Číslo 1 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Hanou Maciuchovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hana Maciuchová, herečka

Jak na to natáčení zpětně vzpomínáte?

Lidský faktor je pro mě absolutní srdcová záležitost, protože to byla poslední společná práce nejen s mým mužem, Jiřím Adamírou, ale také s režisérem Janem Bergerem, který mě jako první pozval k práci do Československého rozhlasu. A o Jiřím se ostýchám vůbec mluvit, protože to byl výsostný herecký partner! Líbila se mi i samotná předloha, byla to zvláštní práce – tak bytostná, tak zajímavá! Pamatuji si na úvod Josepha Conrada, kde se říká, že kdo si vytvořil nějaké pouto, je ztracen. Do jeho srdce už vnikl zárodek zkázy… Tehdy jsem tento bonmot nedokázala docenit. Až teď ho velmi dobře chápu... Jsem velmi vděčná Radioservisu, že Lidský faktor opět vydal, protože je to velmi profesionální práce plná ryzích emocí a obsahu.

Pojďme k již zmíněné hře Enigma Emmy Göring, kterou stejně jako Lidský faktor nedávno vydal Radioservis. Právě za ni jste před dvěma lety získala Prix Bohemia 2010 i vítězství v posluchačské anketě Neviditelný herec. Přesto si vás však přesto veřejnost spojuje spíš s televizní profesorkou Hejlovou než se složitou, niterně zahranou rolí Emmy Göring. Nepřipadá vám práce pro rozhlas tak trochu nevděčná?

Myslím, že se nic nemá srovnávat, obzvlášť Hejlová v několikaletém každodenním televizním seriálu a vydatná figura Emmy Göring ve výborně napsané rozhlasové hře Wernera Fritsche. Zdá se mi to neregulérní. Pro mě je dominantní volba role, můj vztah k ní. Jaký má povahopis. Jaké nároky. Zajímá mě téma nejen mé postavy, ale celé hry. Chci se něco dozvědět. Nepřemýšlím a nekalkuluji, pro kolik diváků ji odehraji. Mohu jen doufat, že společná práce celého inscenačního týmu vzbudí zájem.

Chystá se nějaká nová nabídka od Českého rozhlasu? Pokud ano, přijala byste ji?

Přijala bych ji s radostí, pokud vím, něco se rýsuje, ale zatím se žádná konkrétní pracovní nabídka nechystá.

Jak se díváte na projekt takzvaných minutových her? Není to trochu úlitba zrychlujícímu se času, ochotě naslouchat, jen jakási esence rozhlasové tvorby?

Letmo. Vy jste to vzletně vystihla. Je to esence rozhlasové tvorby. Hříčky projektu vnímám jako letmá zastavení v různých žánrech, vypointovaných anekdotách. Jsou to letmé polibky. Já už vyhledávám spočinutí...

Vraťme se ještě k Enigmě. Emma Göring, manželka nacistického pohlavára byla profesí herečka. Stejně jako Sarah Bernhardt ve hře Johna Murrella Ještěrka na slunci, kterou teď uvádíte v Divadle Řeznická. Je těžší, když herečka hraje herečku, nebo je to prostě jen další postava, do níž se vžíváte, jíž dáte to nejlepší ze sebe sama, abyste přiblížila její charakter, případně poselství autora hry?

Rozhlasové herectví je neviditelné, takže existuje velký rozdíl, jakými prostředky je vybavená Emma Göringová v rozhlasové hře a jaká rozevlátá gesta teď aktuálně hledám pro Sáru Bernhardtovou na jevišti. Tajemství Emmy nebudu prozrazovat, ale její nepochopitelná neznalost, melodramatická víra ve všeobjímající lásku je nejen v čase druhé světové války mementem. Oproti tomu je Sarah Bernhardtová královnou postojů a gest. Zmrzačená dračice, plná rozmarů a bláznovství, která touží tvořit, i když už nemá publikum a snaží se v pomíjivém hereckém povolání po sobě zanechat stopu. Ale k vaší otázce. Odehrát roli herečky s osobní zkušeností v profesi je podle mého lehčí a zábavnější. Postavy hereček využívají svou představivost, prozkoušenou emocionalitu. Jejich repliky jsou intenzivní výkřiky toužící publikum ranit nebo pohýčkat. Silně kontrastní může být také vypjatá existence v povolání a pak klidný život v soukromí. Nebo může naopak vše splývat a dotyčná pak sama neví, kdy hraje a kdy jen žije. Ale já mám potřebu herectví nekarikovat, aby se nescvrklo na „veselé historky z natáčení“.

Hrála jste ale i další slavné hvězdy – kromě Sarah Bernhardt i Gretu Garbo či Judy Garland. Která z těchto tří rolí hereček pro vás byla největší výzvou?

Každá svým způsobem. Byly to ženy obdarované krásou, talentem, přízní osudu. Měly komplikované povahy, a všechny věděly, že různé druhy utrpení probouzí duši. Greta Garbo odmítla stárnout v očích a srdcích svých obdivovatelů a v plné profesní síle. Judy Garlandová znala profesní vyčerpanost na „place“ od svých patnácti let. Aby nápor natáčení vydržela, dávali jí producenti stimulující léky. Později svou hereckou energii hledala v podpůrných prostředcích a alkoholu. Hrát takovou herečku a zpěvačku, s takovým talentem a slunnou povahou, která zažívala pracovní a životní eskapády, byla moje droga. Žít bych tak nemohla. Největší výzvou je pro mě momentálně božská Sára.

Která z nich vám byla lidsky nejbližší?

Všechny tři byly velké herečky, které žily na výsluní showbyznysu. Ale jediná Greta Garbo ho dokázala odmítnout. Velmi ctila své soukromí a na rozdíl od svého partnera, s nímž sehrála stěžejní role, pro ni třeba potlesk po premiéře nebyl důležitý. Pouze pokud to měla ve smlouvě, tak to odtrpěla. Takže možná ona… Jinak Judy Garlandová naopak velmi vnímala publikum, dokázala s ním komunikovat, protože založením byla tak zvaná entertainerka (bavička, pozn. redakce). Při svých koncertech, kde bylo třeba dva tisíce diváků, dokázala se svým publikem komunikovat a zároveň zpívat. Musel to být obrovský výdej energie, což sama přiznávala a po takovém představení dokázala sama vypít láhev whisky, aniž by se potácela. Byl to pro ni prostě jen dobíječ energie. A Sára Bernhardtová – to byla neuvěřitelná bytost. Několikrát projela celou Ameriku jenom pro to, že pro svou rodinu potřebovala vydělat peníze, které její synek dokázal během dvou měsíců utratit, a ona jela znovu. V šedesáti osmi letech jí amputovali nohu, ona přesto dokázala jít znovu na jeviště. Bez hole, aby potvrdila svou nezávislost! Všechno to byly neuvěřitelné, silné ženské.

Jana Švecová, publicistka

Foto Tomáš Tesař

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, které vychází 21. prosince.



  Dopis Ježíškovi
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Ro(c)k v poezii

  Nalaďte si  
 
  Pro panenku skákavou
  Pořiďte si