Číslo 1 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s houslistou.
Václavem Snítilem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Čemu se smějete? Sobě se smějete!

Roku 1782 vyslovil údajně Ludvík XVI. proroctví, že bude nejdřív nutné zbourat Bastilu, než bude možné hrát Figarovu svatbu na divadle. Ukázal se být špatným prorokem – k oběma událostem nakonec došlo v opačném pořadí. Ale jistá předvídavost se o deset let později popravenému panovníkovi přiznat musí. Byl první, kdo mezi oběma událostmi viděl jakousi spojitost. Rozhlasovou adaptaci klasické Beaumarchaisovy komedie v režii Ivana Rajmonta, s Alešem Procházkou, Miroslavou Pleštilovou, Davidem Prachařem a Miluší Šplechtovou připravil do vysílání na Nový rok Český rozhlas 3 – Vltava.

Představitel titulní role Aleš Procházka a režisér Ivan Rajmont při natáčení Figarovy svatbyDruhá Beaumarchaisova hra s postavou prohnaného sluhy – Bláznivý den aneb Figarova svatba – si nejdříve poležela tři roky v šuplíku. K pokračování Lazebníka sevillského autora údajně vyzval sám princ de Conti.

Dav bere divadlo útokem

Když se roku 1781 Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais (1732–1799) pokusil hru publikovat, byla cenzurou zabavena. Začala dlouhá pouť zakázaného textu, během níž autor dosáhl mistrovství v něčem, co bychom dnes nazvali public relations. Věděl kde, kdy a komu přečíst úryvek ze svého díla. Kdy uspořádat napůl veřejnou zkoušku (na které byla přítomna jím zaplacená klaka a nějaká ta důležitá osobnost). Jak načasovat projev překvapivě velkorysé dobročinnosti. Jak využívat nepříjemností k publicitě.

Konečně se zdálo, že Beaumarchais dosáhl svého – 26. září 1783 se v sídle pana de Vaudreuil konalo uzavřené představení (pro tři sta diváků!) s herci z Comedie Francaise. Výkvět Francie naplnil sál k prasknutí, aby si vyposlechl, jak se mu kdosi vysmívá. Po stížnostech na horko v sále nedočkavý Beaumarchais nelenil a vytloukl okna holí. Později se sice říkalo, že svou hrou prorazil dvojí okna – skutečná i ta ke svobodě –, ale veřejné provozování Figarovy svatby dovoleno nebylo.

Až 27. dubna 1784 se všichni dočkali. Zákaz byl zrušen. Během hodiny dostal autor čtyřicet dopisů od osob všech stavů s žádostmi o lístky se slibem, že mu za to budou dělat klaku. Lokajové šlechticů stáli u pokladny od brzkého rána. Vznešené dámy a urození pánové se pod záminkou společného oběda tísnili v hereckých šatnách, aby si tak zajistili vstup do divadla. Dav, který se shromáždil před divadlem, zahnal stráž, vyrazil dveře a vzal budovu útokem. Když se konečně pokladna otevřela, tři lidé byli pošlapáni. Představení trvalo nekonečné čtyři a půl hodiny. Za vyprodaného sálu se pak inscenace dočkala sta repríz. Toho pohotový Beaumarchais využil. Zrušil dosavadní systém paušálních honorářů a zavedl podíl na tržbách.

Zatykač na pikové sedmě

Dnes už stěží doceníme revolučnost hry Figarova svatba. Dokonce se nám může stýskat po lehkosti lazebníka z prvního kusu. Ve Svatbě je Figarova veselost poněkud okázalá a své prospěchářství a ziskuchtivost se ani nesnaží skrývat. Spolu se známým francouzským kritikem Sainte-Beuvem se nám může zdát, že bychom možná raději žili ve společnosti, kde vládnou Almavivové, než kterou spravují Figarové. Ale to je asi pohříchu dnešní pohled – tehdy všechny velké revoluce měly teprve přijít.

Hra šla ve své kritičnosti na samou mez únosnosti. Kupodivu ji ale nejvíc byla vyčítána nemorálnost a frivolnost. Beaumarchais ji všemožně hájil. Zároveň spory vydatně živil. Zaplatil distribuci letáku hanícího jeho komedii, aby sám mohl briskně odpovědět. Když mu bylo vytčeno, že zapomněl na Figarovu dcerku z prvního dílu, objevil ji v jedné skutečně žijící chudé svobodné matce a mystifikaci dotáhl do konce, když pro ni uspořádal dokonce sbírku.

To vyvolalo pobouřenou reakci v novinách Journal de Paris. Beaumarchais odpověděl. Ostřeji, než tématu slušelo. Netušil ovšem, že za článkem stojí Monsieur, hrabě z Provance (budoucí Ludvík XVIII.). Ten si na pisálka stěžoval u krále. Ludvík XVI., unavený nekonečným rozruchem kolem agilního dramatika, se nenechal příliš rušit od partie karet a na pikovou sedmu napsal příkaz k Beaumarchaisově uvěznění. sNikoliv v Bastile (byla by pro něj údajně velkou ctí), ale v ústavu, kam se zavírali padlí kněží. Pobyl si tam všehovšudy šest dní. Po propuštění čekalo před jeho domem na sto kočárů gratulantů a král mu přiřkl bohaté odškodné 2 150 000 liber v dlouhodobých splátkách. Beaumarchais přijal. Obchodník uklidnil literáta. Zajímavé je, že nikdo z útočníků (a tím méně Beaumarchais ve své obraně) nepojmenovává to podstatné – že hra napadá samotný společenský systém.

Téma pro Mozarta

V roce 1786 dostala popularita sevillského sluhy nový impuls. Pro Wolfganga Amadea Mozarta přepracoval Figarovu svatbu na operní libreto Lorenzo Da Ponte (Lazebník sevillský se dočkal operního zpracování z pera Gioacchina Rossiniho v roce 1819). Beumarchais ze svého triumfu dokázal vytěžit maximum, ale už ho nezopakoval. Jeho další literární pokusy již slávy Figarovy svatby nedosáhly. V roce 1791 Beaumarchais vydává třetí díl figarovské trilogie – Provinilá matka. Rozvíjí v něm vztah Cherubína a Rosiny v duchu předrevolučního diderotovského dramatu. Hra se většího zájmu nedočkala.

Martin Velíšek, vedoucí literárně-dramatické redakce ČRo 3 – Vltava

Foto Martin Velíšek


  Rozhovor s Václavem Snítilem                     Mikolášská nadílka                   Výjimečný zážitek ve výjimečný den