Číslo 48 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s folklorním zpěvákem.
Lubošem Holým.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Francis Bacon: Sedící postava (1960)Pozdě, ale přece něco…

Titulek odkazuje k tomu, co zájemci o výtvarné umění u nás dobře vědí: že se totiž Národní galerie, jakožto sbírkotvorný ale i výstavní galerijní organismus pod ředitelováním Milana Knížáka opožďovala za svými možnostmi. Vícekrát byla v této souvislosti coby vzor i alternativa připomenuta Galerie Rudolfinum, leč její program byl a je v názoru současnější, výtvarně aktuálnější a proto snad i jiný, než jaký by uvítali ctitelé umění zejména z řad střední a starší generace. Tedy ti , kdož se domnívají – po mém soudu oprávněně – ,že za všemi těmi „impresionisty a Picassy“- nemusí jen cestovat do bližšího či vzdálenějšího zahraničí, leč mohou se s nimi setkat na domácí půdě a to právě v takové budově, jakou je Veletržní palác. (Pamatuji se ostatně, že jeho rekonstrukce před téměř dvaceti lety k takovému užití cílila.)

Uplynulo tedy drahně čase, než se alespoň jedna z výstavních prostor této budovy dočkala skutečného počinu: Výstavy s chlubným názvem Monet – Warhol, vzniklé přirozeným, v jiných případech však dlouho odmítaným způsobem „zápůjčky za zápůjčku“. Takzvaná Batlinerova sbírka, tvořící těžiště zapůjčené kolekce, vznikala téměř půl století a stala se jednou z nejvýznamnějších soukromých evropských sbírek moderního umění. Manželé Rita a Herbert Batlinerovi se na počátku své sběratelské činnosti zaměřovali především na dílo Alberta Giacomettiho, po něm následovala jména dalších mistrů „klasického moderního“ umění. Jejich sběratelské úsilí se v posledních dvou dekádách upřelo k umění současnému, reprezentovanému vrcholnými díly evropských i amerických malířů. Na počátku roku 2007 pak odkázali Batlinerovi svou sbírku, čítající tři stovky děl, vídeňské Albertině.

Andy Warhol: Elektrické křeslo (1971, sítotisk)V Praze je takto představen soubor osmdesáti děl moderního světového umění. Jeho těžištěm jsou slavná díla impresionistická (Claude Monet), fauvistická (Henri Matisse a Pierre Bonnard), tvorba představitelů ruské avantgardy a abstrakce (El Lisický, Kazimír Malevič, Vasilij Kandinský), jakož i surrealistů (René Magritte a Max Ernst). Z poválečného období pak zahrnuje práci vůdčích osobnosti umění evropského i amerického (Jeana Dubuffeta, Yvese Kleina, Francise Bacona, Roye Lichtensteina, Lucia Fontany, Andyho Warhola, či Sol LeWitta). Autory výstavní koncepce a kurátory jsou za rakouskou stranu ředitel vídeňského muzea Albertina Albrecht Schröder, z české strany pak Tomáš Vlček a Olga Uhrová ze Sbírky moderního a současného umění NG. Výstavu lze shlédnout do 7. ledna.

Jaroslav Vanča, výtvarný teoretik



  O mrtvých jen dobře   
  Jak to slyší Ivan Němec  
 
  Jak se za lůzovlády šustilo...  

  Pořiďte si        
 
  Pozdě, ale přece něco 
  Navštivte