Číslo 18 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem.
Šimonem Ornestem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Veletržák“ žije: Sekal i Kokoschka!

Ve Veletržním paláci v Praze má návštěvník konečně pocit, že je v galerii. V živé, fungující galerii evropského střihu, která se aspoň trochu začíná podobat příbuzným podnikům ve Vídni, v Berlíně nebo v Paříži. Aktuálně tu běží minimálně tři výstavy, které stojí za prohlídku: Oskar Kokoschka, Stanislav Kolíbal, Zbyněk Sekal.

Oskar Kokoschka (1886–1980), který vyšel z fauvismu a expresionismu, byl v Praze jistý čas doma, prožil tu předválečné roky 1934 až 1938. Právě na ně se nynější výstava soustředí.

Kokoschka: Praha

Nejde tedy o retrospektivu, jen o výsek z bohatého mistrova díla. To je sice škoda, ale v rámci možností českého výstavního provozu díky i za to. Jádrem je šestnáct velkoformátových pohledů na Prahu, na její typické dominanty, jako jsou Malá Strana, Staré Město, Vltava, Karlův most. Jde o výjevy lehce zamlžené, barevně mihotavé, ale nikoli melancholické nebo depresivní, jak by doba nastupujícího hitlerismu mohla žádat. Kokoschka maloval ze sebe, ze svých hlubinných, jasně vitálních, harmonických tvůrčích rezervoárů, jen minimálně podléhal dobovým náladám v politice a společnosti. Ty jsou naopak dobře patrné v materiálu, který výstavu jednou funkčně prodlužuje, jindy pak uměle nastavuje. Například ve slavných fotomontážích Johna Heartfielda nebo v dokumentárních průhledech směrem k divadlu E. F. Buriana a Voskovce & Wericha. Divák má nakonec dojem, že výstava, pojmenovaná Oskar Kokoschka a Praha (trvá do 28. června), přeje víc druhé části názvu, tedy hlavnímu městu, a funguje tak spíš jako lákadlo na turisty než jako komorní připomínka Kokoschkova malířského génia.

Kolíbal: devadesát

To přehlídka k letošním devadesátinám Stanislava Kolíbala má jasný formát. Věnuje se autorovým menším pracím, především jeho realizacím na papíře, ale i drobné plastice – viz název Kresba za kresbou. Výstava (trvá do 3. května) drží pevně pohromadě, bere sílu z řádu. Ostatně jako celé Kolíbalovo dílo, které se pohybuje přesným krokem mezi minimalismem, geometrickou abstrakcí a konceptualismem. Kombinace a variace čar a ploch, jejich překrývání, výřezy, lámání a ohýbání, násobení, dělení, drobné odchylky a výjimky z pravidla. A k tomu minimální barevnost, respektive důvěra v základní kombinaci bílé a černé, případně šedé nebo hnědé. Jde o umění, které se obejde bez gest a stylizace, o umění řekněme architektonické nebo strukturalistické, na pohled chladné, ozřejmující proces výstavby i logiku výsledné stavby – a nejen díla, i života. Zatímco Kolíbalova retrospektiva, kterou hostil Pražský hrad na přelomu let 2012 a 2013, vyvolávala dojem skoro povinné bilance, nynější výstava má v sobě zvláštní lehkost, volnost, průzračnost skoro metafyzické ražby.

Sekal: ateliér

A Zbyněk Sekal (1923–1998)? Sedmnáct let po mistrově smrti se přestěhoval do Veletržního paláce jeho vídeňský ateliér. Kostka pojatá jako umělecké dílo. Příbytek pro filozofa. Anebo kafkovské doupě, jak napovídá průvodní text. Jsou tu k vidění pečlivě vyrovnané nástroje i materiál, je tu zřejmá metoda. A když návštěvník ateliér obejde, potká se osobně s ukázkami hotového díla. V něm se míchají vlivy postkubismu, existencialismu, ale i abstrakce nebo surrealismu. Sekalovy objekty jako hlavy, figury nebo typické schránky mají úzkostný, introvertní náboj. Působí podobně odtažitě, chladně jako Kolíbalovy kresby, ale spíš než do osvobodivé výšky se napřahují do vlastních hlubin. Nehledají světlo, ztrácejí se ve tmě. Objekt Ateliér Sekal (k vidění do 31. prosince) má něco z energie černé díry: návštěvníka nenabíjí, ale vysává. Každopádně funguje. Skoro se chce říct, že razantněji než Kolíbal i Kokoschka dohromady…

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Jak se rozhořely dny násilností
  Dívejte se
 
  „Veletržák“ žije!
  Navštivte
 
  Povstání, které se nehodilo...
  Téma