Číslo 20 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jiřím Bělohlávkem.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Jiří Bělohlávek, dirigent

S jakými pocity se vracíte k České filharmonii?

Vracím se s určitým rozechvěním, ale především s nadějí, že nás čeká krásná společná práce. Řadu let jsem návrhy k návratu do čela České filharmonie odmítal, protože jsem si byl vědom moudrosti slov klasika, „nevstoupíš dvakrát do stejné řeky“. Zájem ministerstva kultury, práce nového managementu, a především postoj samotných filharmoniků mne však přesvědčili, že se potkal tým lidí, kteří jsou ochotni nadchnout se pro můj ideál a jsou schopni jej začít realizovat. Zajištěním důstojných podmínek pro hudebníky se nám zároveň otevírá možnost výrazného zvýšení kvalitativních požadavků, které budeme důsledně uplatňovat. Věřím, že Česká filharmonie může brzy opět stanout na místě, které si v minulosti svým uměleckým mistrovstvím zaslouženě vydobyla.

V září 2012 převezmete funkci šéfdirigenta a současně hudebního ředitele České filharmonie. V čem tkví podstata této nové funkce, kdo se o její zřízení zasloužil a jaké pravomoci vám poskytne?

Funkce hudebního ředitele České filharmonie byla již jednou zavedena, a sice v roce 1990, když jsem prvně přijímal post šéfa našeho prvního orchestru. Inicioval jsem tehdy (i tentokrát) její vznik jednak z důvodu formálně statutárního, jednak jako podtržení jednotného uměleckého řízení všech složek instituce. Práce hudebního šéfa by se neměla omezovat jen na přípravu vlastních koncertů. Měl by filharmonii věnovat dostatek času i energie, aby mohl být svým způsobem zodpovědný za uměleckou úroveň veškerých produkcí, které budou pod hlavičkou České filharmonie prezentovány. Myslím si, že je to tak správné a potřebné.

Jaká byla Česká filharmonie před dvaceti lety a jaká je nyní?

Za  poslední rok jsem se setkal s filharmoniky na pódiu pouze jednou – v červnu 2011, kdy jsme připravovali a uskutečnili dva koncerty na festivalech v Ostravě a polském Krakově. Moje pozorování je tedy nutně jenom částečné, ale mohu říci, že jsem již tehdy pocítil velmi silně proměnu atmosféry v ansámblu. Hudebníci se projevovali mnohem živěji a zainteresovaněji, nežli tomu bylo v předcházejícím období. Rozumějte dobře, z čistě profesionálního hlediska odevzdával orchestr vždy výkony na úrovni, ovšem skutečné a zapalující nadšení pro umělecké tvoření z tělesa mnohdy nesálalo. Zápal, jiskra v provedení a přesvědčivost výrazu jsou kvality, které není možno předstírat, ty se musí dostavit jako produkt navíc, jako výsledek myšlenkového a emotivního sjednocení a souznění v ansámblu. Pak teprve skutečně na posluchače působí.

K České filharmonii se v pozici šéfdirigenta vracíte po dvaceti letech, naplněných obrovskými úspěchy: vybudování Pražské komorní filharmonie, renomé vyhledávaného operního dirigenta na světových operních scénách, vedení Symfonického orchestru BBC, hostování u významných světových těles... Domníváte se, že takové renomé automaticky zajistí dirigentovi autoritu a respekt, nebo o ně musí usilovat každodenní prací stále znovu?

Jsem pevně přesvědčen, že dirigent obhajuje svoji autoritu dnes a denně, při každém dalším setkání se svými spolupracovníky. Nic není dáno jako samozřejmé a navždy. Nabyté zkušenosti a renomé jistě ten pracovní proces urychlují a snad i zjednodušují, ale začínáme vždy od „čistého stolu“...

S jakými očekáváními přistupujete k hráčům České filharmonie?

Těším se, že to bude partnerství silných individualit, těším se na vzájemný dialog v uměleckých i mimouměleckých otázkách a plodnou spolupráci.

A co si myslíte, že oni očekávají od vás?

Doufám, že totéž.

Měl jste už možnost si neformálně s hráči promluvit?

Proběhlo již několik setkání s představiteli Umělecké rady orchestru a jsem si jist, že budu mít v budoucnu mnoho příležitostí k nejrůznějším osobním rozhovorům.

