Číslo 3 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorem.
Pavlem Kudrnou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Rozhlasový rok ve stínu Koule

Před týdnem jsme vám nabídli vyhodnocení výroční ankety Týdeníku Rozhlas o nejvýraznější kulturní událost roku, v tomto čísle vás čeká souhrn zážitků rozhlasových – jak zůstaly uchovány v paměti redaktorů a spolupracovníků listu. Z následujících ohlasů brzy zjistíte, že anketa má oproti předešlým letům jediného vítěze: hru Davida Drábka Koule, která oslovila největší množství respondentů. Ve stínu hořké komedie se tak ocitly další výjimečné počiny veřejnoprávního rádia, v některých případech jistě nezaslouženě. Ale co naplat: vítěz bere vše, a neplatí to jen u voleb.

Pavla Tomicová svou vrhačskou královnu Milenu vytvořila nesmírně pravdivěIvan Němec, publicista
Byla-li komedie Davida Drábka Koule vyhodnocena v anketě Neviditelný herec jako nejlepší letošní rozhlasová hra, není to náhoda. Také pro mne byl její poslech největším letošním zážitkem, s nímž jsem se na těchto stránkách s chutí svěřil čtenářům hned po lednové premiéře. Obdivuji Drábkovo drama, jež svými pichlavými hyperbolickými obrazy obnažuje smutnosměšné detaily dnešního světa. Na úspěchu hry měla nepochybně zásluhu i chytrá režie Aleše Vrzáka, který do inscenace vnesl nejen řadu vtipných nápadů, ale přivedl k vrcholnému hereckému výkonu Pavlu Tomicovou, která svou atletickou vrhačskou královnu Milenu vytvořila nesmírně pravdivě. Stále slyším tu obdivuhodnou proměnlivost jejího projevu, v němž postava bývalé koulařky sklouzává z bujného chlapáckého řehotu do sebelítostného pofňukávání, kdy se její vzlyk v mžiku změní v utlachanou žoviálnost a slizká laskavost se rázem zvrátí do poučování plného banalit. Byl to vskutku zážitek.

Ivan Studený – odvážný a talentovaný vítěz ReportuAlena Blažejovská,
redaktorka literárně-dramatické redakce
ČRo Brno, docentka DF JAMU

Musím uvést Drábkovu Kouli pro inteligentní a „politicky nekorektní“, jasnozřivý a neohrožený humor. Osobní investicí, odvahou a talentem mě přesvědčil Ivan Studený, jehož feature Podej ruku získal první cenu v soutěži Report v kategorii dokumentaristiky. Radost mi dělají studenti (i bývalí) rozhlasové dramaturgie a scenáristiky na JAMU: Tomáš Soldán, Tereza Semotamová, Eva Vojtová, Tereza Adámková, Kateřina Chvátalová, Vojtěch Landa a další – nejen svými příspěvky do Roku německého jazyka na Vltavě.

Jaroslav Vanča, scenárista, pedagog FAMU
Vždyť to víme, politika je stále více v moci nekulturních hnusounů a sama kultura –
Tomáš Halík, jeden z „vidoucích hlasů“ ČRo 2 – Prahaukazuje se – proti tomu jen nemnoho zmůže. Oslyšeny proto tentokrát z mé strany zůstanou mnohé dobré i výtečné pořady na Českém rozhlase 3 – Vltava a přednost v tomto roce bující občanské nespokojenosti dám těm, kteří – nastejno s básníky minulých časů – dokazují, že lze citlivě vnímat a nazývat příčiny, zaznamenávat ozvěny a předvídat důsledky této nespokojenosti. Na Českém rozhlase 2 – Praha se v pořadu Jak to vidí střídají v této roli „vidoucích hlasů“, jakkoli snad na poušti dosud volajících, přinejmenším tři výrazné osobnosti dneška, vesměs s přesahem morálního zakotvení – herečka Táňa Fischerová, komentátor Ivan Hoffman a teolog Tomáš Halík.

David Drábek – aktuální, bezohledný, dobře píšící...Přemysl Hnilička, publicista
Z letošní tvorby lze jmenovat hned několik rozhlasových děl, která snad nezapadnou prachem. Před závorku nutno vytknout Kouli Davida Drábka, která ode mne získává hned několik plus: je aktuální, je satirická, je bezohledná a je dobře napsaná. Za úspěch lze považovat i to, že navzdory mediální kampani nedošlo k žádnému odvolávání dramaturgů či režisérů a že po průtazích nakonec Koule vyšla i na CD. Tato hra pochází z dramaturgické linie cyklu Vinohradská 12; nelze říci, že se tento roční projekt zdařil beze zbytku, ale minimálně další tři hry, které z něj vzešly, byly skutečným úspěchem: Lidojedi autorů Petra Pýchy a Jaroslava Rudiše, Obecní museum Tomáše Zmeškala a Dva chlapi za město Martina Františáka.

