Číslo 4 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Pavlem Kohoutem.

 


 

 

 

 

 

 

 


 


 

 


Na konci cesty

Vánoční a silvestrovsko-novoroční televizní obžerství zdánlivě skýtá témat hned na několik glos. Ve skutečnosti patří sváteční televizní menu k tomu nejnudnějšímu a pro kritickou reflexi nejméně zajímavému, co obrazovka za celý rok nabízí. Rozumovat ex-post nad mechanickým plněním zkamenělých dramaturgických představ o tom, jak diváka nejlépe dojmout a pobavit, má snad ještě méně smyslu, než to vše skutečně sledovat. Na dílčí odhad (ne)možnosti pokračovat napříště po léty vyšlapané cestě, však loňské televizní finále vydá. Paradoxem je, že pouštět si kvůli tomu televizi nebylo nutné. Stačil pohled do programu.

Před problémem stojí zejména komerční televize. Hlavní devizou jejich vánoční nabídky byla vždy sázka na jistotu v podobě příslušné porce osvědčených filmů, zejména z léty prověřené domácí „vánoční klasiky“. Míru závislosti na této tradici výmluvně dokazuje prostá statistika minulých Vánoc, kdy například Nova od 24. do 26. prosince uvedla na čtyři desítky celovečerních filmů. Kromě úporných reklamních intermezz, obligátních Televizních novin a obvyklé denní dávky původní seriálové veteše, byl kontinuální sváteční filmový příval tím jediným, co Nova svým věrným divákům servírovala.

V dobách totalitního monopolu Československé televize bývalo vánoční hostování některé ze zasloužilých filmových princezen stejně vítaným oživením všedního Filmové pohádky se staly konstantní položkou každých Vánoc, Silvestrů a Nových roků. Každoročně, znovu a znovu, do totálního omrzení...programového úhoru jako občasné silvestrovské návraty některé z klasických komedií Vlasty Buriana. S nástupem komerčních televizí vzalo kouzlo sváteční výjimečnosti za své. Všechny „použitelné“ filmy se staly konstantní položkou každých Vánoc, Silvestrů a Nových roků. Každoročně, znovu a znovu, do totálního omrzení...

Připočteme-li k účtu sváteční kinematografické inventury souběžnou nabídku kabelových a satelitních filmových kanálů, brzký nástup další pozemní digitální konkurence, a v neposlední řadě i skutečnost, že většinu notoricky reprizovaných titulů si diváci aktuálně mohou za pár desetikorun zakoupit v trafice na DVD, je šance uspět příště s další reprízou neměnného svátečního programového modelu nulová.

Přehodnotit stávající praxi výběru českých filmů pro slavnostní příležitost by měla i Česká televize. Dramaturgická pohodlnost nemá jen podobu tradičního podílnictví na nekonečné recyklaci oné pohádkové a komediální klasiky. Ještě lacinější a smutnější byla volba Pelíšků pro hlavní večerní čas Nového roku. Neměl by v podobných případech ohled na uměleckou kvalitu a váhu výpovědi filmového díla hrát důležitější roli než kalkulace s jeho sentimentální podbízivostí?

Jan Svačina, publicista

Foto archiv


  Rozhovor s Pavlem Kohoutem                   Jak to vidí Jaromír Štětina                  Radiožurnál: počkejme si aspoň rok