Číslo 48 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Michalem Dlouhým.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 


Uprkovské reminiscence a reinterpretace

Jako je vše minulé po čase vystaveno rizikům reinterpretací, stalo se tak i v případě malířské tvorby Joži Uprky (1861–1940). Hodnocení jeho díla se podobá vlně, jež se za jeho života prudce vzedmula, poté ztrácela svou sílu v mělčinách minulosti a nyní se opět zdvihá, aniž tušíme, dosáhne-li předchozí úrovně.

Ještě před několika lety – a v podstatě celé čtyřicetiletí před rokem 1989 – byl Uprka chápán jako dobový a spíše regionální zjev folklorního malíře, s jistým podílem kvalit impresionistické ražby. Zcela jinak tomu ovšem bylo na počátku století dvacátého, kdy byl českými kulturními kruhy vnímán – pochopitelně bez folkloristických přívlastků – jako velký malíř evropské úrovně (ke „zlatému fondu“ historek o proslavivších se Češích patří i ta, kterak světoznámého sochaře Auguste Rodina při jeho návštěvě Čech vezli jeho obdivovatelé nejdříve právě k Uprkovi).

Joža Uprka: Teplanky na hřbitově, 1937 (olej, plátno, 69 x 43 cm)

O jeho evropskou proslulost se ostatně starali naši kulturní emisaři takové pověsti, jako Zdenka Braunerová v Paříži či Josef Svatopluk Machar ve Vídni. V opozici k pozdějšímu, dosti přezíravému vnímání Uprky naší kosmopolitní avantgardou je dnes, v postmoderním  přehodnocení a příklonu k lokálním hodnotám vnímán jako tvůrce, srovnatelný v nejlepších malířských projevech s francouzskými postimpresionisty. Nic na tom nemění ani fakt, že si Uprku během let logicky „přivlastnili“ i folkloristé a etnografové coby dokumentátora a glosátora života na tehdejším Moravském Slovácku.
Dvojlomnost dřívějšího i dnešního názoru na Uprku je podmíněna i jeho tvůrčím rozhodnutím: pařížský tvůrčí pobyt sice otevřel jeho tvorbu impresionistickým východiskům, zároveň jej však utvrdil ve výtvarném názoru, hledajícím podněty a smysl vlastní tvorby v sepjetí s rodným Slováckem.

Joža Uprka: Štěrkař, 1895 (olej, plátno, 83 x 104 cm)

Cesta za autenticitou jej dále vedla proti proudu dobových tendencí za tradičními hodnotami: Ze Slovácka se přestěhoval na Slovensko především proto, aby byl účasten doznívání života, který ve svém mládí poznal, který miloval a proto i maloval. Jeho témata zůstala stejná: krajinářsko figurální kompozice polních prací, studie dívek v krojích a především erbovní díla velkého formátu a pojetí: náboženské poutě a slavnosti. Jen jistá manýra časem prolnula do výrazu, především ustálený posez či postoj modelu.
Východiskem výstavy, vznikající v autorsko kurátorské spolupráci Heleny Musilové a Tomáše Vlčka, se do jisté míry stal přesah stávajícího klišé o Uprkovi jakožto „malíři krojů“, a naopak připomenutí náboženských konotací, socialistickým uměleckým dějepisectvím pochopitelně potlačovaných (příznačných však pro tehdejší kulturní situaci, spontánně spájející umění s duchovním přesahem). I z tohoto pohledu se zdá být zpětně pochopitelným, proč ve své době Uprku vnímalo coby nezařaditelného solitéra spíše pražské – avantgardou již poučené – publikum, než to moravské, katolicky orientované a tudíž ve svém chápání tradičnější.

Joža Uprka: Poslední velká pouť u Sv. Antoníčka, 1925 (olej, plátno, 95 x 186 cm)

Dle architekta výstavy (a to povýtce i ideového) Milana Knížáka je jejím posláním pootevřít problematiku střetu Uprkova formálního evropanství s jeho regionalistickým cítěním a viděním... V každém případě zde postmoderní současnost umožňuje soubytí nových, zvláštních vazeb. Ve své době se Uprkovo malířské dílo stalo jedním z těch nejdráže oceňovaných. Nedávná jeho výstava v Abu Dhabi ve Spojených arabských emirátech byla zas navštívena hojněji, než – paralelně probíhající – přehlídka díla Andy Warhola…
Výstava s poněkud edukativním názvem Joža Uprka – Evropan slováckého venkova probíhá ve Valdštejnské jízdárně do 22. ledna příštího roku.

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný teoretik



  Hra o lásce i zradě
  Nalaďte si
 
  V hlavách máme rampouchy

  Pořiďte si  
 
  Doma u Rafaela Kubelíka
  Téma