Číslo 7 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Jiřím Hájíčkem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Ivan Němec, publicista

O panu profesorovi, co ví úplně všechno

Ve Slovníku českých spisovatelů po roce 1945 se o Přemyslu Rutovi píše, že jeho hry „v mnohém navazují na postupy absurdního dramatu a mají podobu složitě komponovaných intelektuálních konstrukcí“. Poslední slova na Rutovu rozhlasovou komediální hříčku Profesor a slepice (natočenou v roce 2006) však tentokrát vztáhnout nelze. Je to komedie půvabná svou jednoduchostí, průhledností a stálou aktuálností, s níž se pošklebuje lidské ješitnosti, mýtům o neomylnosti jedince a přeceňování lidských symbolů Moudrosti. Možná to nebyla náhoda, že repríza toto hry, kterou jsme vyslechli na stanici Vltava 17. ledna, zazněla v době, kdy se naši přední politici snaží při svých poutích po vlastech českých přichýlit k prostému lidu, jemuž kromě vlastní učenosti a pravdy předvádějí i svou skromnost.

Přemysl Rut stvořil pro svou komedii postavu Autora, jenž je příbuzným vypravěčů z epických dramat. Mluví často jazykem, v němž se to hemží slovními spojeními, která značným nadužíváním vstoupila mezi opotřebovaná klišé. Profesor přijíždí do „rodné vsi“, kde hodlá trávit prázdniny u maminky. Za jeho encyklopedickými znalostmi „je jen píle a trpělivost“. Jezdí „zásadně vláčkem“, je očekáván „hrdými rodáky“ a když dojede konečně do „rodné chalupy“, kde ho očekává maminka, „vrzne branka a na zápraží vycupitá bělovlasá stařenka v modrých šatech s drobnými běloučkými kvítky“. Po tomto úvodu nemůže být nikdo na pochybách, že všeznalý Profesor, „jediný generální poradce službukonajícího pana prezidenta“, je zcela srostlý s rodnou hroudou a obyčejným lidem, jemuž dokáže ústně i písemně neustále odpovídat na otázky z nejrozličnějších oborů, neboť veškeré své znalosti má v malíčku.

Ale ouha – při sekání dřeva si malíček usekne. Bdělá slepice, která ho spolkne, však zachází s nenadále získaným moudrem tak nemoudře, že svou popletenou radou zaviní prezidentovu smrt, která „logicky“ padne na vrub Profesora. Hrdinu odváží policie a ze všech rozhlasových stanic se ozývá jen kvokavé kázání slepice, která teď může kdákat o čemkoliv, protože to má v malíčku. Úsměvná komedie postupně zčerná a ztrpkne. Představa slepic, které sežraly všechnu moudrost a odevšad jen kdákají, vzbudí v člověku málem pocit, který zažíval Čapkův pan Povondra, když ve Vltavě poblíž Národního divadla zahlédl hlavu mloka.

Režisérka Hana Kofránková jednotlivé role výborně obsadila. Profesor Viktora Preisse má v hlase stařeckou dojatost i záchvěvy infantilnosti, a umí také kantorsky poučovatelským tónem nadšeně pronášet svá naučení. Nelehkou roli kvokamluvící slepice obdivuhodně zvládla Bára Hrzánová. Jiří Lábus upoutal kašpárkovskou figurkou Učitele a Libuše Havelková vytvořila Maminku plnou opičí lásky. Přemysl Rut zaujal více svou hrou než hereckým ztvárněním postavy Autora. Režisérka s velkým smyslem pro nonsens a absurditu umocnila komediálně parodický tón Rutovy hry jednak řadou ilustrativních zvuků, které přesně kopírovaly slovní popis, jednak nápěvy zlidovělých písní, které s prosťoučkou naivitou opět domalovávaly probíhající situace.

Hra Přemysla Ruta Profesor a slepice patří k vtipně a chytře napsaným podobenstvím, jejichž modelová tragikomická paradoxnost budí nejen úsměv, ale i obavu.


  Rozhovor s Jiřím Hájíčkem             Zkraje týdne Jaroslava Vanči            Italský rok skončil, ať žije rok španělský!