Číslo 42 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Ivanem Krausem.

 

 


 

 

 

Mladí interpeti a hudba 20. století

Spolupráce violoncellisty Tomáše Jamníka a pianisty Ivo Kahánka přinesla vynikající hudební zážitek: v sonátách Bohuslava Martinů, Leoše Janáčka a Miloslava Kabeláče (vydal Supraphon) vyjádřili myšlenkovou hloubku skladeb a prokázali vytříbenou interpretační techniku. Oba v posledních letech úspěšně vystupují na domácí i evropské hudební scéně a mají za sebou vítězství v prestižních soutěžích: Ivo Kahánek mj. zvítězil v rozhlasové soutěži Concertino Praga, Tomáš Jamník získal cenu Českého rozhlasu, oba jsou také laureáty mezinárodní soutěže Pražského jara. Kahánek v roce 2004 zvítězil v klavírní soutěži Pražského jara a letos v létě úspěšně debutoval s BBC Symphony Orchestra pod vedením Jiřího Bělohlávka. Tomáše Jamníka připravoval od raného dětství profesor Mirko Škampa, na konzervatoři byl studentem i jeho syna Martina. Nyní ještě studuje na HAMU pod vedením Josefa Chuchra. Ivo Kahánek je žákem Ivana Klánského. Významný vliv pedagogů je na výkonech a na domácích i mezinárodních úspěších mladých hudebníků znát; nové CD je však zároveň jejich osobní interpretační vizitkou dosvědčující už jejich vlastní, osobitý přístup k hudbě.

Výběr skladeb má invenční dramaturgii: Sonáta pro violoncello a klavír Bohuslava Martinů je ambiciózní třívětá skladba z roku 1941 s ideovým vrcholem v prostřední pomalé větě; projevují se v ní již názvuky počínajícího příklonu k novému hudebnímu výrazu. Variace na Rossiniho téma inspirovala belcantová melodie z Mojžíše. Martinů tu dává prostor pro vyznění obou nástrojů a na základě Rossiniho vytváří nové zvukové obrazy které – aniž ztrácejí původní harmonický základ – obsahují nezaměnitelné znaky hudby 20. století. V první větě Janáčkovy Pohádky pro violoncello a klavír z roku 1924 převažuje lyrika inspirovaná dílem L. N. Tostého, druhá věta obsahuje hravé pasáže, zatímco závěrečná část graduje do hrdinské a zároveň i snové polohy. Sonáta Miloslava Kabeláče z roku 1941 patří k nejpozoruhodnějším opusům domácí literatury pro dané nástrojové obsazení; odrážejí se v ní konstrukční postupy typické pro skladatelovu tvorbu té doby – zejména vědomá práce s intervalovou strukturou, modální omezení tónového materiálu i záliba v passacaglii.

Agáta Pilátová, spolupracovnice Týdeníku Rozhlas


  Rozhovor s Ivanem Krausem                              Reportáž Jana Šmída                                Jak to vidí Petr Koudelka