České kulturní nebe – podruhé a naposledy

Hra Járy Cimrmana i eseje Václava Bělohradského, koncerty Alfreda Brendela i skupiny Codumdál, budova Centra současného umění v Holešovicích i bolivijské pivo Huari – tak pestré spektrum odpovědí nabídla v minulém čísle Týdeníku Rozhlas anketa pátrající po nejvýraznějším kulturním zážitku roku 2008. Nyní přinášíme druhou a závěrečnou část tipů z pera spolupracovníků a redaktorů tohoto časopisu.

* * *

Ivan Němec, publicista

Za úctyhodný čin roku 2008 považuji vydání čtvrtého (dvousvazkového) dílu Lexikonu české literatury, jehož autorský kolektiv vedl Luboš Merhaut.  Po třiadvaceti letech se  podařilo završit nejobsáhlejší projekt poválečné literárněvědné bohemistiky, který podává obraz českého písemnictví od jeho staroslověnských a latinských počátků do poloviny 20. století. Materiálově bohatá encyklopedie z nakladatelství Academia nabízí kromě monografických hesel o individuálních jevech českých literárních dějin i informace o jednotlivých časopisech, almanaších a literárních skupinách.

* * *

Viktor Limr a Zuzana Stavná ve hře Magdaleny Frydrychové DorotkaKateřina Rathouská, redaktorka ČRo 3 – Vltava

S radostí vzpomínám na premiéru hry Magdaleny Frydrychové Dorotka ve studiu Švandova divadla. Vynikající text mladé autorky, který vtipně reflektuje bezútěšný život v zapadlé vesnici, režíroval její bývalý spolužák z DAMU Štěpán Pácl. Na jevišti se mu podařilo brilantně zobrazit specifický jazyk dramatu, mj. za pomoci nápaditého scénografického řešení (interiéry i exteriéry umístil mezi dělnické plechové skříňky). Pácl a Frydrychová jsou nadějemi současného českého divadla.

Foto Petr Neubert

* * *

Jaroslav Vanča, scenárista

Zaujala mě kniha v našem prostředí iniciační, zároveň syntetizující i objevná, ve výkladu zdánlivě názorově předpojatá a přitom brilantně odčerpávající mnohé z argumentů možných námitek. Těm z nás, kteří zůstávají stranou postmoderních paradigmat, a utěšují se povšechným názorem, že vlastně „o nic nejde“, komplikuje život zkratkovitým, leč precizním exkurzem do nedávné minulosti výtvarného umění (se zasvěceným přesahem k dalším oborům), dokládajícím, že i tentokrát „jde o něco“. Nazírá postmoderní proces i problém z mnohem větší šíře, než napovídá její název. Autorem publikace Postmoderní fotografie je Robert Silverio a vydalo ji Nakladatelství AMU.

* * *

Alena Sojková, publicistka

Mé největší letošní kulturní zážitky jsou spojeny se slovy poprvé a naposled. Asi naposled jsem slyšela hrát na Pražském jaru klavíristu Alfreda Brendela, který se rozhodl přestat veřejně vystupovat. Už před lety jsem se zamilovala do starého pána, jehož ruce se pohybují nad klaviaturou neviditelně, jako by se jí ani nedotýkaly. Po jeho letošní interpretaci Beethovena se mi doslova rozklepala  kolena. A poprvé jsem na vlastní uši slyšela jiného staršího pána, který mě provázel celým mým dosavadním životem, aniž by o tom věděl. Evropské turné Leonarda Cohena znamenalo pro spoustu lidí splněný životní sen, nebyla jsem výjimkou. Slyšela jsem ho zpívat v Bruggách, pak jsem si ten zážitek zopakovala i v Praze. A byl jiný. Silnější, protože ho se mnou slyšeli moji kamarádi, známí, všichni ti, kteří si společně zpívali Hey, that‘s no way to say goodbye.

* * *

Bronislav Pražan, redaktor Týdeníku Rozhlas

Pod maskou průzračné krásy – běs a démon. Taková je Lermontovova Maškaráda, kterou ve Švandově divadle nastudoval režisér Radovan Lipus. Inscenaci s vynikajícími hereckými výkony (zvláště Milana Kačmarčika v roli Arbenina ) a uhrančivou scénografií Davida Vávry považuji z těch, které jsem letos zhlédl (bylo jich na šedesát) za nejlepší. Z výstav se mi nejvíc líbila ta, která probíhala přes léto v Jízdárně Pražského hradu a byla věnována umění a kultuře v českých zemích mezi léty 1814–1848.  Její název – Biedermeier – nese i překrásná objemná kniha k ní vydaná. Výstava i publikace daly podle mého názoru trumf i svým inspirátorům – stejnojmenné rakouské výstavě a jejímu katalogu, jimiž jsem se těšil před rokem ve vídeňské Albertině.

