Číslo 23 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem a hercem.
Ondřejem Brzobohatým.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pikantní mozartovský apokryf

V rudě zbarveném Mozartově sále Reduty, tedy v téže historické budově, kde Wolfgang Amadeus už jako dítě koncertoval, uvádí brněnské Divadlo Husa na provázku (při chvályhodném pochopení nového vedení MDB) s obdobným tvůrčím týmem druhý díl postupně krystalizujícího projektu Géniové a podvodníci. Po úpravě známého Shafferova dramatu Amadeus je jím komická operní miniatura „na téma hříchu a viny“ skladatele Miloše Štědroně, libretisty Milana Uhdeho a režiséra Vladimíra Morávka, v dramaturgii Miroslava Oščatky nazvaná Moc Art aneb Amadeus v Brně.

Mozarta s pankáčskou maskou i chováním hraje Martin Donutil

V kuriózním, puritánštěji naladěného diváka možná dráždícím opusu se sice ne právě sourodě, ale přesto zajímavě propojila dlouholetá spolupráce zdatného provázkovského triumvirátu, volně odkazující například na slavný muzikál Balada pro banditu nebo nápaditě pojatý janáčkovský titul Leoš aneb Tvá nejvěrnější. Muzikolog Štědroň, po léta zkoumající fenomén humoru v klasické hudbě a sám tu vystupující s fundovanou přednáškovou obhajobou údajného traviče Antonia Salieriho, vykutal z dobových pramenů historku o letmém vztahu Mozarta (hraje jej opět s pankáčskou maskou i chováním Martin Donutil) ke vdané zpěvačce a brněnské rodačce Magdaleně Pokorné (Tereza Marečková), který nezůstal bez následků a vyústil v tragickou pomstu podvedeného manžela Franze Hofdemela (Dalibor Buš).
Milovník apokryfických výkladů dějin Uhde převedl ve verších s příznačnými vulgárnostmi onu story z Vídně do Brna. Morávkově tentokrát málo sebekáznící fantazii to za řízení figury Režiséra (Ondřej Kokorský) dovolilo dryáčnicky přistoupit ke snaživě sólově i sborově pějícím karikovaným postavám, nejen krojem pitoreskně demonstrovat natvrdlý moravský provincionalismus a vyžívat se v ne vždy vtipných, nastavovaný děj zcizujících efektech s uplatňováním rekvizit á la megafon nebo stříkající hasicí přístroje.
V jednoduché arénové scéně s pódiem (Martin Ondruš) se tedy bez existenciálně filozofických ambicí odehrává hybridní operně kabaretní skeč pro otrlejší publikum.

Vít Závodský, divadelní publicista

Foto Petr Omelka



  Oni prý za to nemůžou
  Jak to vidí Věra Nosková    
 
  Člověk s nejistou minulostí...    
  Dívejte se
 
  Fotbal, fado & Fátima...  
  Navštivte