Číslo 33 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operním pěvcem.
Ramónem Vargasem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Kdo jednou viděl divoké koně...

„Já viděl divoké koně, běželi soumrakem…“ kdo by neznal píseň Jarka Nohavici, „… běželi, běželi, bez uzdy a sedla, krajinou řek a hor, sper to čert, jaká touha je to vedla za obzor…“ Když Nohavica tuto píseň skládal, musel určitě před očima vidět převaláky, tedy koně Převalského, poslední druh divokých koní. Divocí koně ovšem neuhranuli jen populárního písničkáře, ale i ředitele pražské zoo Miroslava Bobka. A sper to čert, jaká touha vedla jeho, když se rozhodl, že je z České Sibiře doveze do volné přírody, do Mongolska.

Třetí prosinec 2010. Dobřejov, Česká Sibiř, aklimatizační stanice koní Převalského, odloučené pracoviště pražské zoologické zahrady. Miroslav Bobek, od ledna téhož roku ředitel Zoo Praha, vyjíždí na rutinní služební cestu. „Zrovna napadl čerstvý sníh a já před sebou najednou uviděl koně, nádherně osrstěné, úplně jiné než ty, kteří jsou v Praze. Stál jsem před nimi, kolem lidé, co se o ně starají, a já poslouchal vyprávění o tom, jak koně už léta čekají na transport do Mongolska, jak se tady v Dobřejově nemnoží, protože není, kam je dát… Samé smutné věci. A v tu chvíli mě to napadlo.“ Nápad Miroslava Bobka měl hrubým odhadem hodnotu minimálně čtyři sta tisíc korun. Za kus. Počítáno z hlediska zkušenosti s dřívějšími velkými zahraničními transporty koní do Mongolska. Poslední kalkulace z roku 2007 už byla dokonce čtyřicet tisíc dolarů za jednoho koně. Jak to tedy udělat?

„Zrovna napadl čerstvý sníh a já před sebou najednou uviděl koně, nádherně osrstěné, úplně jiné než ty, kteří jsou v Praze...“Země řek a hor

Mongolsko je zemí nekonečného prostoru a vysokého nebe, s minimálním osídlením. Co vás hlavně ohromí, jsou neskutečně rozsáhlé plochy, vzdálené horizonty, mimořádně dobrá viditelnost a vysoká obloha,“ vypráví Miroslav Bobek. Ideální krajina pro všechny, co se jim divokost ukrývá v srdci. Ideální krajina pro koně Převalského. Proháněli se tu nerušeně tisíce let. Věděli o nich jen místní kočovníci. Postupující lov a konkurence početných stád domácích zvířat však jejich stavy stále více snižovaly. Několikrát je zahlédl i Nikolaj Prževalskij, významný ruský cestovatel, a podařilo se mu získat kůži uloveného zvířete. V roce 1881 zjistil ruský vědec Poljakov k velkému překvapení, že se jedná o vědě dosud neznámého divokého koně a pojmenoval ho, jak jinak, po jeho objeviteli – kůň Převalského.

