Číslo 43 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s hercem.
Sašou Rašilovem.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 


 

František Filipovský – Skrytý půvab rozhlasu

Od narození Františka Filipovského uplynulo koncem září rovných sto letPořady, v nichž lze obdivovat jeho hlasovou ekvilibristiku, se počítají na stovky. Vyjádřením úcty k Františku Filipovkému, jenž se narodil před rovným stoletím, je i CD, součást aktuálního čísla Týdeníku Rozhlas. Neopakovatelné nastudování Haškových povídek je ukázkou špičkového interpretačního umění.

Důvod k oslavě
Rok 1907, minulé století, dávná historie: v Hlasech od Berounky bylo možné přečíst si časné varování, že masopust potrvá tentokráte pouze třicet sedm dní a nocí, proto by si mládenci a panny, chtějí-li vplout v přístav manželský, měli pospíšiti. Ani předpověď počasí nebyla nijak povzbudivá. Očekávaly se měsíce většinou suché a chladné, pro úrodu nevalně příznivé. V červenci skutečně vystoupila teplota na pouhých 9,4 °C; tento rekord nebyl doposud překonán. Ameriku zachvátila ekonomická krize a zkrachovalo mnoho bank, v Anglii rozbili svůj první tábor skauti a v Pekingu byl odstartován nejdelší automobilový závod světa s cílem v Paříži. V českých zemích rakousko-uherské monarchie plynul život poměrně klidným tempem. Masaryk byl sice zvolen do Říšského sněmu a rodící se levicové strany získávaly na síle, ale žádnou významnější odezvu to zatím nevyvolalo. I zprávy o krvavých událostech v Rusku se šířily spíš okrajově. V Přelouči dokončili stavbu evangelického kostela a třiadvacátého září se tamnímu váženému občanu, vyhlášenému krasavci, regenschorimu Filipovskému narodil chlapec František. V dvaašedesáti letech po třech dcerách jistě důvod k veliké oslavě.

Vůně maloměsta
Přelouč nebyla ospalým městysem, kde se zastavil čas: pořád se tu odehrávalo něco jedinečného. Pro malého kluka každý den voněl netušeným dobrodružstvím. Zvlášť v  rodině muže, který pěstoval náročnou duchovní muziku, se svou šedesátičlennou dechovkou konkuroval Kmochovu Kolínu a v jehož domě se scházely nejvýznamnější osobnosti tamějšího kulturního života. Cožpak bylo možné nenaučit se hrát na klavír, flétnu a housle, nepotloukat se kolem spolků ochotníků, neposlouchat debaty o umění a nezpívat na kůru? S jistou nadsázkou můžeme říct, že tam, v kostele, se rozhodlo o životním směřování pokračovatele rodu Filipovských.
„Měl jsem odkoukáno a odposloucháno snad všechno, co se v kostele při mši dělo. Býval jsem tolik zaujat tím velkým divadlem s farářem a ministranty, že jsem si velmi často doma hrával na kněze. Prostě jsem si hrál na divadlo, abych zužitkoval dojmy, které se ve mně z kostela nahromadily. Napodoboval jsem farářova gesta a dokonce jsem měl odposlouchánu jeho intonaci s typickým tremolem…“ napsal František Filipovský ve svých pamětech.
Přestože se maminka (tatínek zemřel, když bylo Františkovi deset) té myšlence dlouho bránila a cíleně svého syna přesvědčovala, aby po ukončení gymnaziálních studií na obchodní akademii pro jistotu ještě absolval účetní kurz, cestu k divadlu mu rozmluvit nedokázala. A nakonec ani nechtěla.
„Své prarodiče jsem nepoznala, ale z tatínkova vyprávění vím, že to byli lidé mimořádně osvícení, laskaví a tolerantní,“ vzpomíná Pavlína Filipovská.
Člověk by nikdy neměl říkat, že něco dělá zbytečně. Postupem času zjistí, že všechny činnosti, ať vypadají jakkoli nesmyslně, jsou kamínkem v mozaice života. Účetnictví, tolik vzdálené uměleckému bohémství a všemu kolem divadla, co Františka Filipovského tak přitahovalo, ho po příchodu do Prahy docela dobře živilo a paradoxně se díky němu seznámil s tehdejší hvězdou Národního divadla Marií Hubnerovou. Jako úředník Ringhoferovy lidové autodopravy účtoval předplatné na taxíky a dlužníkům posílal upomínky. Jednu z nich omylem zaslal i zmíněné paní Hubnerové.
„Nikdo si neumí představit, jaký udělala bengál,“ vzpomínal František Filipovský. Nezbylo mu než se jít omluvit. „Milostivá paní, vždyť já jsem skoro denně v Národním divadle, viděl jsem vás snad ve všem a zbožňuju vás, plácal jsem páté přes deváté… Dokonce mi začaly po tvářích stékat slzy, protože mě samotného moje řeči dojímaly… Kdybych plakal o něco déle, snad by se mi omluvila.“
Možná rozpoznala mladíkův velký herecký talent, a tím, že mu odpustila, ho ocenila, kdo ví… Každopádně on už byl tenkrát rozhodnut. S účetnictvím končí. Jeho osud se jmenuje divadlo.

