Číslo 13 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Herbertem Blomstedtem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Herbert Blomstedt, dirigent

Narodil jste se v Americe, ale když vám byly dva roky, vrátili se rodiče do Švédska. Co je přimělo k přesídlení do Ameriky a potom zpět domů?

Těžká hospodářská situace na konci devatenáctého století. Můj otec se narodil ve Stockholmu, jeho rodina odešla do Ameriky, když mu bylo jedenáct. Projeli takřka celý kontinent, než se usadili v Oregonu. Má matka se narodila až v Americe. Její rodiče byli farmáři a do Ameriky odešli proto, aby vůbec přežili. Oba mí rodiče vyrostli v Americe, poznali se tam, i já jsem se v Americe narodil. Když mi byly dva roky, rozhodl můj otec, který byl pastorem, že se vrátíme do Švédska.

Když vám bylo pět, přestěhovali se vaši rodiče do Finska a potom – znovu po pěti letech – zpět do Švédska. Prý jste to těžce nesl, protože jste se nikde necítil být skutečně doma. Nepatřil jste do Finska, protože jste byl Švéd, ani do Švédska, kde vás nazývali Finem. Jak vás to ovlivnilo?

Velmi silně. Ale nebyla to tak dramatická zkušenost, jakou prošel například Gustav Mahler. Ve Vídni byl Čech, v Čechách Žid. Pro mě to nebylo tak těžké,  děti nesledují, jestli jste Švéd, nebo Fin, prostě vyrůstáte vedle sebe. Někdy to bylo bolestné, ale ne příliš. Pozitivní na tom bylo, že jsem se cítil být něčím zvláštní – na jedné straně jsem se vymykal z okruhu kamarádů, na druhé straně se cítil být součástí společnosti. Myslím, že to je ideální prostředí pro umělce, který musí být individualita. Není jen součástí celku, ale má svou vlastní vůli, své myšlenky a ty chce prosadit.

Po studiích ve Švédsku a v Paříži jste v roce 1949 začal studovat soudobou hudbu v Darmstadtu. Jak jste vnímal poválečné Německo?

Tohle byl naopak velmi znepokojivý zážitek. Poprvé jsem cestoval Německem v roce 1947, když jsem mířil do Londýna. Celá země byla v sutinách, děti žebraly o jídlo, o cigarety, o peníze. Cestovali jsme s velkými obtížemi, protože všechno bylo zničené včetně mostů a tratí. Za války jsem žil ve Švédsku, které bylo ušetřeno válečných hrůz. Netrpěli jsme hladem, nejhorší, co jsme zažili, byly výpadky elektřiny. A najednou jsem na vlastní oči viděl ty obrovské škody, utrpení lidí a uvědomil jsem si, že život není ráj. Byl jsem za to nesmírně vděčný a současně jsem k těm lidem, které jsem na své cestě viděl, pocítil obrovský soucit. Toužil jsem jim pomoci.

Žil jste pak někdy v Německu?

Vždy jsem žil ve Švédsku. I když jsem dirigoval v Kodani či v Oslo, i když jsem v pozdějších letech vedl orchestry v Drážďanech či v Lipsku. Ve Švédsku jsem měl rodinu, narodily se nám tam děti, snažil jsem se trávit s nimi co nejvíc času. I když vedete orchestr nebo u něj jen hostujete, nemusíte s ním trávit celou sezonu. Většinou přijedete na tři čtyři týdny a zase se vracíte domů. Ale musím dodat, že před sedmadvaceti lety jsme se přestěhovali do Švýcarska, protože odtamtud je to k evropským orchestrům přece jen blíže.

Vztah umění a moci je silné téma mnoha uměleckých děl – literárních, filmových i hudebních. Přemýšlel jste nad osudem vynikajících umělců, které moc využila?