Dokonalá interpretka Taťjana MedveckáJitka Škápíková, scenáristka a režisérka
Minulé léto jsem strávila s četbami na pokračování. Až na jedinou výjimku ne z vysílání, naštěstí můj osobní archiv je dost bohatý. Bulgakov: Psí srdce, Fuks: Nebožtíci na bále, Hosseini: Lovec draků, McCarthy: Cesta, Consuelo de Saint-Exupéry: Paměti růže... Samé báječné tituly a geniální interpreti. Táňa Medvecká, Lukáš Hlavica, Jiří Ornest, Viktor Preiss, Boris Rösner a další – při snaze vystihnout jejich interpretační schopnosti mě napadá jediné slovo: dokonalost. Ráda bych popřála Českému rozhlasu i sobě, abych pro příští léto nemusela lovit ve starých zásobách.

Milan Pokorný, šéfredaktor Týdeníku Rozhlas
Mimořádný dojem ve mně zanechaly dva dramaturgické počiny. Tím prvním byl na začátku listopadu vltavský Víkend s Karlem Jaromírem Erbenem. Konfrontace básníkových textů s jejich odbornou reflexí a hudebními adaptacemi poukázala na důvody, proč nelze zužovat Erbernův význam jen na geniální Kytici. K projektu přispěla i Dvojka nedělní pohádkou a sobotním RozHraním – a jeho autor Tomáš Černý byl protagonistou druhého výjimečného dramaturgického počinu, čtyřhodinového přímého přenosu na stanici D-dur ze zákulisí Národního divadla při premiéře Dvořákova Jakobína. Rádio tu prokázalo svou nezastupitelnost: žádné jiné médium by zážitek tohoto druhu nedokázalo zprostředkovat. Díky rozhlasu zůstal svět za kulisami místem, jež sice poodhalilo svá tajemství, ale přesto i nadále nechává prostor pro naši fantazii.

Být tak Kudějovou souputnicí...Hana Primusová, spisovatelka, publicistka
Zážitkem pro měl byl komponovaný pořad z cyklu Páteční večer na Vltavě Kudějova tasemnice aneb Zlý dědek z Vysočiny, který připravil Miloš Doležal k 130. výročí narození Zdeňka Matěje Kuděje. Vyprávění pamětníků i Kudějovy dosud nepublikované texty mě do života tohoto svérázného spisovatele, překladatele, redaktora, bohéma a tuláka, jemuž se veškerý majetek vešel do batohu, vtáhly tak, až jsem litovala, že jsem neměla možnost být také jeho souputnicí. Zážitek byl o to silnější, že některé z textů četl Martin Jirous a pořad se vysílal 18. listopadu 2011, večer před jeho pohřbem.

Jitka Novotná, tisková mluvčí SOČR
O Madle z Čech – tento nádherný dokument mi zpříjemnil 17. listopad. Ba co víc, právě on mě uvedl do nálady sváteční i rozjímavé. Paní Albrightová zaujme pozoruhodně mladistvým hlasem i myšlením, svou poctivostí, pracovitostí a v neposlední řadě lidskostí a empatií. U autorky Lenky Svobodové jsem vedle dokonalé přípravy ocenila i mravenčí práci s archivy a výběr bezvadné muziky (jak jsem se posléze dozvěděla, konzultovala ho mimo jiné s Gabrielem Gösslem). Všem, kdo dokument neslyšeli, doporučuji ponořit se do audio archivu ČRo 2 – Praha.

Madla z Čech

Jakub Kamberský, publicista
Oldřich Kaiser při natáčení LidojedůV tomto roce byla natočena řada kvalitních rozhlasových dramatizací, bohužel oproti roku loňskému nevzniklo moc premiér, které by se mi zaryly tak říkajíc pod kůži. Až na výjimky: fenomenální Koule Davida Drábka, snad i Učitel malby Petra Kolečka a Lidojedi dvojice Petr Pýcha a Jaroslav Rudiš, vše v rámci cyklu Vinohradská dvanáctka. Dalším zážitkem roku jsou pro mě Poklady rozhlasového archivu, které s pečlivostí týden co týden připravuje na Dvojce Tomáš Černý. Takový pořad v éteru chyběl. Tomáš Černý zde projevuje jednak erudici, a také vyvíjí neutuchající invenci při výrobě dvou archivních hodin týdně.