Je z vašeho pohledu třeba změnit některé návyky hráčů – například v oblasti přístupu k profesi, komunikace?

To je otázka mířící do intimního života ansámblu a ten by měl zůstat intimním hájemstvím. Proto se nehněvejte, že vám neodpovím přímo.

Uvažujete o modifikaci repertoáru, popřípadě jeho rozšíření o hudbu starší než klasicistní, například barokní? Někteří hráči se domnívají, že právě tato hudba představuje tolik potřebnou orchestrální hygienu.

Jsem přesvědčen, že moderní orchestrální těleso má mít schopnost se bezpečně pohybovat v jakémkoliv hudebním stylu a rád bych pro tuto myšlenku vytvořil konkrétní příležitosti. Už v programu sezony 2012/13 je patrné, že jsme se snažili obsáhnout symfonický repertoár v co největší pestrosti a šíři, aby měl orchestr možnost setkávat se pravidelně s hudbou klasicistní, romantickou i moderní. Hlavní prioritou České filharmonie je pochopitelně vzorová interpretace kmenového českého repertoáru. Hned v prvních sezonách provedeme a natočíme všechny symfonie Antonína Dvořáka, což je úkol nádherný, ale také omezující, protože kromě vlastní české tvorby bychom měli být schopni otevírat okna i do tvorby světové. Domnívám se však, že se nám podařilo program sezony vyvážit natolik, aby naši posluchači nebyli ve stylové rozmanitosti jednotlivých koncertů nikterak ochuzeni.

V sezoně 2013/2014 nastoupí jako hlavní hostující dirigent Manfred Honeck, který provedl s Českou filharmonií řadu zdařilých koncertů a jeho užší spolupráci hráči i posluchači vítají. Hodláte vzájemně koordinovat své působení u orchestru, pokud jde o repertoár? Do jaké míry se bude Manfred Honeck podílet na dramaturgii sezon?

Pozice hlavního hostujícího dirigenta je velmi důležitá – je to dirigent, který má po šéfovi na orchestr největší vliv. Manfred Honeck je umělec, který požívá úcty filharmoniků, a já si od něho slibuji velkou podporu mým snahám o další kultivaci souboru. Je samozřejmé, že při tvorbě dramaturgického plánu se musím zabývat jeho záměry a přáními. Dostal jsem od něho rámcový návrh titulů, o něž má zájem, i interpretů, s nimiž by rád spolupracoval, a zapracovávám jednotlivé skladby do mozaiky sezon. Dodržujeme určitý koncepční plán, díky němuž Manfred Honeck v každé sezoně uvede jedno větší vokálně-instrumentální dílo, dvě významná díla symfonická a jednu méně obvyklou skladbu, která rozšíří repertoár orchestru. V nadcházející sezoně to budou například Szymanowského Stabat Mater, Mozartova vrcholná symfonie Jupiter, Berliozova Fantastická symfonie nebo Gershwinův Klavírní koncert F dur s Rudolfem Buchbinderem.

Manfred Honeck uvedl s Českou filharmonií s velkým úspěchem Dvořákovo oratorium Stabat Mater, vy jste před několika roky nezapomenutelně nastudoval pro Pražské jaro Dvořákovu Svatou Ludmilu. Je Dvořákova duchovní hudba jedinou styčnou oblastí profesionálního zájmu vašeho a Manfreda Honecka, nebo se vaše zájmy překrývají i v jiných oblastech?

Myslím, že především se setkáváme v naší společné touze prospět orchestru a v naší lásce k hudbě. Není důležité, jaký repertoár je nám nejbližší, ale jakým způsobem a s jakým zaujetím chceme s orchestrem pracovat. Pro hudebníky je podstatné, aby umělecké pohledy, které jim jednotliví dirigenti nabízejí, byly co možná nejrozmanitější. Přispívá to i k určité rovnováze, bez níž by soubor mohl upadnout do stereotypu, jakkoli profesionálního. V čem bychom se naopak měli beze zbytku shodovat – a to se myslím daří – jsou vysoké nároky na kvalitu a nasazení, s nímž každou produkci připravujeme.

Alena Sojková

Foto Václav Jirásek, Ivan Malý

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 9. května.



  První pomoc
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Všechny ty malé Řípy

  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Jak zněli Marsyas
  Pořiďte si