Číslo 4 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Pavlem Kohoutem.

 


 

 

 

 

 


 


 

 


Muzikál o kariéře, lásce a smrti

Nedlouho po úspěšném domácím uvedení amerického muzikálu Cesta za slávou (Fame) přišlo Městské divadlo Brno s hudební premiérou původní „porevoluční pop-opery“ Milana Uhdeho a skladatele Miloše Štědroně Červený a černý. Další plod jejich spolupráce (Balada pro banditu, Pohádka máje a nedávno v MdB nastudovaná zolovská Nana) vychází ze slavného stejnojmenného Stendhalova románu z roku 1830. Při alternaci řady klíčových postav se režie ujal hostující Juraj Deák.

Uhdeho kvalitní libreto redukuje čtyřsetstránkovou prózu na syžetový digest: akcentuje v ní především silný příběh plebejského mladíka, nazíraný spíše prostřednictvím romantické individuální emocionality nežli stendhalovské společenské kritičnosti. Nápaditou textovou i jevištní inovací je tu projekce vnitřního světa a pohnutek jednání typově odpovídajících hrdinů do přidaných příznačných figur, průběžně přímo zasahujících do scénických akcí ve funkci jakýchsi „guru“.

Mužný a dravý Julien Sorel Dušana Vitázka (střídaný Jiřím Machem) svůj vzor záhy nachází v cílevědomém arivistovi Napoleonovi (vynikající Jan Apolenář) a jeho  granátnících, poznávaje rovněž pragmatické zákulisní praktiky jezuitů v čele s Představeným Martina Havelky. Pro vznosnou Paní de Renal (Ivana Vaňková) je takovým „guru“ Panna Maria (Hana Holišová) s chórem andělů. Mathildě de la Mole (Soňa Jányová), která usiluje o dominanci v milostném vztahu, pak „asistuje“ filozof Voltaire (Viktor Skála).

Jiří Mach (Julian Sorel) a Jana Musilová (paní de Renal)Štědroňova stylově rozbíhavá partitura je za řízení zkušeného dirigenta Jiřího Petrdlíka jistě nápaditá co do rozličných aluzí a parafrází, ve srovnání s Nanou však téměř rezignuje na snadno zapamatovatelné „hitové“ melodie. V převážně dvoubarevných kostýmech Sylvy Hanákové, kinetikou hýřící výpravě Davida Baziky a choreografii Lenky Dřímalové se v samotném závěru nedlouhého večera pateticky vyloupne pozdní poznání, že skutečným smyslem života není kariérní žebříček, nýbrž upřímná opětovaná láska.

Vít Závodský, divadelní publicista

Foto Jef Kratochvil


  Rozhovor s Pavlem Kohoutem                   Jak to vidí Jaromír Štětina                  Radiožurnál: počkejme si aspoň rok