Zdeněk Svěrák, scenárista,
herec a spisovatel

Jste mužem mnoha řemesel. Kým jste ve svém nitru především?

V dotaznících uvádím, že jsem herec a scenárista. Mohl bych připsat ještě textař, nebo teď, když mi vyšla druhá kniha povídek, i spisovatel. Ale nejradši jsem v divadle. Kolikrát si říkám, jestli je to vůbec práce, jestli to není spíš za odměnu. Proti samotářskému psaní je hraní kolektivní záležitost a to jsem měl vždycky rád. Navíc na jevišti hned víte, jestli se dílo daří. Ozve se smích, diváci zatleskají a my jdeme domů s jistotou, že jsme jim připravili krásný večer. U psaní nikdy nevím, jestli se mi stránka povedla. Ani filmování nemá to kouzlo jako divadlo. Mluvíte často do skla a nikdo se nesmí smát.

A co práce na písničkách? 

Když píšu text, není to ještě kolektivní práce, ale jakmile přijde Jaroslav Uhlíř, aby složil hudbu, a děti, aby to zazpívaly, už jsme parta. Textařství je zajímavé řemeslo. Je to těšení na to, co udělá se slovy hudba. A většinou je povznese. Když máte štěstí na dobrého skladatele. A to štěstí mě potkalo.

Pro divadlo i pro film jste psal často ve dvojici.

Když jsme psali s Ladislavem Smoljakem, byli jsme jeden druhému také publikem. Pro komediální autory je práce v tandemu požehnáním. Mým prvním partnerem byl Jiří Šebánek. Spolu jsme vymýšleli a psali rozhlasovou Vinárnu U Pavouka. Pod několika televizními inscenacemi je podepsána i dvojice Čepelka – Svěrák. Ale povídka, to je niternější text. Není určena publiku, je to něco jako dopis jednomu čtenáři. A ten musím psát sám.

Kdo bývá vaším prvním kritikem?

Moje žena. To je první posluchač scénářů i povídek. A dost nesmlouvavý. Nejhorší kritika je, když při mém čtení usne.

Stalo se to?

Jenom jednou, podruhé si to nedovolila. (smích)

Může mít člověk ve vašem věku duši a srdce dítěte?

Může! Přistihuji se, že zapomínám na svůj věk, zapomínám na to, že bych měl být moudřejší, protože jsem toho už hodně zažil. Tělo stárne, ale zůstaly mi dětské oči a pomáhají mi psát o světě jako o něčem překvapujícím a nevídaném. Jako kdyby mně bylo osm, deset let, kdy jsem už trochu rozumu pobral, ale přesto se stále setkávám s novými věcmi a zkoumám, jestli jsou dobré či nikoli.

Jste staromilec?

Mám slabost pro kulturu první republiky. Pro Vančuru, Poláčka, oba Čapky, pro Osvobozené divadlo. Za srdce mě bere i tehdejší pop-music. A nejsem v Divadle Járy Cimrmana sám, koho tato hudba oslovuje. V takzvaných tanečních písních té doby jsou ukryty melodické i textové poklady. Mám rád také předválečné filmy i s jejich naivitou a vysokými hlásky deklamujících hereček. Mými hereckými miláčky jsou vedle Voskovce a Wericha Jindřich Plachta, Oldřich Nový, František Filipovský, Saša Rašilov, František Smolík, Bohuš Záhorský, Karel Höger, Růžena Šlemrová, Nataša Gollová. Zaseli mi do srdce semínka svého umu a charakteru a já je podvědomě v něčem i napodobuju. Plachtovy dobrácké postavy se na mně určitě podepsaly. Prácheňský v Záskoku je vyloženě inspirovaný postavou herce s velkým H, kterého v Hostinci U Kamenného stolu hrál Jiří Plachý.

Stále si ukládáte „do šuplíku“ fráze a situace, které zažijete mezi lidmi v běžném životě, abyste je později použil v další tvorbě?

Ano. Mám notýsek, ale nepíšu do něho často. Dost si pamatuju. A pokud mám zrovna rozepsanou povídku, hned to do ní jde. Funguji v takové době jako trychtýř nebo jako magnet, na který se zachytává všechno, co se pro vznikající text hodí.

Neznám většího mistra v psaní krásných filmových, lehce erotických a zároveň poetických scén…

Asi to bude tím, že tyto scény jsou nejen milostné, ale i komické. Mám takové situace rád. V mé poslední knize je jen jedna povídka, kde se nevyskytuje žena a žádná milostnost. Vždycky se mi do toho připletou.

Co vás vnitřně žene k tvorbě?

Asi touha, aby se zrodilo něco, co tu ještě nebylo. Když píšu a nejde mi to, ptám se sám sebe, proč se vlastně tak mučím. Pak ale přijde ta správná chvíle, kdy se dostanu do jakéhosi polotranzu, kdy nevnímám čas, kdy se dialogy píšou samy. A to je ten okamžik, za který celá ta námaha stojí, kdy si řeknu, že jsem porodil vtip, příběh, pointu, že jsem něco pojmenoval těmi pravými slovy.

Sledujete při premiérách svých filmů rekce diváků?

Netroufám si koukat po lidech v sále, ale zvukově jsem na číhané. Když se blíží legrace, jsem zvědavý, jestli jsme ji dobře připravili, jestli to bouchne. Pokud sedím vedle svého syna Honzy, režiséra, a vtip vyjde, stiskne mi třeba koleno na znamení: „Tak vidíš…“ Je to pak velká radost, neboť autor komedie usiluje o smích. Pokud napíše scénář špatně, dá divákovi málo informací a k detonaci smíchu nedojde, pak ho to pochopitelně mrzí.

Prožíváte tedy uspokojení nad dokončeným dílem?

Jistě. A chválím se. Říkám si: „Tak vidíš, žes to dotáhnul do konce.“ Dotáhnout věci do konce, to je to, oč tu běží.

Pavel Sršeň, publicista

Foto Tomáš Tesař

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 20. 12.



  Co se děje na mýtině   
  Dívejte se
 
  Show začíná v deset    

  Téma  
 
  Veličenstvo stadionových halekaček
  Pořiďte si