Číslo 45 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérem.
Radimem Špačkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opera o střetu demokracie a fanatismu

Téměř čtyřhodinovou operu Pád Arkuna z autorské dílny básnířky Anežky Schulzové a skladatele Zdeňka Fibicha uvedlo v premiéře 9. října pražské Národní divadlo. V hudebním nastudování amerického dirigenta Johna Fioreho a v režijní koncepci Jiřího Heřmana jsme se mohli na scéně Pavla Svobody ponořit do příběhu pohanských Slovanů – Ránů, kteří obývali až do druhé poloviny 12. století severní mys Rujány zvaný Arkona.

Marie Kobielska (Helga) a Alžběta Poláčková (Margit) ve Fibichově poslední opeře, jejíhož uvedení se sám nedožil

Ač se zdá být zápletka složitá, dá se poměrně snadno vysvětlit. Na pozadí je spor dvou povahově vyhraněných mužů o ženu, jež jednomu z nich podlehne ještě před uzavřením sňatku. Důsledky nenechají na sebe dlouho čekat. Helga, předtím než zemře, porodí dceru Margit, která se pak stává zhmotnělou a všudypřítomnou výčitkou svému biologickému otci Dargunovi.
Zdánlivě banální příběh milostného trojúhelníku se záhy převede do konfliktu dvou náboženství, nebo chcete-li rozličných kultur – západní a východní. Ale cožpak dnes nezažíváme obdobné problémy? Střet dvou pohledů, demokratického a nábožensky fanatického, tmářského, který je schopen ve jménu boha – v tomto případě pohanského Svantovíta – vraždit, loupit, pronásledovat a vyhánět tisíce obyvatel z jejich domovů.
Sluší se ocenit přínos inscenátorů, kteří na vzkříšení skladatelova mistrovského díla mají nemalou zásluhu. To, že příběh modernizovali a zasadili do neutrálního prostředí v blízkosti moře (Helga je recepční a pokojská v přímořském hotelu), lze považovat pro diváky nejen za přínosné, ale ve světle konfliktů současného světa za nezbytné.
Z pěveckého obsazení vyzdvihněme Marii Kobielskou, která Helze propůjčila neobyčejnou vášeň a hereckou oddanost mimořádnému uměleckému úkolu. Mezi muži dominuje Martin Bárta jako Absalon, který se stává udatným bojovníkem za pravdu a humanitu. Dargun Davida Szendiucha je pěvecky skvěle vystavěn, i když Ondrej Mráz má pro tuto roli nosnější hlas, ovšem ne ve všech polohách stejně vyrovnaný. Margit Pavly Vykopalové má učednický charakter, Alžběta Poláčková zas zdůrazňuje ženský půvab postavy. Oba Jaroměrové Aleš Briscein i Martin Šrejma mají milenecký šarm prvních tenorů. Nenechte si ujít po dlouhé době krásné představení.

Ivan Ruml, dramaturg ČT

Foto Hana Smejkalová



  Vražedníci podle Jarmusche
  Dívejte se 
 
  Když se holky perou
  Pořiďte si
 
  Reformovat, nebo zkrachovat?   
  Téma