Naštěstí jsem této situaci nikdy nemusel čelit. Žil jsem ve svobodné demokratické společnosti, a když jsem někdy působil v zemi, kde podobné otázky vyvstávají, byl jsem tam pouze hostem. Neocital jsem se pod tlakem. Ale určitým váháním jsem prošel před svým angažmá v Drážďanech, kde jsem vedl Staatskapelle během komunistické vlády. To byl výjimečný soubor, orchestr mých snů. Stal jsem se hudebním ředitelem Staatskapelle Dresden velmi rychle a neočekávaně. Ten orchestr totiž v létě roku 1968 ztratil přes noc svého dirigenta. Až do 21. srpna jím byl Čech Martin Turnovský, který však na protest proti okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy, mezi nimiž nechyběly německé jednotky, okamžitě orchestr opustil a vrátil se do Prahy. V týchž dnech přišel o hudebního ředitele i Gewandhausorchester v Lipsku, kde zase působil Václav Neumann. Během jedné noci se octly dva vynikající orchestry bez šéfdirigentů.

Proč jste váhal přijmout nabídku stát v čele drážďanské Staatskapelle?

Nechtěl jsem podpořit tehdejší politický systém, ale mou osobní svobodu chránila má pozice hosta. Nakonec jsem v Drážďanech prožil překrásnou dobu. Čas nádherné hudby, kterou jsme interpretovali s muzikanty, s nimiž jsem si rozuměl, byť to bylo v zemi, jejíž základní charakteristikou byla šeď. Muzika pro ně tehdy byla jako kvetoucí ostrov v nekonečné pustině tmy.

Soukolí moci semlelo i německého dirigenta Wilhelma Furtwänglera, který byl vaším velkým vzorem. Potkal jste se s ním někdy?

Dirigovat jsem ho slyšel mnohokrát, i když jsem s ním nikdy nemluvil. Ale často jsem mu byl nablízku. Během války odmítal dirigovat v zemích, které obsadila německá vojska, proto často vystupoval ve Švédsku, kam za války zajížděl vcelku pravidelně. Slyšel jsem ho například dirigovat Sibelia a byl jsem naprosto uchvácen. Nikdy jsem nesbíral autogramy, ale tehdy jako školák jsem za ním po koncertě zašel a požádal ho o podpis. A tak vlastním jediný autogram – Furtwänglerův. Po válce jsem ho často slýchal v Salcburku. Furtwängler byl fascinující osobnost.

Ovlivnili vás dirigenti jako Karajan, Walter, Klemperer, Konwitschny?

Víceméně. I když Karajana jsem spíš hluboce obdivoval pro jeho sebekontrolu, než že by mě přímo ovlivnil. Daleko větší vliv měl na mě Toscanini, kterého jsem vídal takřka každý večer, když jsem studoval v New Yorku. Byla to jeho poslední sezona 1933/1934. Toscanini měl mimořádný cit pro hudbu a jeho technika byla obdivuhodná. Dokázal dospět k maximálnímu výkonu s použitím minimálních prostředků. Asi nejvíc z těch osobností, které jste jmenovala, mě ovlivnil Bruno Walter. Poznal jsem ho také za dob mých studií v New Yorku, často jsem ho slyšel v Carnegie Hall, po letech jsme se setkali ve Stockholmu. Pamatuji si jeho provedení Mozartova Requiem, to byl naprosto mimořádný zážitek. Walter vždy předstupoval před orchestr s jasným záměrem, uměl se kontrolovat a nikdy na muzikanty nezvýšil hlas, i když jejich výkon nepovažoval za dobrý. Pravý opak temperamentního Toscaniniho, který pouštěl hrůzu na muzikanty, a když byl nespokojený, takřka na stupínku zešílel.

Zažil jste tři období rozvoje Německa. Poválečné Německo ve čtyřicátých letech, socialismus v sedmdesátých letech v Drážďanech a pozdní devadesátá léta v Lipsku. Můžete srovnat atmosféru těch období?

Samozřejmě jsou odlišná. Utrpení po válce, chudoba, nedostatek jídla... Ale také touha po hudbě. Když hrajete, všechno se obrací k lepšímu. A lidská duše touží po kráse. Klasická hudba je svět sám o sobě, v něm se zrcadlí všechny stránky života. Ne jen krása, ale i tragédie a temnota, které k životu rovněž patří.

Alena Sojková

Foto Martin U. K. Lengemann

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 20. 3.



  Pes, špek a net
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Upírka v hudebním baru

  Pořiďte si  
 
  Výpravy za ztracenými příběhy
  Téma