V Praze

Do Evropy se první živí koně Převalského dostali na přelomu 19. a 20. století. Do Československa je začátkem dvacátých let minulého století přivezl František Bílek, profesor zootechniky, genetik světového formátu. Jím dovezení převaláci se stali základem pražského chovu, který se po druhé světové válce stal spolu s chovem v Mnichově základem pro záchranu koně Převalského. Ten byl tou dobou již na pokraji vyhubení.
V roce 1959 se právě v Praze sešla mezinárodní konference s jediným cílem: začít koordinovaně spolupracovat na záchraně koně Převalského, zachovat tento živočišný druh alespoň v lidské péči. Bylo totiž zřejmé, že v přírodě již nemá šanci přežít. Poslední divocí koně byli v Mongolsku spatřeni v letech 1968–1969.
V době prvotních příprav konference došlo k výměně ředitelů Zoo Praha. Do důchodu odešel Cyril Purkyně (mezi jeho předky patřil i slavný přírodovědec Jan Evangelista), který se o koně Převalského mimořádně zajímal. Jednání mezinárodního sympozia v září 1959 už řídil Zdeněk Veselovský, jemuž se o několik let později podařil vskutku husarský kousek. „Všichni dnes žijící koně Převalského jsou potomky třinácti zvířat. Dvanáct jich bylo dovezeno do různých zemí Evropy a USA na přelomu 19. a 20. století a třináctého, klisnu Altaj, odchytili Mongolové v roce 1946 v přírodě. V roce 1956 ji pak u příležitosti návštěvy maršála Vorošilova darovali Rusům. Klisna Altaj se dostala do chovné stanice Askania Nova, kde ji překřtili na Orlicu III. Měla pouze tři čistokrevné potomky. A právě jednoho z nich, nádherného hřebce Barse, se Veselovskému podařilo získat v roce 1965 pro pražskou zoo. Přišel k nám jedinečný hřebec, geneticky mimořádně významný,“ vysvětluje Miroslav Bobek.
Není proto divu, že Mezinárodní plemenná kniha koně Převalského se vede právě tady. Tedy konkrétně ji spravuje Evžen Kůs. Založila ji v padesátých letech význačná německá zooložka Erna Mohrová a jejím dalším vedením byla v roce 1959 pověřena Zoo Praha. Plemenná kniha je soupis všech koní, kteří se kdy od roku 1899 dostali do zoologických zahrad, s uvedením veškerých příbuzenských vazeb. V současné době je v ní zapsáno přes 5700 koní Převalského. „Plemenná kniha je pro chov důležitou pomůckou. Na jejím základě lze formulovat chovná doporučení, pořídit si výpisy rodokmenů a podobně. Je to opravdu zásadní materiál, pro záchranu druhu klíčový,“ říká Miroslav Bobek.

Nádherný hřebec Bars, kterého pro Zoo Praha získal Zdeněk VeselovskýChvála bláznovství

Domovem koní Převalského jsou stepi na území Mongolska a Číny. A právě sem se koncem osmdesátých a začátkem devadesátých let minulého století začali převaláci znovu vracet, když byly zahájeny první reintrodukční programy. Do Mongolska začaly směřovat mezinárodní transporty, díky nimž se koně Převalského vrátili do oblastí Tachin Tal a Hustain Nuruu. „Tehdy Praha začala přicházet o své někdejší postavení. Iniciativu převzali Němci, Švýcaři, Holanďané. U nás chyběly prostředky a patrně i zájem vedení zoo. Třebaže většina koní v Mongolsku má pražskou krev, za dvacet let se tam z Prahy dostali pouze čtyři koně. Poslední mezinárodní transport byl realizován v roce 2005, pak ustaly. Přitom je potřeba koně do Mongolska dopravovat průběžně, jednak jich v krutých zimách řada uhyne, jednak je stále potřeba nová krev,“ říká Miroslav Bobek.

A tím jsme zpět u 3. prosince 2010. V Dobřejově na České Sibiři.

Čtyři sta tisíc korun za přepravu jednoho koně není vskutku málo peněz. Ale nejde jen o peníze. To, co bylo možné ještě před pár lety, přestalo fungovat. Dříve se létalo do Ulánbátaru, tam se koně naložili do antonovů, tedy do známých „Andul“, které bez problémů přistály v Tachin Talu. Jenže Anduly byly vyřazeny z provozu. „Začalo být jasné, že koně lze do Mongolska dopravit jen nějakým speciálem,“ líčí peripetie převozu Miroslav Bobek. I prvotní rozpočet se jevil speciální. Něco mezi čtyřmi až čtyřiceti miliony korun.
Bez lidí, které přízemní pragmatici označí za „trochu praštěné“, by se ale spousta věcí nerealizovala. Nádherné na jejich jednání je to, s jakou radostí se pouštějí do zdánlivě předem ztracené bitvy. Ještě nádhernější je sledovat, že v takové nerovné potyčce nakonec vítězí. Jako Miroslav Bobek a přibližně osmdesát lidí, bez nichž by… Však víte co.