* * *

Jitka Čechová „umí“ Čajkovského, Dvořáka i LisztaAgáta Pilátová, publicistka

Kulturní zážitek roku je něco, co vedle objektivních kvalit přináší i radost, potěšení. U mě to určitě byla velkorysá přehlídka Bergmanových filmů ke stému jubileu narození režiséra; nebo krásně zrenovovaná Loreta a křížová cesta v Hroznatově v západních Čechách. Ale největší zážitek přece jen mám ze skvělých interpretačních výkonů klavíristky Jitky Čechové. Třeba na desce, kde se Smetanovým triem hraje Dvořáka a Čajkovského. Či z jejího Liszta, kterého jsem zaslechla na stanici Vltava. Bůhví, že jsem zapomněla na nemocniční postel, která mě právě poutala. Ta hudba byla mnohem poutavější...

* * *

Nihilista, misogyn, rasista, homofob a vynikající spisovatel Michel HouellebecqMilan Šefl, redaktor Týdeníku Rozhlas

Shodou šťastných okolností ke mně letos doputovaly hned dvě knížky nenáviděného i zbožňovaného Francouze Michela Houellebecqa. Číst jeho zřejmě nejslavnější román Elementární částice či prvotinu Rozšíření bitevního pole je riskantní záležitost – připraví vás i o poslední zbytky iluzí. Uštěpačný sarkasmus, s nímž tento „novodobý Baudelaire“ líčí tragikomické životní pinožení svých dokonale degenerovaných hrdinů, může na první pohled působit až odpudivě. Přesto je to literatura jedinečná, originální, pronikavá, byť lidstvu nedává už prakticky žádnou šanci.

* * *

Jana Jankeová, filmová publicistka

Pětidílný komplet Zázračná planeta z produkce BBC mě asi letos uchvátil jako filmového diváka nejvíc. Velkoryse vypravenou sadu pěti dílů připravila distribuční společnost Bontonfilm. Početný filmařský tým zabírá v jednotlivých dokumentech naši planetu od pólů, přes džungle a pouště až k horám i podmořským prostorům a činí tak pozoruhodným způsobem. Informace o tom, jak žije flóra a fauna modré planety, je nebývale dramatická a nabízí jedinečné vizuální zážitky – ať jsou to námluvy ptáků, zápasy s predátory i přírodními živly, uhrančivé tvary ledových království, propastné hloubky jeskyní, neznámí pouštní či podmořští tvorové nebo jen neobvyklé pohledy na přírodu a zvěř z výšky či makrodetailů. Hudební doprovod Georga Fentona ctí proměnlivost přírodních nálad i jednotlivých zvířecích příběhů. Nenechte si Zázračnou planetu ujít...

* * *

Žebrácká opera v podání Berliner Ensemble: dokonalý jevištní tvar, věrný textu, ale i tradici moderního uměníVladimír Karfík, literární kritik

Jak by mě mohlo napadnout, že největší emocionální zážitek mi na sklonku letošní sezóny připraví divadlo! Vždyť někdy i známou látku z jeviště ani nepoznávám, jenom proto, že se na autorech svévolně exhibují režiséři. Musel na letošní divadelní festival německého jazyka přijet do Prahy berlínský soubor s Brechtovou Žebráckou operou, abych s údivem přihlížel, jak může vypadat dramatický zázrak utkaný z látky, jež je notoricky známá z jevišť i z Brechtova Třígrošového románu. Z autorova textu se neztratilo nic, a přece byl téměř k nepoznání. Ale jak! Dokonalý jevištní tvar, věrný textu, ale zároveň věrný tradici moderního umění, využívající možností moderní jevištní, výtvarné a zejména světelné techniky. Stylizace jevištního projevu, herectví spjaté s choreografií, s Weilovou hudbou, jak jsme ji snad ještě nikdy neslyšeli, to vše zkomponováno do fantastické podoby fungovalo jako přesný hodinový stroj, aniž by z jeviště čišel chlad. Navíc ten příběh zrovna dnes tu působí i aktuálně. Jak se jenom může taková věc podařit? Jednoduché. Chce to tvůrčí osobnost, jakou je Robert Wilson.

