Číslo 41 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Velký rozhovor s hercem.
Viktorem Preissem.

 



 



 

 

 

 

 

Jan Halas, publicista

Racionálně k iracionalitě

Jsou to snad jen takzvané chodbové řeči, vzhledem k tomu, že se neustále vracejí, by však bylo nepravděpodobné, kdyby neměly nějaký racionální podklad. Racionální v tom smyslu, že někde vznikají, nikoliv ve svém obsahu. Nějaká hlava prostě někde přemýšlí o tom, jak připravovat rozhlasový program pro lidi bez lidí, lépe řečeno bez zaměstnanců. Z ekonomického hlediska by šlo o ideální stav. Rozhlasová budova by se naplnila nejrůznějšími manažery, ekonomy, reklamními experty, výzkumníky poslechovosti a výrobci jinglů, program by zajišťoval okruh externích spolupracovníků, kterým není třeba dávat výplaty a platit za ně pojištění a redaktoři, dramaturgové a režiséři by přestali zabírat drahocenné kancelářské plochy. Vždyť například v obuvnickém průmyslu to tak dobře funguje. Jedna dílna vyrábí cvičky, druhá polobotky, třetí lyžařské boty. Všechny dílny své produkty posílají do jednoho obchodu a v něm jeden prodavač uspokojí ty, kteří chtějí cvičit, ty, kteří chtějí jít do divadla i ty, kteří se chystají na hory. Proč by to nemohlo jít i v rozhlase?

Nešlo by to jednoduše proto, že rozhlas není výrobnou cviček a příbuzných artiklů, ale  že jde o kulturní instituci. Zmíněný systém by navíc přivodil situaci, ve které by sice zmizely platy a pojistky, mnohonásobně by se však zvýšily honorářové požadavky. Aby se totiž udržela kvalita vysílání, museli by externí pracovníci přípravě pořadů věnovat veškeré své síly. Příprava například hodinového literárního pořadu, jak se říká na klíč, netrvá dny, ale týdny na plný úvazek. Aby se externista na volné noze takovýmto způsobem uživil a platil daně i pojistky, musel by za pořad obdržet v dnešních poměrech tak asi třicet tisíc korun. Nemluvím ani o tom, kde takové externí spolupracovníky sehnat, takové, kteří by byli ochotní opustit své dosavadní zaměstnání a věnovat se cele přípravě rozhlasových pořadů. A nemusím snad ani připomínat, že rozhlasová tvorba je zcela specifické řemeslo, které každý neovládá.

Co by se stalo, kdyby k takovéto iracionální racionalizaci došlo a rozhlasoví redaktoři  byli propuštěni? Úplně nejdříve by poklesla formální i obsahová úroveň pořadů. Stalo by se to, co se stalo v četných nakladatelstvích po propuštění redaktorů. Trh byl zavalen mnoha nezredigovanými a nekorigovanými knihami, plnými tiskových i stylistických chyb. Úroveň by se neustále snižovala, reprízy kvalitních pořadů by už těžko něco zachraňovaly a zejména pořady uměleckého slova by postupně zanikaly. Veřejnoprávní rozhlas by pomalu ale jistě poklesl na úroveň privátních rozhlasů. To by jistě udělalo radost i některým vysoce postaveným lidem, do jejichž myšlenkového systému rozhlas veřejné služby jaksi nezapadá. Rozhlas zbavený kultury a vysílající jen kvůli výdělku je totiž jednodušeji politicky manipulovatelný zleva i zprava (to jen tak na okraj, abych nebyl obviňován z levičáctví).


  Rozhovor s Viktorem Preissem                     Jak to vidí Ivan Klíma                       Africká reportáž Pavly Jazairiové