Číslo 23 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovou dokumentaristkou.
Olgou Sommerovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 



 

Jak to bylo s Lidicemi

Projekt filmových Lidic má dlouhou historii, spisovatel a scenárista Zdeněk Mahler snad půlstoletí kroužil kolem záměrně zasutých a nezveřejněných podrobností, než sepsal příběh opřený o dvě základní tematické linie. Jednak připomenul milostné pletky natolik osudově zauzlené předstíráním odboje, až zavdaly podnět k výstražnému německému úderu, jednak přiblížil osudy jediného člověka, jenž se vyhnul údělu lidických mužů, protože v té době seděl ve vězení. V hádce totiž zavraždil vlastního syna...

Postavu Františka Šímy vytvořil Karel Roden

Lidice měla původně natáčet Alice Nellis, dosud poutající pozornost zejména citlivými sondami do složitého mezilidského soužití, ale vážné onemocnění přimělo výrobce, aby ji nahradili Petrem Nikolaevem. Jako kdyby jej inspirovala Wajdova Katyň, i on upřednostnil výrazově tradicionalistické pojednání osudových náhod, modelovaných tak, aby napomohly k co nejhlubšímu souznění s chybujícími hrdiny, navzdory všemu hodnými soustrasti, ne-li přímo obdivu.
Zvláště postava Františka Šímy (Karel Roden), chlapa zanášejícího své zchromlé ženě (Zuzana Bydžovská), který poté (podle filmu spíš nešťastnou souhrou okolností) probodne v opilosti útočícího syna, podléhá zjevnému povahopisnému přetvoření. Za mřížemi muž do nekonečna zpytuje svědomí, na mysl se mu opakovaně vkrádají podrobnosti tragického činu, jehož průběh se tak i před diváky pozvolna odkrývá, neboť na poprvé nebyl ukázán. Sekvence, kdy se vrací do rodné vsi, aniž tuší, že neexistuje, náleží k dramatickým vrcholům celého vyprávění.
Ve filmu se tak protínají dvě spíše mimoběžné roviny – jednak zničení Lidic a co tomu předcházelo, jednak příběh člověka, jehož osobní kalvárie se počne odehrávat až poté, zejména pak po válce, kdy jeho přítomnost a vůbec celá existence se naprosto míjejí s pěstovaným mučednickým kultem. Jako by tvůrci neměli ujasněno, co a jakým průzorem vlastně chtěli vyprávět.
Opomenuty zůstaly postavy, na nichž se možná výstižněji odrážela bezvýchodnost doby – jen rozkreslen je český četník (Roman Luknár), jenž se bál odmítnout povýšení na velitele a poté se musel spolupodílet na likvidaci Lidic, nemluvě o filmovém štábu, který zkázu vesnice natáčel. Rovněž Šímova „nežádoucí“ postava by dozajista lépe fungovala až v kontextu poválečném, jak film ostatně také naznačuje. Takto převážila uctivá pocta mučednictví. Ale nic proti tomu.

Film Lidice uvede ČT1 v televizní premiéře v neděli 10. června ve 20 hodin.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jak to bylo s Lidicemi    
  Dívejte se
 
  Strach, nejistota, pochyby

  Jak to vidí Filip Rožánek  
 
  Chcete slyšet nebeskou hudbu?
  Téma