Číslo 17 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Taťjanou Medveckou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Duchamorný rub „věčného ženství“

Absurdní drama a literatura absurdity prožívaly ve světě boom v padesátých a šedesátých letech minulého století. V sovětském Rusku se však objevily už v letech dvacátých a nastavovaly zrcadlo nesmyslnosti a krutosti vznikajícího totalitního systému.

Magdaléna Sidonová, Anežka Kubátová, Natália Drabiščáková, Dita Kaplanová, Petr Jeništa a Miloslav König v Charmsových Bábách

Báby– nejnovější inscenace Divadla Na zábradlí složená z textů Daniila Charmse, jednoho z předních představitelů tohoto uměleckého proudu – nicméně dokládají, že smysl autorových „nesmyslů“ se dotýká i jevů nadčasovějších, než jsou ty, které vedly k jeho věznění a smrti hladem.
Koláž z Charmsových minipovídek, scénických črt, říkadel a textových střípků sestavila a dramatické rysy jí vtiskla Dora Viceníková, dramaturgyně a umělecký šéf divadla. Pozoruhodně soudržnou scénickou kompozici z ní pak vytvořila mladá režisérka Anna Petrželková, když jednotlivé části této koláže nechala vyprávět, zpívat, pantomimicky a tanečně předvádět, anebo – to nejčastěji – v interakcích rozehrát sedmi postavám.

Herdekbáby a kadeřníci

Pět z postav – včetně malé holčičky – jsou „báby“: s mohutnými šedými parukami na hlavě, v šedých šatech s rudo-oranžovými květy. Jejich odpudivost zesílila autorka kostýmů a scény Eva Jiříkovská tím, že je vycpala molitanovými faldy. Báby se mezi sebou hádají, pomlouvají, sdělují si přízračné a pro sovětské zřízení příznačné historky, anebo zalézají do svých malinkých kobek, zkoseně vyříznutých v zadní stěně jeviště. V těch jedí, pijí, vyměšují, drbají se v rozkroku a roztahují nohy, chystajíce se pojmout své milence. Expresivní stylizace projevu je u každé z interpretek lehce odlišná: například Natálie Drabiščáková představuje vehementní hysterku, Magdalena Sidonová naivní, všemu se divící a vše rozpitvávající blběnku.
Protihráčem ordinérních herdekbab jsou Miloslav König a Petr Jeništa, dva ulízaní kadeřníci s pankáčskými chocholy na hlavách. Svými topornými pohyby připomínají loutky. Skvěle však vystřihnou i operní dueto. Ač fungují jako milostné objekty samiček, sami jsou samčími bábami.
Inscenace má spád, její svěží temporytmus je dán prostřiháváním dění na scéně a činností postav v „kobkách“. Pomáhá mu i precizní práce s nejrůznějšími pazvuky a vtipné využívání scénické hudby Jakuba Kudláče.

Smysl a kontext

Groteska, ironie a nonsens získávají v některých momentech drsnost karnevalové persifláže a obscenity. Přímočaře i prostřednictvím metafor je odkrýváno vše nízké v člověku – závist, zlomyslnost, snaha ovládat bližní, poživačnost, pitomost… Hříchy, či chcete-li „antropologické konstanty“ projevující se v jakémkoli společenském řádu jsou předváděny s humorem a nadhledem. Zábavně a vtipně.
Inscenace mi připomenula Schwabovy Prezidentky, které postihují obdobné téma. A také Matku, hru, kterou v roce 1987 napsal a později několikrát režíroval Jan Antonín Pitínský, otec Anny Petrželkové. I když autorky o souvislostech mezi svými Bábami a připomenutými dramaty nejspíš neuvažovaly, všechny tři hry demaskují krutou, duchamornou nízkost, jež si na sebe bere ženský háv. A tak bezděky(?) vytvářejí drastický protipól závěrečných veršů Goethova Fausta: „za věčným ženstvím jsme neseni výš“.

Bronislav Pražan, divadelní publicista

Foto KIVA


  Pravda a propaganda...
  Jak to slyší Radko Kubičko
 
  Co přináší vítr ze slatin
  Nalaďte si
 
  Komiks jako rozhlasový seriál
  Téma