Číslo 17 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Taťjanou Medveckou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Jak z Berlína vypravili poslední židovský transport

Válečné transporty Židů do vyhlazovacích táborů jsou dobře zdokumentovány a nejednou je zobrazili i filmaři. Ukázali, jak si málokdo uměl představit, že konečným cílem je smrt. Takový osud čekal i poslední zbyteček berlínských Židů, kteří až do jara 1943 unikali tragickému údělu svých souvěrců – jenže toho roku měl Hitler k narozeninám dostat hlavní město zcela zbavené židovského etnika.

Snímek Poslední vlak se soustředí na osazenstvo jednoho z vagonů, různorodou sestavu lidí náhodně sehnaných do jediného chumlu

Snímek Poslední vlak (úterý 21. dubna, ČT2, 20.55) se soustředí na osazenstvo jednoho z vagonů, různorodou sestavu lidí náhodně sehnaných do jediného chumlu – od kojenců po starce, od ortodoxně věřících až k lidem nábožensky vlažným, zastoupeny jsou nejrůznější profese, boxer i lékař, klenotník i bavič. Film se soustředí na stále napjatější vztahy mezi nimi, na bezmoc a apatii.
Režie se ujali Josef Vilsmaier, německý tvůrce dobře známý svým zájmem o éru nacismu (například Stalingrad), jenž si navíc přibral ještě kameru, a Dana Vávrová, někdejší dětská hvězdička, proslavená zejména Leontýnkou z Lipského komedie Ať žijí duchové. Pečlivě a svědomitě rozdávají hodnotící znaménka, přidržujíce se přitom osvědčených klišé nejen v přiblížení houstnoucího zoufalství, ale také skutků, jich se dopouštějí lidé zvenčí.
Takže se opět setkáváme s nacisty usměvavými, dokonce s tvářemi andělsky nevinnými, kteří chladnokrevně vraždí (velitel transportu), ale vidíme také německé vojáky vracející se z fronty, již zhnusené válčením a ochotné vyčerpaným Židům poskytnout jídlo. Narazíme na ukrajinské hrdlořezy v německých uniformách, nechybí polský antisemitismus.
Snadno postřehneme, jak tvůrci rychle sklouzávají do područí dojemného melodramatu, hlavně při líčení nesnesitelných poměrů ve vagonu. Svátečně oblečení lidé záhy ztrácejí důstojnost, vidíme je ploužit se ve spodním prádle, strádají horkem i žízní, namačkáni jeden na druhého, aniž by měli zajištěny základní potřeby – v jednom kýblu mají vodu, druhý jim má sloužit jako záchod. Uvědomují si, že jejich život přestal mít jakoukoli hodnotu, že se proměnili v bezcenné zboží přepravované z jednoho místa na jiné.
Zbyly jedině sny a vzpomínky: malá dívenka, která prokáže neuvěřitelnou chladnokrevnost při střetu s přívětivě výhrůžným šéfem transportu, jenž vyšetřuje, kdo za jízdy otevřel dveře vagonu, stále sní o kariéře baletky. Dospělým se vynořují okamžiky, kdy se cítili šťastni, jako třeba boxer po výhře nad árijským soupeřem, kdy bavili publikum, kdy se ještě mohli věnovat svému povolání či prožívali citové okouzlení, kdy se toulali přívětivou přírodou...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Pravda a propaganda...
  Jak to slyší Radko Kubičko
 
  Co přináší vítr ze slatin
  Nalaďte si
 
  Komiks jako rozhlasový seriál
  Téma