Číslo 48 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Michalem Dlouhým.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Michal Dlouhý, herec

V představení Kdo je tady ředitel? hrajete cholerického, excentrického člověka a přes dvě hodiny neopustíte jeviště. V další hře Švandova divadla Kurz negativního myšlení ztvárňujete vozíčkáře a jak říkáte – ani košili nepropotíte. Přesto – která z obou inscenací je těžší?

Na hře Kdo je tady ředitel? se opravdu obstojně nadřu, je to fakt strašná, ale strašná dřina, protože neumím nic dělat jednoduše a pořád si tam vymýšlím další věci. Když se představení hraje často za sebou, tak se proklínám, že tam sebou pořád mlátím, běhám, skáču – čímž samozřejmě nahrazuji talent. Proto se vždycky těším na Kurz negativního myšlení. To trvá jen hodinu čtyřicet a celou dobu sedím na vozíku, občas si vezme prostor někdo jiný, takže si i odpočinu... Kurz není úplně komedie, ale ani tragédie, je to něco mezi tím, to, co mám rád. Prostě život…

Černá komedie?

Záleží, jak se díváme na realitu. Jestli je realita černá, pak je to černá komedie.

Přestože ve von Trierově hře doslova neslezete z jeviště, role vozíčkáře se mi přeci jen jeví jako ta těžší, složitější…

Bylo to hodně těžké hlavně na zkouškách, ale měli jsme obrovské štěstí, protože poradce nám dělal náš kolega Honza Potměšil. Nechal nám hodně nahlédnout do vnitřních stavů postiženého člověka, bez jeho pomoci bychom je do těch rolí nikdy nedostali. Díky němu jsme dostali krásný klíč k duši postiženého člověka, otevřel nám jejich životní prostor. A také přivedl k poznání, jak jsou problémy nás zdravých v porovnání s tím často banální, a že trápit se s nimi není ta pravá cesta.

Když jste tu roli s Janem Potměšilem studoval, dotkli jste se i temných stránek, které člověka na vozíku přepadají?

Samozřejmě, Honza prožil polovinu svého života jako zdravý člověk. Na té hře je strašně zajímavé, a týká se to vlastně téměř všech postav, jak se člověk dokáže s tou náhlou životní změnou vypořádat. Jakou v sobě musí nalézt sílu, jakou musí mít povahu, aby se dokázal vyrovnat s tím, že se mu život znenadání a naprosto ve všem změní.

V těchto dnech vychází na CD rozhlasová hra na motivy povídky Edgara Allana Poea Zánik domu Usherů, kterou s Martou Vančurovou natočil váš bratr Vladimír. Jak vzpomínáte na společnou hereckou práci?

My jsme měli s bráškou na divadle hodně pomalý rozjezd, a když nepočítám fórek, kdy jsem se na jevišti objevil u příležitosti jeho třicátin, tak jsme se vlastně společně sešli na jevišti až poměrně pozdě. On hrál tehdy v Divadle na Zábradlí Caligulu a v epizodních rolích se tam představili studenti DAMU. Domluvil jsem se tehdy s jedním kamarádem, že to za něj vezmu a vlezu na jeviště v převleku jednoho z básníků. Brácha to vzal ohromně, ani nemrknul a pěkně se mnou zamával a vyhodil mě v rámci své role z jeviště. To bylo poprvé, kdy jsme se spolu v téhle branži potkali. Pak přišla televizní inscenace Návrat. Z mé strany to byl ještě téměř amatérský výkon... Mám tu inscenaci doma a když mi čistě náhodou začne stoupat sláva do hlavy, tak si ji rychle pustím.

S bratrem Vladimírem jste společně hráli i ve hře Patricka Marbera Na dotek v Divadle Rokoko.

To byla krásná práce, ale především test, jestli to spolu na jevišti vydržíme nebo ne. Ale už na zkouškách jsme zjistili, že by to docela šlo. A pak přišla Chvála bláznovství. A to jsme se užili naplno. Představení mělo dvě stě repríz. A pak jsme se už potkávali v dalších televizních a filmových rolích. A to potkávání bylo častější a častější…

Poznali jste se, odhalili jeden druhému při herecké práci, v jednotlivých rolích víc než umožňuje běžný život?

Ano, obzvlášť představení Chvála bláznovství nám k tomu hodně pomohla. On byl introvert, vždycky ten chytřejší, vzdělanější. Mnohem rozvážnější, kdežto já byl spíš ten, co šel do všeho po hlavě, proti zdi. A takové byly i naše role v té hře. Brácha už při prvních zkouškách říkal, že to snad někdo musel napsat o nás... Byly tam scény, kdy mi najednou povídal: „Pamatuješ? Přesně tohle jsem ti udělal, když ti bylo deset.“ Moc jsme se tam našli jako sourozenci a zároveň měli možnost nahlédnout jeden druhému do herecké kuchyně. Škoda, že té společné práce už nemohlo být víc.

Jana Švecová, publicistka

Foto Tomáš Tesař

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 22. 11.



  Hra o lásce i zradě
  Nalaďte si
 
  V hlavách máme rampouchy

  Pořiďte si  
 
  Doma u Rafaela Kubelíka
  Téma