Číslo 40 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvákem.
Vladimírem Mišíkem.

 


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 



Vladimír Mišík, zpěvák

Liší se nějak to, jak máte svůj loňský „narozeninový“ koncert uložen v hlavě, ve vzpomínkách, a to jak jej zaznamenaly kamery?

Ani ne, měl jsem dobrý pocit z koncertu a jsem ještě radši, že atmosféra z toho večera  se přenesla na disky, což se vždycky nepovede. Až na drobné změny v pořadí písniček jsou oba nosiče věrným záznamem toho, jak proběhl koncert.

Na DVD discích se nakonec objevilo na pětadvacet hostujících muzikantů, kteří vám přišli k šedesátinám blahopřát. Odmítl někdo nabídku projektu se zúčastnit?

Neodmítl nikdo, většina lidí souhlasila. Nejdéle prý přemýšlel Dan Bárta – ale jak sám v Arše řekl, trvalo mu to asi minutu a půl... Jsem moc rád, že mezi hosty byli jak mladší muzikanti jako Dan nebo Saša Langošová s kapelou November 2nd, tak moji vrstevníci od Radima Hladíka přes Michala Prokopa až po písničkáře. Zvláště účasti Vládi Merty a Vlasty Třešňáka si považuju, oba jsem obdivoval už od dob Šafránu a svého času mě vlastně přiměli k tomu, že jsem z angličtiny přešel na češtinu a uvědomil si, že je dobré, když je i v bigbítu textům rozumět.

Řada vašich hostů se v Arše přestavila s některou z vašich písní. Je mezi těmi coververzemi nějaký muzikantský nebo zpěvácký výkon, který vás překvapil nebo okouzlil?

Docela mě dojalo, jak udělal Dan Bárta píseň s textem Václava Hraběte Tma stéká do kaluží. Ale i další písničky stojí za to, docela jsem koukal, jak si žijou svým vlastním životem i v jiném než mém podání.

Párkrát jste se dal slyšet, že nerad posloucháte to, co jste natočil. Platí to i pro záznamy koncertů? Je to s tím „obrázkem“ přijatelnější?

Spíš ještě horší – sledovat záznam z Archy, jak se tam berlím po těch kortikoidech, to je dost šílené. A stejné je to s cédéčky. Občas se mi stává, že si někdy nad ránem pustím do sluchátek nějakou svou starou desku a říkám si, co na té muzice ti lidi mají. Řekněme, že mé pocity z toho, co jsem kdy nahrál, jsou většinou rozpolcené...

Vaše loňské turné, jež vyvrcholilo právě pořízením DVD, výrazně poznamenala vaše choroba. Část koncertů jste musel odvolat, chvíli jste byl dokonce na invalidním vozíku. Co vám vlastně bylo?

Zhruba před rokem a půl mi začaly silně otékat nohy. Zašel jsem do nemocnice a tam mi pan doktor Zamrazil řekl, že mám Charcotovu osteoartropatii, což je odvápnění kostí, a  že mě musí okamžitě hospitalizovat.

Jak jste to snášel?

Nejhůř mi bylo, když mi řekl, že už se na ty nohy nesmím postavit, že by se kosti mohly nevratně zpřelámat. Večer jsme měli mít koncert v Příbrami – tak to jsem trochu ztuhnul. Ležel jsem v nemocnici a netušil, co bude. Ulevilo se mi až po několika dnech, kdy mi pan doktor řekl, že mi dá sádru, že to bude sice na dlouho, ale že když mě někdo dotlačí na vozíku na pódium, můžu zase zpívat. Po čtrnácti dnech jsme tedy mohli navázat na přerušené turné a hrát.

Jistě vás v těch dnech a týdnech také napadlo, že byste se už nemusel na pódia vrátit. Jaký to byl pocit?

To byly těžké noční můry... Děsilo mě jen pomyšlení na to, jak se na vozíku dostanu do prvního patra domu, kde bydlím. Zaplaťbůh, brzy jsem se postavil aspoň na berle a dokázal sejít na ulici.

Říkalo se, že zdravotní potíže jste měl už před svou hospitalizací, že jste na pódiích doslova bojoval s bolestí.

Je pravda, že mě ty nohy bolely už dřív, ale pořád to byl člověk schopen zvládnout, ostatně jako astmatik jsem na problémy při koncertech zvyklý. Kolikrát jsem zpíval i se zánětem průdušek, s teplotou, pod antibiotiky. Lidi možná cítili, že jsem unavený, ale hrálo se. Ale před tím půldruhým rokem už to nešlo překousnout.

Pro zpěváka rockové kapely jsou asi koncerty v pozici vsedě poněkud omezující. Neobával jste se reakce fanoušků?

Už od čtyřiasedmdesátého roku vystupuju i v komorním  sdružení Čundrground, kde sedíme všichni, takže jsem zvyklý, nevadí mi to. Já stejně nikdy nebyl takový ten frontman, který by na pódiu běhal sem a tam a skákal mezi lidi. Koneckonců, B. B. King už při koncertech taky sedí, pravda, je mu je skoro devadesát. Já sedím o něco dřív...

Jak se s vaší fyzickou indispozicí vyrovnávalo vaše okolí?

Chlapci z kapely se o mě starali, nosili mi pivo a tak... Ale nastaly občas situace, s nimiž nikdo nepočítal. Měli jsme třeba hrát v kulturním domě jednoho malebného českého městečka. Přijedeme na místo a před námi takový ten klasický bolševický kulturák, sál v patře a samozřejmě žádný výtah... Pořadatelé mě na tom vozíčku museli vynést po schodech až na jeviště, což bylo před koncertem ještě vcelku v pohodě. Po vystoupení se ale pár z nich lehce upravilo, až jsem si říkal, jak mě proboha dostanou do auta. Naštěstí někteří zůstali skoro střízliví a dokázali mě na tom vozíku zase snést dolů.

Koncertní kalendář ETC... se od té doby opět plní. Znamená to, že vaše fyzické obtíže pominuly?

Jedna noha se zahojila, druhá zase zhoršila, takže ji zatím nesmím namáhat. Berle tudíž používám dodnes. Je to nepříjemné, ale v muzicírování mi to nepřekáží.

Milan Šefl

Foto Iva Marešová

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 23. září.



  Jak to vidí Ivan Kraus
   Fejeton
 
   Příliš decentní chlebíčky

    Pořiďte si
 
   Rok 1938 - bitva o vlny
   Téma