Jiří Vejvoda, publicista
I na rozhlasových vlnách platívá, že méně je více. A lepší než ohňostroj samoúčelných zvuků může být metoda tvůrců cyklu Příběhy dvacátého století na stanici Rádio Česko:
Adama Drdy, Martina Kroupy a Mikuláše Kroupy. Na přelomu zimy a jara 2011 to doložila premiéra dílu nazvaného V Osvětimi ptáci nebyli aneb Příběh hráče ragby Miloše Dobrého. Na ploše 45 minut zaznívají jen dva hlasy (protagonisty příběhu a redaktora-vypravěče) a pořad, dělený pouze krátkými, ale působivými předěly do sevřených celků-kapitol, je zvukově zcela prostý. Přesto vyznívá strhujícím způsobem. Nejen proto, co je v něm vylíčeno, ale také emočním kontrastem obou projevů. Odměřeného, Tvůrci cyklu Příběhy dvacátého století Adam Drda a Mikuláš Kroupaale přitom kdesi hluboko v podtextu zároveň zaujatě i nostalgicky žalujícího průvodce pořadem Adama Drdy. A proti němu (navzdory tomu, co prožil a o čem vypráví) obdivuhodně životaschopného, nezatrpkle působícího muže, jenž přežil muka koncentráků. Střihy jsou precizní, neboť takřka nerozpoznatelné; jednotlivé celky bezchybně vypointované. Znamenitá veřejnoprávní práce: nejen cenná, ale i řemeslně zvládnutá.

Miloš Doležal, básník, redaktor ČRo 3 – Vltava
„Má duše rozletí se, v novou zemi rozletí...“Nemohu jinak – Ivan Martin Jirous čtoucí básně Bohuslava Reynka v nedělním Souzvuku Vlaštovek modř teď bolí (režie Markéta Jahodová). Natočeno několik týdnů před Magorovou smrtí. Podivuhodná sevřenost i odřenost, probolené nitro i křehká, teskná něha – to vše je přítomno v jeho hlase. Zvlášť, když čte Reynkovy verše: „Bože, zda již v tomto podletí / jak modrá vlaštovka / má duše rozletí se, / v novou zemi rozletí.“

Alena Sojková, redaktorka Týdeníku Rozhlas
Některých rozhlasových hudebních pořadů se nemohu ani dočkat. Patří mezi ně zejména vltavské Akademie s archivními nahrávkami nebo komentáři Ivana Moravce. Další pořady si vybírám proto, abych si trochu rozšířila obzory a otevřela se neznámému. Bylo tomu tak i v případě Akademie věnované americkému minimalistovi Stevu Reichovi, kterého v říjnu představili Josef Třeštík a Petr Kadlec. A učinili tak způsobem, který posluchače přinutil k soustředěnému poslechu Reichovy ne zcela jednoduché muziky. Jako se člověk vpíjí do dobrého vína, tak jsem díky oběma pánům alespoň pro ten večer Reichovi zcela propadla.

Vltavská Akademie rozšiřuje obzory – třeba o hudbu Steva Reicha

Alena Zemančíková, redaktorka ČRo 3 – Vltava
V rámci Roku německého jazyka na Vltavě jsem připravovala cyklus Důvěrná sdělení, kde jsme představovali německy psanou poezii s ukázkami v češtině i němčině a s komentářem překladatelů, germanistů, literárních historiků i filozofů. Sousedství originálních znění veršů a jejich překladů upozornilo na sílu a účinnost jazyka takovou měrou, jakou si člověk na jiném žánru, než je poezie, neuvědomí. A kromě toho jsem se já – a doufám, že i posluchači – z celoročního seriálu dozvěděla mnohé nejen o německy psané poezii, ale i evropských dějinách a myšlenkových hnutích, které životy a tvorbou básníků zamíchaly dramatickým způsobem. A také fakt, jak je česká kultura s německou spjatá, ať už se k ní přiklání, nebo se vůči ní naopak vymezuje. Bylo to strhující dobrodružství.

Důvěrná sdělení měl loni pro posluchače Vltavy i Friedrich Schiller

Koule sžíravá, nekompromisní, nápaditáMilan Šefl, redaktor Týdeníku Rozhlas
Není to ani trochu originální, ale největší rozhlasové potěšení roku mi poskytla Drábkova Koule, která se v mé osobní hitparádě nejlepších her posledních let pere o stupínek nejvyšší se starším Vedralovým Jacksonem. Doufejme, že v roce 2012 nás čeká setkání s hrou alespoň z poloviny tak sžíravou, nekompromisní, nápaditou a brilantně vystihující bídu českého veřejného prostoru.

Jan Mattuš, překladatel
Portugalská rádia nehrají jen fado, ale taky Dvořáka a JanáčkaSpíš než jednorázový zážitek dlouhodobá (a letoškem potvrzená) pozoruhodnost. Občas po internetu zkouším poslouchat kulturní stanice veřejnoprávních rádií různých zemí, obdoby naší Vltavy. A stále zjišťuji, že nikde ani zdaleka nevysílají tolik muziky české provenience jako na portugalské RDP2. Dvořák všude, Janáček mnohde. Ale tolik koncertů a desek naší hudby od barokních autorů po folklorní kapely mají jen Portugalci. Onehdy jsem si je zase pustil, a co první slyším? Hraje Filharmonie Brno, řídí Petr Vronský. Záhada!

Připravil Milan Šefl



  Kdo jsi bez viny...     
  Dívejte se
 
  Na divokém východě 

  Nalaďte si  
 
  Rok ve stínu Koule
  Téma