Číslo 42 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Ivanem Krausem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

„My Češi máme smysl pro ironii, pro absurditu – a ten mají kromě nás snad jen Židé a Angličani,“ říká Ivan KrausIvan Kraus,
muž na vlastní stop
ě

Proslavil jste se knížkami o životě své rodiny, ale zdá se, že v poslední době se stále víc posouváte do prostoru, který bravurně ovládal třeba Art Buchwald. Můžeme u spisovatele hovořit o politické klauniádě?
Určitě. Paradoxy a absurdity, které přináší život, jsou úžasně bohatým zdrojem námětů. Jde o to, vyjádřit je odpovídajícím způsobem. Nesmí to být esej, a už vůbec ne politický komentář. Člověk navíc musí být při psaní velice opatrný. Když jsem začal znovu psát pro české čtenáře, říkal jsem si: Dlouho jsi tu nežil, spoustu věcí nevíš, nemluv jim do toho, a hlavně říkej „my“, ne „vy“. Ale brzy jsem zjistil, že takzvané české problémy jsou společné pro celou Evropu. Například závist: setkáte se s ní ve stejné míře v Praze jako v Paříži, v Ženevě, v Amsterodamu, ve Vídni. Nemám rád, když se říká, že jen my Češi dovedeme nepřát svému sousedu hezčí záhon. Úplně stejně se chová Francouz i Ital.

Úplně na začátku vaší autorské kariéry byl literární kabaret. A taky první kontakt s rozhlasem.
Někdy v roce 1962 nebo 1963 mi překladatel z angličtiny Zdeněk Milt otevřel dvířka do ostravské rozhlasové redakce a já začal přispívat do pořadu Z kabaretní zásuvky. Dodnes si pamatuji ten úžasný pocit, když jsem se dozvěděl, že můj text bude na jakémsi slavnostním večeru číst sám Antonín Zíb, klasik rozhlasového herectví!

Jaký vztah k rozhlasu máte dnes?
Já mám rádio rád, a není to klišé. Dobře se s ním cítím jako jeho posluchač i jako autor nebo interpret vlastních textů. Důvodem je především intimita, kterou mi kontakt s rádiem poskytuje. Rozhlas nemá potřebu šokovat. Patřím mezi lidi, kteří ho poslouchají velmi pozorně, a nedám na něj dopustit. Je-li program dobrý (a Český rozhlas naštěstí tuto tradici udržuje), přináší jedinečné podněty pro naši imaginaci. Umožní nám být nejen pasivními konzumenty, ale spoluúčastníky děje, dovoluje nám, abychom si ho pomalu a s rozkoší vychutnali. Doufám, že má před sebou dobrou budoucnost.

Jak jste se od „politické klauniády“ dostal k příběhům vaší vlastní rodiny?
Rodinné téma se v mém psaní objevilo jako projev nostalgie, možná i sebeterapie. Když jsem tam venku chtěl psát, musel jsem začít tím, co jsem znal: moje první knížka To na tobě doschne je totálně apolitická. Teprve do dalších knih se mi vplížily historické souvislosti. Když už jsem se v tamní situaci zorientoval, začal jsem psát pro švýcarské noviny to, co jsem předtím dělal doma: satiru, o které se říká, že není nic jiného než kritika smíchem. Od té doby jsem vlastně „muž na vlastní stopě“. Art Buchwald, kterého jste zmínil, je králem tohoto žánru. Líbí se mi metoda, kterou používal: neříkal „my republikáni“ nebo „my demokrati“, dokonce ani ne „my Američani“, ale „my lidi“.

„Tento svět pomíjí. Vše důležité spěchá kolem nás. Času se nám nedostává. Nešustěte a zavírejte dveře.“ Když čtu tenhle Nápis v chrámu z vašeho cyklu Zenové příběhy, nemůžu nevzpomenout Woody Allena.
Toho mám taky rád. Banalizace patosu. Bůh, svědomí, nirvána, jiná dimenze – dobře, ale já mám rýmu...

Na rozdíl od umělců, kteří své povolání mytizují, vy s heroizací údělu spisovatele bojujete: múza v jedné vaší povídce je přísná, nepřitažlivá, protivná ženská.
Ve mně je kus plebejce, který nemá rád klišé. To neznamená, že si nečtu v Černém, v Peroutkovi. Zajímá mě, jak ovládali svou profesi, jak uměli pojmenovat věci. Peroutka například napsal: „Dozvídáme se, že pan Vančura vydal se na výlet po vlastech českých, aby hovořil o humoru. Nedovedeme si představit méně vhodného autora pro tento účel.“ Cítíte tu noblesu? Tenhle druh psaní ovšem není políbení múzou, ale práce, myšlenkový výkon. A tak se to ve mně pere: plebejec a milovník Peroutky. Sám si protiřečím.

Milan Pokorný

Foto Jarka Šnajberková


  Rozhovor s Ivanem Krausem                              Reportáž Jana Šmída                                Jak to vidí Petr Koudelka