Číslo 48 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s folklorním zpěvákem.
Lubošem Holým.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Když (nejen) dokument soutěží…

Už po devatenácté se začátkem listopadu sešli na Ždáni u Slap všichni ti, kteří v rozhlase i mimo něj natáčejí nebo poslouchají publicistické a dokumentární pořady. Na seznamu účastníků soutěžní přehlídky Report bylo možno kromě jmen autorů, dramaturgů a režisérů spatřit i jména rozhlasových elévů a studentů vysokých škol.
Report je poslechovým maratonem obnášejícím: uvést, vyposlechnout, podrobit diskusi a ohodnotit šest až osm pořadů denně – to celé třikrát za sebou, neboť podzimní část probíhá ve třech dnech a ve dvou kategoriích: rozhlasová publicistika a rozhlasový dokument. Jednodenní jarní etapa je zaměřena na příspěvky zpravodajské a reportážní. Vítězem této kategorie se pro letošek stala brněnská redaktorka Sabina Vrbková a její Pěkný pozdrav z tábora.

Guru rozhlasové režie Miroslav Buriánek na ReportuNa houbách i na pohřbu

Report pořádá Sdružení pro rozhlasovou tvorbu ve spolupráci s Ministerstvem kultury ČR, Českým literárním fondem, Radioservisem a s Českým rozhlasem. Hlavní cenu generálního ředitele a zároveň první místo v kategorii rozhlasové publicistiky získala Dagmar Misařová z Českého rozhlasu Ostrava za pořad Lidé z kolonií, který mapuje ve vzpomínkách pamětníků historii ostravských hornických předměstí. Do svého zápisníku jsem si poznamenal: dokonalá změť jadrnosti, zemitosti, ostravského nářečí, syrové pohody a nostalgie.
Na druhém místě se umístil českobudějovický redaktor Ivan Studený se svou Houbařskou reportáží, která zároveň získala Cenu Zdeňka Boučka za originalitu. Není divu – spojit Šostakovičovu 10. symfonii s výšlapem klubu seniorů našedších slizáka mazlavého, v šumavských lesích hojně se vyskytujícího – to není samo sebou.
Třetí místo hrdě obhájil Ostravan Artur Kubica, který se s dechovou hudbou karvinského dolu Darkov a s mažoretkami vypravil do španělské Murcie zvukově zachytit tamní rozpustilou taškařici nazvanou Pohřeb sardinek. Ve víru veselí potkává Češku provdanou do Španělska, polského kuchaře ve Španělsku vařícího, slovenského bezdomovce ve Španělsku žebrajícího a také své kolegy a přátele, kteří na vlastní kůži objevují, jak je Evropa malá a jak globalizace světu vládne.

To nejlepší v éteru

Dokumentaristé jsou lidé hloubaví, odvážní, věčně přepracovaní, ve finále s výsledkem svého snažení povětšinou pramálo spokojení. Hodiny a hodiny strávené ve společnosti respondenta, jeho přátel i nepřátel, hledání v archivech, stříhání, telefonování, stresování se nad termínem dokončení díla… a pak se z toho všeho jako z plástve medu vylisuje jeden hodinový rozhlasový pořad, k jehož poslechu autor zve respondenta, jeho přátele i nepřátele, své známé a vůbec, chtěje tím jemně zaplašit mrazivý pocit beznaděje, zda ve večerním vysílacím čase jeho dílo alespoň někdo poslouchá. Ale nemylme se, rozhlasové dokumenty patří k tomu nejlepšímu, co lze v rozhlasovém éteru nalézt.
David Vaughan, Angličan žijící v Česku, byl oceněn za dokumentární esej o básníku Ivanu BlatnémuMapování tragédie obce Ležáky ve světle vzpomínek patnácti svědků, z nichž už dnes mnozí nežijí, věnoval redaktor Českého rozhlasu 3 – Vltava Miloš Doležal více než dva roky. „To místo mě vždy děsilo a lákalo zároveň, něco mi říkalo, jeď tam a zkus natáčet. A ono se kupodivu stalo, že mě lidé začali sami vyhledávat a začali mi svěřovat svá hluboká tajemství,“ říká o svém dokumentu Nebe plné dýmu autor, jehož jméno je pro letošek spojeno s prvním místem v dokumentární kategorii. Ve svém zápisníku čtu stručnou glosu: i navzdory hrozivému tématu nese se mi k uším poetický tvar, plný pokory a naděje. Vynikající práce mistra zvuku Romana Špály.
Na druhém místě se umístil portrét Věry Mikuláškové, publicistky, někdejší rozhlasové a televizní redaktorky a po listopadu 1989 ředitelky brněnského studia České televize, vdovy po básníkovi Oldřichu Mikuláškovi, nazvaný Všechno mám! aneb Krabice od banánů. Redaktorka Českého rozhlasu Brno Alena Blažejovská se s Věrou Mikuláškovou zná léta a snad i díky tomu vznikl otevřený, civilní, zábavný, nenaddimenzovaný, básnictvím rezonující rozhlasový tvar. Na tvářích posluchačů vyvolával srdečné pousmání i lehký v srdci žal… „Inu, Brno umí,“ pravila jedna z účastnic přehlídky. Ano, Brno umí.
Třetí místo patří Davidu Vaughanovi, Angličanovi žijícímu v Česku, za dokumentární esej Já nejsem ztracen, vždycky nalezen. Sledovat pouť básníka Ivana Blatného, jehož život se uzavřel ve Velké Británii v srpnu roku 1990, bylo pro některé oříškem. Sevřený tvar složený z výpovědí Blatného příbuzných, příznivců, ošetřovatelek, z veršů, z archivních záběrů básníkova hlasu – to vše bez jediného taktu hudby, s tím se našinec hned tak nesetká. Tento tvar je spíše obvyklý ve francouzské a anglické dokumentární produkci, vyniká čistotou a věcností vyjádření, precizností provedení, záměrně neplýtvá dramatičností, nehodlá prvoplánově zaujmout, spíš naopak. Kdo však prvotní neobvyklost překoná a zhluboka se zaposlouchá, je odměněn zcela mimořádně – jako po gurmetském zážitku ve vybrané pařížské restauraci...

Michal Bureš, předseda Sdružení pro rozhlasovou tvorbu

Foto Jindřich Jeníček



  O mrtvých jen dobře   
  Jak to slyší Ivan Němec  
 
  Jak se za lůzovlády šustilo...  

  Pořiďte si        
 
  Pozdě, ale přece něco 
  Navštivte