Nastupuje armáda

Stále bez jistot, obrátil se Miroslav Bobek na velitele kbelské základny dopravního letectva plukovníka Vávru. „V prvních minutách se na mě pan plukovník díval velmi nedůvěřivě, ale pak jsme naprosto racionálně začali probírat, jestli je možné náš záměr uskutečnit. A hned druhý den mi mailem přišla první verze letového plánu i náčrt umístění přepravních boxů pro koně v letounu CASA,“ vzpomíná Miroslav Bobek.
Zdánlivě neuskutečnitelný záměr najednou začínal dostávat pevnější kontury, ostřeji se ale rýsovaly i potíže, které se transportu stavěly do cesty. „Bylo jich nekonečně!“ vzdechne ještě dnes Miroslav Bobek, „domluvit se na mezinárodní úrovni s koordinátorem chovu, domluvit se s Francouzi, kteří vedou projekt v Khomiin Talu, zajistit veškerá vyšetření a dokumenty nezbytné k transportu koní, sehnat peníze atd. atd. Nedovedete si to představit.“ Nedovedeme.
Nakonec bylo dohodnuto vše. Jenže týden před odletem… „Týden před odletem jsme se dozvěděli, že musíme letět přes Ulánbátar, což by nebylo možné zvládnout. Hrozilo, že budeme muset projekt zrušit,“ vzpomíná, dnes už naštěstí s úsměvem, Miroslav Bobek. „Všichni se ale neuvěřitelně mobilizovali. Náš velvyslanec v Mongolsku volal tamnímu premiérovi, náš náčelník generálního štábu zase svému mongolskému protějšku a představte si, do večera se vše vyřešilo, ovšem s tím, že do Prahy musí přiletět mongolský navigátor.“ Navigátor skutečně přiletěl, mluvil pouze mongolsky a rusky, ale i tato „drobnost“ se nakonec vyřešila a koně se mohli začít připravovat na transport. Čtyři koně, kombinace krátkodobých a dlouhodobých sedativ a deset silných chlapů. Speciální přepravní bedny, náklaďák – a rychle na letiště ve Kbelích.

Z České Sibiře do Mongolska. Stálo to hodně nervů, bezesných nocí, ale převaláci nakonec doputovali tam, odkud je člověk kdysi vyhnal.Jak se převážejí koně

Komplikovaně. Ne, ještě komplikovaněji. Před nimi pět a půl tisíce kilometrů, vzdušnou čarou pochopitelně, a dvě mezipřistání. „Všichni jsme si kladli jedinou otázku, jak koně let snesou,“ vypráví Miroslav Bobek, „Přestože jim náš veterinář připravil výborný koktejl sedativ, na začátku letu kopali – což nebylo nic vážného, ale v prostoru letadla to znělo docela děsivě. Situace se však vyostřila při mezipřistání v Kazani, kde se vyměnila posádka a ruská strana oddalovala vydání povolení k odletu. Pro tamní úředníky bylo zjevně komplikované pochopit, že ve vojenském letadle máme koně, podivně vyhlížející, protože unavené civily, a navíc mongolského navigátora.“ Motory utichly a v letadle stoupala teplota. Nervozita, která během dohadování u dveří letadla stále rostla, se přenesla zejména na klisnu Limu. Ta byla nejblíž a v jednu chvíli začala kolabovat. Zásah veterináře a anděla strážného naštěstí Limě zachránil život.
Ani po přistání neklapalo všechno bez problémů. Rozpálená letištní plocha a opět byrokracie. „Nakonec jsme to ale ustáli. Koně i my,“ říká, teď už opravdu úlevně, Miroslav Bobek.
Koně jsou tedy ve své pravlasti, ještě pár týdnů se budou aklimatizovat a pak... Snad všechno dobře dopadne. Miroslav Bobek je velký optimista a na podzim se chystá do Mongolska – nejen na inspekční cestu, ale také kvůli dalším projektům Zoo Praha v této krásné asijské zemi. Protože kdo jednou viděl divoké koně, jak běží soumrakem...

Šárka Vieweghová

Foto Miroslav Bobek, archiv Zoo Praha a Jana Ptačinská Jirátová



  Hůl do ruky!
  Jak to vidí František Koukolík
 
  České sny                  

  Navštivte  
 
  Mertova Ponorná řeka     
  Pořiďte si