Číslo 4 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Pavlem Kohoutem.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Pavel Kohout, spisovatel

Jak vzpomínáte na léta strávená v Dismanově souboru?

Jako na základ všeho, co v mém životě mělo přijít. Do souboru jsem se přihlásil v roce 1943, to mi bylo patnáct let. Správně se ukázalo, že nejsem talentovaný herec, ale jako jediný z neúspěšných uchazečů jsem byl přijat. Odmítal jsem totiž odejít a schovával jsem se tam tak dlouho, až mě z milosrdenství přijali a já pro ně začal psát. Atmosféra, která tam tehdy panovala, měla blízko k sentimentalitě a bolestínství, což nás všechny nějak poznamenalo, ale pozitivní bylo naše nasměrování k pokusům o uměleckou tvorbu. Díky Dismanovi jsem prožil Pražské povstání v samém centru dění. Pátého května jsme přišli natáčet hru o Daidalovi a Ikarovi, ale místo textů jsme dostali do rukou šroubováky, abychom ve vinohradské budově odstranili všechny německé nápisy. A pak začalo Povstání. Teprve druhého dne jsem se dostal domů k rodičům. Takže budova na Vinohradské třídě pro mě znamená patetický vstup do života po všech stránkách.

Měl váš poválečný rozchod s Miloslavem Dismanem spíše důvody politické, nebo generační?

Disman nestál na jiné politické straně než my, ostatně jako komunista „přežil“ nás všechny, co jsme byli později vyloučeni. Nám – Karlu Kynclovi, Jiřímu Horčičkovi a několika dalším – se zdál nikoli kontrarevoluční, ale málo revoluční. Řekl bych, že to byl tak trochu souboj synů s konzervativnějším otcem.

S Karlem Kynclem a Ludvíkem Čermákem jste díky Josefu Kolářovi na  Mezinárodní výstavě rozhlasu v roce 1948 utvořili trojici, která provázela návštěvníky i posluchače živým vysíláním. Co pro vás MEVRO znamenalo?

Vy jste jmenoval nás tři, ale s námi tam jako Mevrušky, jacísi rozhlasoví duchové, pracovaly ještě dvě dívky: Věra Joudová, skvělá herečka, která bohužel o několik let později spáchala sebevraždu, a Alena Vránová, pozdější Pyšná princezna. I když jsem tehdy platonicky miloval Věru, navázal jsem tam první kontakt s Alenou. Za rok se proměnil ve vztah, za dva ve svazek a za další dva zmizel, ale MEVRO pro mě znamená i tuto stránku života. Samozřejme to, že jsme prakticky v jednom tahu psali, organizovali, vysílali, naživo, s úžasnou zpětnou vazbou, byl pro nás všechny ohromný profesionální posun. Naučili jsme se spoustu věcí, které se nám později velice hodily.

Jak se vyvíjel váš vztah ke Karlu Kynclovi?

Karel Kyncl byl podstatnou součástí mého života od patnácti let a až do jeho smrti jsme se nerozešli. Byli jsme si blízcí, i když jsme každý byl úplně jiný – on  racionální ironik s darem suchého humoru, já spíš dlouho jeho opak –, ale přesto jsme k sobě našli snadno cestu. Spojuje mne s ním kromě mnoha jiných situací i docela bizarní zážitek z roku 1969, kdy jsme se sešli v Karlových Varech – já naposled jako návštěvník domu spisovatelů a on jako pacient. Tehdy už nám tamní policie dávala najevo, že jsme nevítané osoby, zatímco veškerý personál a hosté nám naopak projevovali vřelé sympatie. Byl to takový život mezi ledem a ohněm. Víte, kdy jsem naopak zažil jednu z největších radostí mého života? V polovině devadesátých let jsem přijel do Prahy a taxík mě vezl Kaprovou ulicí. Tam jsem uviděl frontu lidí až za roh, v té době už něco naprosto neobvyklého, a tak jsem nechal zastavit, abych zjistil, co se děje. Řekli mi, že v knihkupectví má Karel autogramiádu: postavil jsem se tedy do fronty a když jsem došel až k němu a požádal ho o podpis, málem ho ranila mrtvice.

Milan Pokorný

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 15. ledna.


  Rozhovor s Pavlem Kohoutem                   Jak to vidí Jaromír Štětina                  Radiožurnál: počkejme si aspoň rok