Číslo 5 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s botanikem.
Václavem Větvičkou.

 

 

 

 

 


 

 


 


 


Věra Nosková, spisovatelka

Kdo není v médiích, jako by nebyl

Kdejaký tvor v živočišné říši se skrývá, nechce být viděn, upoutávat pozornost okolí. Ale nahá opice to má obráceně. S nástupem masových médií pak člověk úplně zdivočel. Objevilo se nové lákadlo – laciná popularita. Jak se totiž množila média a bylo třeba naplnit jejich stránky a vysílací čas, množili se i jejich hrdinové a hlavně pseudohrdinové.

V mnoha svých jedincích člověk leze před zlomyslné redaktory, kamery a objektivy, vymýšlí jak se prezentovat, předvést, zviditelnit. Někteří takto šíří myšlenky, všemožnou osvětu, humor, vhled do problémů, další ovšem zaplevelují veřejný prostor blábolem, pitvořením, křečí, blbstvím.

Veřejnoprávní média pracují většinou s informacemi seriózně, tam se například s pouhým skandálem chytnete vzácně, ale naštěstí pro ty, kteří se potřebují do médií vetřít i za cenu předvedení holého zadku, je víc médií lehkonohých.

Zdá se, že k cíli zviditelnění vede hlavně křiklavost a vůbec přepjatosti všeho druhu. Spolehlivě třeba zabírá, když se mladá hvězdička zaplete s porno průmyslem, bulvárnější média též bystře zviditelňují sprosťáctví, zločin, výstřednost, provokaci, opilství a zlodějnu. Pasou se se supím apetýtem na fatálních nemocech a úmrtích slavných, i když v těchto případech hrdinové smutných příběhů touží většinou po ústraní. Neměli se proslavit, neměli být příbuzní slavného.

Dochází také k šaškovskému převrácení významu slov. Jednoduše strukturovaným, hulvátským zoufalcům se například říká vyvolení, psychopatičtí masivní zlodějové jsou údajně podnikatelé...

Média zasahují do životů i lidem, kteří je nesledují. To proto, že svět s nimi počítá, s jejich vydatnou pomocí bojují jednotlivci, frakce, politické strany, náboženství, kultury za své pravdy a hodnoty nebo temné cíle. Své o tom vědí teroristé, jejich krvavá divadla jsou určena prvotně pro kamery a objektivy.

Média pouze věcně neinformují, ale spoluvytvářejí náš svět, nastolují témata, ovlivňují politiky i veřejné mínění, hecují, straší, matou, vytvářejí kauzy, baví, zviditelňují... Kdo si nedá pozor, může propadnout informační bulimii. Hltá tok slov a obrázků z médií až je mu z toho špatně a zbavuje se pak nestravitelného výlevy na téma, jak odporní jsou lidé a jak hnusný je svět s katastrofou na obzoru.

Naštěstí zůstává většina lidí v klidu, umělý svět médií je nebere. Na otázku ankety aktuálně.cz: Kdo je podle vás celebrita? si vybralo odpověď: Každý veřejně známý člověk 7 procent lidí, každý zpěvák, herec či model 2 procenta, každý koho znají i v cizině 4 procenta. Ovšem 87 procent lidí odpovědělo: Je mi to fuk.


  Rozhovor s Václavem Větvičkou           Jak to vidí Věra Nosková          Arnošt Goldflam nahlíží do dámské šatny