* * *

Tomáš Pilát, redaktor ČRo 3 – Vltava

Co se českých filmů týče, vyhráli to u mě Karamazovi, snímek nesmírně silný, po všech stránkách propracovaný. A pak tu jsou dvě knihy, které zcela odlišně, obě neobyčejně zajímavě a fundovaně pojednávají slavnou éru československé kinematografie. Dílo Jana Žalmana Umlčený film vznikalo těžce, neboť i Žalman (vlastním jménem Antonín Novák) byl nadlouho umlčen. Kniha Brita Petera Hamese Československá nová vlna zase přináší pohled zvenku, takový, jaký čas od času potřebujeme. V obou případech patří dík vydavatelství Levné knihy.

* * *

Věra Nosková, spisovatelka

Dostojevského Bratři Karamazovi jsou modelovým příběhem na téma: rodina je – může být velmi temná záležitost. Český film téhož názvu přenesl tento příběh v podobě divadla do špinavé tovární haly v Polsku. Film má více rovin a významů a je strhující původním příběhem i jeho expresním divadelním zpracováním, k čemuž přispívá i efektní hudba, dynamická kamera, skvělá režie (Petr Zelenka) a přesné, přestože „rusky zdivočelé“ herectví. Po skončení filmu a proběhnutí titulků zůstali diváci ještě chvíli, zasaženi, sedět ve tmě sálu.

* * *

Milan Pokorný, šéfredaktor Týdeníku Rozhlas

Jako divák jsem si mimořádně užil novou inscenaci Prodané nevěsty v pražském Národním divadle. Mladá režisérka Magdalena Švecová tradici tohoto národního klenotu nevnímá jako prokletí, ale vede s ní kultivovaný a citlivý dialog. Podařilo se jí to i díky minimalistické scéně Petra Matáska, která je funkční, a přitom poetická. K mé spokojenosti určitě přispěl i Jaroslav Březina, který „postoupil“ z role Vaška na Jeníka s aplausy na otevřené scéně. Jako čtenář jsem byl příjemně překvapen překladem knížky Petra Pišťanka Muzika. I když slovenské autory rád čtu v originále, na překlad Kristýny a Miroslava Zelinských upozorňuji proto, že je to první Pišťankova česká knížka. Je smutné, kolik nesporné kvality zůstává pro Čechy neznámou pevninou jen proto, že zůstane v té pro mnohé nesrozumitelné slovenštině.

* * *

Aneta Langerová – také díky ní by Koncert pro Světlušku mimořádnou událostíJiří Vejvoda, ředitel ČRo 2 – Praha

Na svůj zážitek roku jsem si musel počkat až do 20. listopadu. V ten deštivý večer se totiž konal v Pražské křižovatce, což je odsvěcený kostel sv. Anny, v němž sídlí Vize Dagmar a Václava Havlových, letošní Koncert pro Světlušku. Pořádal jej Nadační fond Českého rozhlasu a patronka Světlušky, Aneta Langerová, přivedla na jeviště Dana Bártu, Mária Biháriho a nevidomé děti; vše neformálně a mile uváděl herec Saša Rašilov. Seděl jsem vysoko na balkoně, skoro pod novým trámovím, jež do působivě omšelé kostelní lodi umně instalovala architektka Eva Jiřičná, a prýštila do mě radost z několika příčin. V báječném prostředí se sešli báječní lidé; během padesátiminutového přímého přenosu ČT 1 a ČRo 1 – Radiožurnálu se vybralo 1 800 000 korun pro potřebné; Český rozhlas činností svého Nadačního fondu znovu prokázal schopnost přesahu od „pouhého“ vysílání ke kulturní, prospěšné instituci.

Foto Pavel Kopp

* * *

Leo Pavlát, ředitel Židovského muzea v Praze

Mým největším kulturním zážitkem roku 2008 byla kniha, vydaná však česky již před třemi lety: Přervaný život – deníky holandské Židovky Etty Hillesum z let 1941 až 1943. Je to text, který mě jako zcela výjimečný bude jistě provázet i všechny roky další. Jedna věta za všechny: „Měli bychom se stále častěji vzdávat nicneříkajících slov, abychom dokázali najít několik málo těch, která člověk skutečně potřebuje. V mlčení by měl vyrůst nový způsob dorozumívání.“

Připravil Milan Šefl



  Život na heslo
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
   Tulákův domov – celý svět

   Nalaďte si
 
   Návraty Vlastimila Harapese
  Pořiďte si