Číslo 48 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s folklorním zpěvákem.
Lubošem Holým.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co jsme to provedli se svými životy?

V českém tvůrčím prostředí je skutečně málo autorů, kteří by se tak soustavně věnovali rozhlasové hře jako Daniela Fischerová. Debutovala sice hrou divadelní (Hodina mezi psem a vlkem), napsala román (Happy End) a knihy povídek, podílela se na hodnocení několika generací recitátorů na Wolkerově Prostějově, nejvíce se však s jejím jménem setkáváme v rozhlasovém archivu.

„Minulost je batoh, který nemůžeme sundat,“ říká na okraj své nové rozhlasové hry Daniela FischerováStačí připomenout jen několik titulů – Zapřený Albert aneb Příběh o žalu a lži (1989), Andělský smích (1994) nebo strhující mikrohru Velká vteřina (1992). Hlavními postavami těchto her jsou jemní, senzitivní lidé, kteří jsou postavení před zkoušku, jež je zpravidla nad jejich síly. Ať už je to malý Albert, který ve světě spoutaném lží řekne jedinou pravdivou větu a odsoudí tím tři lidi na smrt, nebo nešťastná Julie, která připoutána k invalidnímu vozíku a zbavena své hlavní opory – svého otce – musí odolávat všem nebezpečím nastupujících padesátých let. A koneckonců, patří sem i ona mladá žena, která se v jediné – titulní – velké vteřině musí rozhodnout mezi životem a smrtí malého dítěte. Ve hře Cesta k pólu (2007) již Fischerová ubrala ze své nekompromisnosti, aby se k ní opět vrátila v nejnovějším rozhlasovém opusu Nevděčné děti.

Téma hry, kterou v úterý 30. listopadu ve 21.45 uvede Klub rozhlasové hry na stanici Vltava, nám nejlépe přiblíží úryvek z rozhovoru, který Daniela Fischerová poskytla Magazínu Klubu Vltava: „Minulost je batoh, který nemůžeme sundat. To, že něco takzvaně zapomeneme, ještě neznamená, že to nepůsobí dál. Působí, ale zezadu a ze tmy. V šedesáti věříme nesmyslům, které nám namluvili, když nám bylo pět. Snažíme se zavděčit rodičům, kteří jsou desítky let mrtví.“

Co se může stát, když na konci našich životů, v poslední vteřině před posledním nadechnutím přijde s námi účtovat naše mládí se všemi ideály, které jsme desítkami let praktického života zašlapali do nejzazších hlubin svého podvědomí? Účtování se životem, rekapitulace našich životů pohledem našich mladších já – to je to, co autorku zajímalo. Vznikl tak opět dějově, filozoficky a stylisticky bohatý text, plný jemných nuancí, dějových i myšlenkových vazeb.

Hru uslyšíme v režii Hany Kofránkové, dvorní režisérky Daniely Fischerové. V obsazení překvapí především Jitka Smutná – herečka spíše drobných rolí zde získává velký tvůrčí prostor v postavě, která svou inteligenci programově topila v alkoholu a která je autorkou charakterizována jako „buchtička se šodó“. Množství hereckých proměn nabídl text i dalším obsazeným, ať už jde o vynikajícího Bořivoje Navrátila či Danu Syslovou, Lucii Pernetovou, Kryštofa Hádka nebo Kláru Oltovou-Sedláčkovou.

Přemysl Hnilička, publicista

Foto Jarka Šnajberková



  O mrtvých jen dobře   
  Jak to slyší Ivan Němec  
 
  Jak se za lůzovlády šustilo...  

  Pořiďte si        
 
  Pozdě, ale přece něco 
  Navštivte