálně sporné. Určitě však nevkusné. Skutečnost, že příliš porozumění pro jemnou parodii neprokázala ani přímočaře veseloherní režie Zuzany Zemanové, ani obvyklá parta v obvyklé šarži přehrávajících herců (Jaroslav Dušek a spol.), paradoxně není až tak podstatná.

Škoda dvojí promarněné šance.

Jan Svačina, publicista

Foto Jiří Červený


  Rozhovor s Danou Syslovou                           Jak to vidí Ivan Kraus                          Jeden svět, jedna demokracie