Číslo 6 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jánosem Bánem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

János Bán, herec

Jak si vysvětlujete, že Vesnička má středisková je dodnes tak populární a stále se vrací na obrazovky i do kin?

Neumím to přesně říct, jedno je ale jisté: ten film má lidský rozměr, je plný hlubokého humanismu, což dnes působí stejně silně jako před těmi téměř třiceti lety. Film byl vytvořen s láskou a samozřejmě i s vysokou profesionalitou a smyslem pro proporce. Příběh s tak pozitivním nábojem nevznikne často, není divu, že jeho kouzlo stále trvá.

Když dnes Vesničku vidíte, jaký z ní máte dojem?

Jak stárnu, mám ji stále raději. Což platí i pro mou roli v tom filmu. Možná je v tom i trocha nostalgie. Samozřejmě rád vzpomínám i na jiné filmy, zvláště maďarské, ve kterých jsem hrál, ale ten Menzelův je pro mne přece jen jedním z nejpěknějších. A díky němu jsem poznal výtečné lidi.

V Maďarsku se Menzelův film jmenuje Moje malá vesnička. Uvádí se i u vás tak často?

Je pořád úspěšný, na obrazovce se objevuje přibližně jednou za dva roky. Navíc má ten film podle mne skoro každý na DVD, takže opravdu nelze říct, kolik diváků a kolikrát už ho vidělo.

Vesnička byla také nominována na Oscara. Jak jste to prožíval?

To bylo určitě velmi významné, a nejen pro mne. Já sám se díky téhle nominaci dostal do USA, do té doby jsem toho totiž moc nenacestoval. A ještě něco – ta oscarová nominace měla význam i pro maďarský film, přesněji pro maďarské herce. Mám dojem, že byly jen dva případy, kdy byl film, v němž hraje maďarský herec, nominován na Oscara. A v obou případech šlo o české filmy! Ve Vesničce jsem hrál já, v Želarech György Cserhalmi.

Loni jste se zúčastnil filmového festivalu pro děti a mládež ve Zlíně – hrál jste někdy v nějakém dětském filmu?

Přece ve Vesničce mé střediskové...

No, to není moc dětský film.

Není, ale dětem se dost líbí. Ale abych vás uspokojil: hraji pro děti v divadle. Už mnoho let vystupuji ve zvláštní one man show pro děti. Na má představení chodí už druhá generace diváků.

Jako herec jste začínal v oblastních divadlech, hrál jste například v Györu nebo Szolnoku. Přesto si vás všimlo významné budapešťské divadlo. To není zcela běžné; ten, kdo pracuje na oblasti, se někdy skoro nedostane na plátna kin nebo do televize. Jak se vám to podařilo?

To mělo několik příčin. V dobách mého mládí a hereckých začátků byl divadelní život v Maďarsku velmi bohatý a košatý, divadlo hrálo významnou společenskou roli. Tvořilo hodně otevřený, dá se říct průchodný systém, znali jsme se navzájem, věděli o sobě – publikum, kritici i divadelníci. Platilo to i pro regionální divadla: z hlavního města se do nich jezdilo, dobrá představení se neutajila. Další příčinou, že si mne v metropoli všimli, byla herecká ocenění. Brzy po sobě mi totiž udělili dvě herecké ceny – za nejlepší herecký výkon sezony v Szolnoku a poté další cenu za nejoriginálnější výkon. To bylo pro mou další kariéru důležité, proto jsem se dostal do Budapešti i k filmu poměrně brzy.

A stal jste se členem prestižního divadla Józsefa Katony.

V době mého příchodu se divadlo právě formovalo, dá se tedy říct, že patřím k jeho zakladatelům. Angažmá pro mne znamenalo příležitost i výzvu.

Na regionálních scénách jste působil přes čtyři roky. Co vám ta léta přinesla?

Hodně. Byla to velmi intenzivní léta nejen pro mne, ale i pro další herce či režiséry. Víte, na malém městě tehdy nebylo skoro nic jiného než divadlo, nemohli jsme se uplatnit jinde, odskakovat do filmu, televize či rozhlasového studia. Měli jsme jen a jen divadlo. Proto náš život a práce byly daleko intenzivnější než třeba denní režim divadelního herce v metropoli. Velmi silně to ovlivnilo náš životní styl, způsob existence. Dopoledne i odpoledne zkouška, pak představení, v noci někdy další zkouška nebo nekonečné diskuse o divadle. Neměl jsem čas nudit se.

Do jakých rolí vás režiséři nejčastěji obsazují?

Jsem univerzální herec, mám rád klasiku, drama i komické role. Naštěstí ani režiséři mě nemají zařazeného do jednoho šuplíku.

Na kontě máte spoustu filmů, například filmovou adaptaci novely nositele Nobelovy ceny Imre Kertésze Člověk bez osudu. Ztvárnil jste tu otce hlavního hrdiny, dospívajícího chlapce Gyuriho, který prochází nacistickými vyhlazovacími tábory. Vynikající, silný film, i když se na něj diváci zrovna nehrnuli. Co vám osobně přinesl?

Román jsem znal už dávno a mám ho stále velice rád. Své role jsem si mimořádně vážil. Považuji ten film za důležitý kulturní počin a jsem hrdý, že jsem se na něm podílel. Ale musím se k něčemu přiznat: donedávna jsem ho vlastně neviděl vcelku, jen některé části. Poprvé jsem se na něj podíval až u vás ve Zlíně, kde se v rámci festivalu promítal. Je to trochu ostuda, může za to můj naprostý nedostatek času; vedle divadla a filmu ještě učím na divadelní fakultě. Ale to není omluva, já vím.

Natáčíte doma i v zahraničí. Hrál jste také v několika zahraničních produkcích, v českých a slovenských filmech i v Americe. Co vám zahraniční zkušenosti přinesly?

Natáčet v jiných zemích je pro mne vždy velice vzrušující. Nejde jen o práci samotnou, ale i o možnost seznamovat se s tamní kulturou, s přístupy různých režisérů, s hereckými metodami a způsobem práce. Nedávno jsem například natáčel ve Španělsku a právě kvůli těmto věcem jsem si to hodně užíval. Poznával jsem jiný styl, pracovní tempo a rytmus života vůbec, temperament, řeč. Ale nakonec stejně vždycky zjistím, že tvorba jako taková, kreativita, je v podstatě všude téměř stejná nebo hodně podobná.

Agáta Pilátová, publicistka

Foto archiv Art Film Festu, MFF Karlovy Vary, Zlín Film Festivalu

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 31. ledna.



  Poučení z iPadu
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
  S Burianem Na sever!     

  Nalaďte si  
 
  Slavné filmy se vracejí   
  Téma