Číslo 24 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebním dramaturgem.
Jelle Dierickxem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Minulost i přítomnost věčného města

Federico Fellini, proslulý italský filmař, jehož snad není třeba představovat (Silnice, Sladký život, Amarcord), se dokumentům věnoval málokdy, ale pokud učinil výjimku, vznikla osobitá, více či méně inscenovaná výpověď, která ze všeho nejvíc svědčila o svém tvůrci a jeho pohledu na ztvárňovanou látku. Ani v případě filmu Roma (neděle 14. června, ČTart, 20.20), spíše obrazového eseje než čehokoli jiného, kde vzdává hold věčnému městu, nijak nezastírá svou zaujatost. Předkládá tu oslnivou vizi, jak právě on vnímá a cítí milovaný Řím.

Závisí na každém z nás, jak budeme odečítat režisérovu niternou vizi italského hlavního města...

Evokuje různorodé okamžiky minulosti i přítomnosti se zřetelně groteskní nadsázkou, jednou rozmarnější, jindy nahořklejší. Přítomnost se ustavičně prolíná s minulostí, až obě roviny splynou ve znepokojivé motorkářské jízdě kolem početných římských pozoruhodností. Noční jezdci přitom dodržují prostorovou posloupnost: zběsile se řítí od barokních památek k antickým, aby posléze vyjeli za hranice města.

Před našima očima ožívají dávné události: profesor na školním výletě vypráví svým studentům, jak Caesar překročil říčku Rubikon (s pověstnou průpovídkou Veni, vidi, vici) – a sám se jí brodí. Promžikne bombastický historický velkofilm, z rozhlasu zazní papežovo požehnání. Spatříme jadrné lidové veselice, roztančené přímo na ulici, s bezpočtem svérázných lidských typů. Ani fašistická éra jejich pořádání nenarušila. Fellini s nostalgickým zaujetím zkoumá rozličné podoby zábavy, navštívíme jakýsi podřadný kabaret, kde naštvaní diváci co chvíli pískají, nahlédneme jak do nevěstince s politováníhodnými kněžkami lásky, tak do přepychového hampejzu, který nabízí služby „lepší klientele“.

Výjevy věnované dnešku prozrazují více útočné ironie, jak naznačuje zejména bizarní módní přehlídka, předvádějící nejrůznější církevní oděvy. Režisér navíc sám sebe (nejprve jako udiveného malého chlapce, pak jako zvídavého mladíka a konečně jako světoznámého tvůrce) vtahuje do vyprávění – v posledním převtělení jej zastihujeme třeba za průtrže mračen, jak natáčí dopravní zácpu kdesi na dálnici k Římu, aby vzápětí vyšlo najevo, že v případě potřeby si vypomáhá i deštěm uměle rozprašovaným. Nebo vcházíme mezi budovatele podzemní dráhy, kde dělníci objevili dávno zapomenuté katakomby s nástěnnými malbami (pořídili je sami filmaři?), které na čerstvém vzduchu začnou blednout a rozpadat se. Kde začíná a kde končí Felliniho mystifikace? Závisí na každém z nás, jak budeme odečítat režisérovu niternou vizi italského hlavního města. Ač je to k nevíře, ze značné části ji stvořil v ateliéru...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Kdo je na světě
 
  nejchytřejší?

  Jak to slyší...
 
  Minulost i přítomnost
   
věčného města

  Dívejte se
 
  Hotel nad Zarathustrovým
   
kamenem
  Nalaďte si