Štěstí a náhoda
Až příliš stručná slova. Přesto jimi František Filipovský charakterizoval celý svůj profesní život. Nebudeme se pouštět do jeho podrobného zkoumání, začaly by před námi defilovat dějiny divadla a v podstatě naše kulturní dějiny třicátými léty minulého století počínaje. Připomeneme pouze tři jména, na první pohled nesourodá a nekorespondující, tvořící ovšem úhelné kameny udivující kariéry Mistra své profese: Harpagon – Louis de Funes – Karel Poláček.
Všem, kdo viděli Filískova – tak mu říkali kolegové i vnoučata – Harpagona „naživo“ v Národním, je co závidět. Laťka byla nastavena vysoko, jen obtížně se bude zdolávat. I nerudného četníka ze Saint Tropez se pokoušeli nadabovat jiní, a při vší úctě k jejich práci nikdy už to nebylo ono, nemluvě o nepřekonatelné adaptaci Poláčkovy knihy Bylo nás pět, která se stala nejúspěšnější nahrávkou v historii rozhlasu.
Jak dokázal být tak dobrý? napadne člověka bezděčně.
„Byl to dar, ale musím taky připomenout, že tátu práce nesmírně bavila,“ říká Pavlína Filipovská, „a to nejen taková, co souvisela s jeho profesí. S nadšením dělal úplně všechno, do čeho se pustil. Nedokázal odpočívat. Pořád něco organizoval. Se stejným nasazením, jako hrál, budoval na chalupě schody do lesa. O herectví jsme se spolu nikdy nebavili, jaksi jsme se před sebou ostýchali, ale o tom, jak ve Stavovském při rekonstrukci pozlacují dřevo, dokázal vykládat celé hodiny. A ještě něco. Tátu lákalo všechno, co bylo nové. Z toho koukalo dobrodružství a napětí. Copak divadlo, to tady bylo tisíce let, ale rozhlas, později televize a dabing, tam byl adrenalin.“

Bylo jich šest
Petr Bajza, Čeněk Jirsák, Bejval Antonín, Éda Kemlik i Zilvar z chudobince se podruhé narodili v Přelouči. Ano, právě tam, co Filipovských František. V maloměstě vonícím dobrodružstvím a klučičími lumpárnami.
„Bylo nás pět je stylizace, ani nevím, jak na ten způsob interpretace táta přišel, ale fungoval. Maloměstskou atmosféru měl zažitou, jako kluk prožíval totéž. Četl to proto tak, jako kdyby to psal za Poláčka,“ vysvětluje Pavlína Filipovská.
Kniha Bylo nás pět vznikla v nejhorším období spisovatelova života. Sotva ji dokončil, navždy zmizel v temnotách koncentračního tábora. Poprvé vyšla těsně po válce a na rozdíl od vlny koncentráčnické literatury, s jejíž pomocí se různí autoři potřebovali vypsat z traumat, která prožili, vzbuzovala naději a optimismus. Možná proto si ji v roce 1953, v dobách jiné represe, vybral režisér Jiří Vosmut pro rozhlasovou adaptaci. Dvanáct pokračování a nevídaný ohlas.
„Po skončení četby jsem byl doslova zavalen dopisy a telefonickými dotazy, kde je knížka ke koupi, kde vyšla, kdy vyšla, bude-li znovu vydána, takže moje domácnost se změnila v ústav dotazů a informací… a služba u telefonu byla organizována podle předem stanoveného plánu,“ píše František Filipovský ve svých vzpomínkách.
Maloměstských uličníků proto bude od roku 1953 už navždy šest. Karel Poláček by se jistě nezlobil.

Kouzlo rozhlasu
Práce v rozhlase se František Filipovský nikdy nevzdal. Přestože téměř denně hrál v Národním divadle, točil v průměru tři filmy ročně (někdy jich ale zvládl i osm), daboval, účinkoval v televizi, rozhlas ho přitahoval jakýmsi skrytým půvabem.
„Rozhlas má obrovité kouzlo,“ vysvětluje Pavlína Filipovská. „Skýtá představu určitého soukromí, pro interpreta i posluchače. V tom je jeho nedostižnost, neopakovatelnost, ale také velká ošidnost. Jste neviděna, víc se odhalíte, ale musíte kápnout božskou. Musíte přemýšlet, co řeknete a jak to řeknete, lež hned vyjde najevo. Tohle možná herce přitahuje. Táta tu práci miloval. S talentem asi nemá nic společného, jde spíš o techniku, o cit.“
A také o již zmiňované štěstí. A František Filipovský, stejně jako celá generace jeho hereckých vrstevníků, měla mimořádné štěstí na vynikající rozhlasové režiséry. Vasmut, Bezdíček, Horčička, Pech – to jen namátkou několik z nich.
„Jim pomáhala celá řada výborných dramaturgů. Všichni své práci rozuměli, měli ji rádi, proto mohlo vzniknout tolik výborných věcí,“ dodává Pavlína Filipovská.
V pozůstalosti Františka Filipovského se zachoval dopis, který o jeho rozhlasovém interpretačním mistrovství možná hovoří nejvýstižněji.
„Můj milý Franto, Tvůj rozhlasový Vocílka se prezentýroval skvěle. Obdivuji se Ti, jak jsi ho jemně vyhmátl na pokraji reality a pohádkovosti, zkrachovalého študióse, upřímného ve své protřelosti, nikoliv našeptávače a zloducha, jak se také hraje. Tvé písničky byly mistrovským kouskem Tvé muzikálnosti. Přijmi je, prosím, ode mne jako dík za ideální herecké partnerství. Tvůj Karel Höger.“
Není co dodat. Snad jen pustit si Jaroslava Haška.

Šárka Vieweghová

Foto archiv Pavlíny Filipovské


  Rozhovor se Sašou Rašilovem                     Jak to vidí Leo Pavlát                        Jaké bylo dospívat nad propastí