Číslo 48 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s folklorním zpěvákem.
Lubošem Holým.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 


Návrat čápů přináší naději

Ve slovensko-německé koprodukci vznikl snímek Návrat čápů (2. 12., 22.00, ČT2). Režisér Martin Repka se tu dotýká zejména vztahů mezi oběma národnostmi, zvláště jejich zatížení minulostí. Výchozím hybatelem dění se stává německé dívka Vanda (Katharina Lorenzová), jež hledá východisko z existenční krize: rozhodne se odejít za babičkou na Slovensko, pro ni zajisté exotickou zemi, do zapadlé vsi Runiny kdesi v blízkosti ukrajinských hranic. Pohádala se totiž se svým přítelem Davidem, navíc přišla o zaměstnání a ani s matkou, vyznávající heslo „užij si hned teď“, si nerozumí.

Katharina Lorenzová v roli německé dívky Vandy, která se rozhodne odejít za babičkou na Slovensko

Je sice pravda, že stíny minulosti blikají matně, vyhnání Němců je jen opatrně zmíněno. Avšak babička, jíž se dávné události také dotkly, netrpí nějakým pocitem ukřivdění, naopak si užívá nádherné idyly po boku muže, jehož kdysi milovala a jenž na ni po celá desetiletí čekal. Režisér však babiččiny osudy ponechává stranou, více se soustředí na Vandu a její sžívání s nynějšími poměry na Slovensku – a to především skrze utečence, z jejichž převádění si dobře organizovaný gang pašeráků lidí udělal výnosný zdroj zisků.

Od počátečních přezíravých postojů, které tkví spíše v neznalosti, se Vanda zvolna propracovává k soucitu a ochotě pomoci, zajisté i pod vlivem neokázalé vstřícnosti prarodičů vůči každému, kdo se ocitne v nouzi. Repka se zřejmě obával, že ponechání hrdinky samotné v cizím prostředí by nedosáhlo přiměřené atraktivity, pročež Davida přiměl, aby se za Vandou vypravil také. Na rozdíl od ní nerozumí slovensky ani slovo, často se ocitá v konfliktních situacích (třeba při setkání s násilnickými neonacisty), ale naštěstí získává svérázného průvodce v podobě cikánského podvodníčka Karola. Díky němu poznává místa, která by za jiných okolností sotva navštívil, než se konečně setká s Vandou, již však citově upnutou na někoho jiného.

Jednotlivé postavy jsou napsány i rozehrány jímavě, ale přece jen s příměsí klišé – snad jedině Karol Csino v roli cikánského podnikavce stvořil strhující figurku, z jejíž počáteční potměšilosti pozvolna vyvěrá zcela nesobecké člověčenství.

Titulový motiv čápů nese výraznou symbolistní akcent: pokud se čápi nevrátí do svého hnízda, věští to nějaké pohromy – přesně to se přihodilo těsně před poválečným odsunem Němců, což postihlo i Vandinu babičku. Přesto se po letech vrátila do míst, kde se narodila a kde strávila mládí. A možná, že nový náhled na život tam získá i její vnučka, snad i ona se dočká štěstí, jak nasvědčuje opětovný návrat čapí rodinky...

Jan Jaroš, filmový publicista



  O mrtvých jen dobře   
  Jak to slyší Ivan Němec  
 
  Jak se za lůzovlády šustilo...  

  Pořiďte si        
 
  Pozdě, ale přece něco 
  Navštivte