Číslo 48 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Michalem Dlouhým.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Po stopách architekta Santiniho

Předpokládané taje skryté za odkazem minulosti, jednou vsáklé do slov a hudby, jindy ponořené do obrazů, soch či staveb, vzrušují lidstvo odedávna. Vždyť čím jiným je třeba pátrání po svatém grálu, ať již je podnikal Parsifal ve středověké legendě, nebo Indiana Jones v jednom ze svých kouzelných dobrodružství... Ani českému prostředí se taková opojení neznámem nevyhnula, už v předminulém století sepsal Jakub Arbes Svatého Xaveria, kde návod k pokladu má poskytovat obraz titulového světce.
Více než hmotné statky však přitahoval duchovní odkaz: mohl otřást soudobými náboženskými představami, jak dokazuje Dan Brown ve svých detektivních šarádách o temných spádech křesťanství, nebo naopak vést k povznesení lidské pokory i talentu coby nástrojů Božích. Právě sem směřovali spisovatel Miloš Urban, scenárista Tomáš Končinský i režisér Jiří Strach, když chystali filmovou verzi románu Santiniho jazyk (4. 12., ČT1, 20.00). Však také Strach zdůraznil, že jeho film „má zcela jiné ambice než být pouhým mysteriózním thrillerem“. A církevní představitelé mu důvěřovali, vpustili jej i do míst výsostně posvátných, primas Duka přihlížel natáčení ve svatovítské katedrále.

Santiniho jazyk popisuje pátrání po odkazu stavitele Jana Blažeje Santiniho zanechaném ve stavbách rozesetých po celých Čechách i Moravě

Santiniho jazyk popisuje složité pátrání po odkazu slavného stavitele Jana Blažeje Santiniho (1677–1723), zanechaném v početných stavbách rozesetých po celých Čechách i Moravě. Spolu s hrdiny příběhu tak navštívíme Plasy, Křtiny, Zelenou horu, Želiv i Rajhrad, abychom se stali svědky odkrývání umně skrytého a nádavkem ještě zašifrovaného umělcova vyznání.

Martin (David Švehlík), stále znechucenější zaměstnanec jedné reklamní agentury, počíná věřit v duchovní poselství, když spolu s poněkud bizarním kunsthistorikem (Martin Stropnický) a provázen mravně ne zcela čitelnou kolegyní (Monika Timková) navštěvuje jednotlivé historické objekty, udržované i neudržované chrámy, jimiž Santini dokázal světlo doslova protáhnout, jak ostatně ve filmu také zazní. Vizuální a výtvarná stránka (kameramanem byl Martin Šec) zaujímá určující roli, zprostředkovává ohromující dojem z vylidněných kamenných prostor prostoupených světlem.

Vedle ziskuchtivého, ničemného šéfa reklamní agentury se tu vynořuje podivná žena v bílém, jež jako by Martina sledovala a současně před ním prchala, dokonce se počnou dít znepokojivé zločiny, když lidé umírají zasaženi šípem. Jako kdyby přicházel skutečný posel Boží, dávné Santiniho skutky nacházejí nečekanou spojitost s děním současným...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Hra o lásce i zradě
  Nalaďte si
 
  V hlavách máme rampouchy

  Pořiďte si  
 
  Doma u Rafaela Kubelíka
  Téma