Návrat na titulní stránku

číslo 35 / 2007

Jak to vidí


Věra Nosková, spisovatelka

Aternativně pracovat, alternativně žít

Novopečená paní učitelka se vědoucně usmívá nad seznamem svých budoucích prvňáčků. Ještě je neviděla, ale už o nich hodně ví. Prostudovala si totiž podle data narození jejich znamení. Tak Jindra Hladil je ve znamení býka, hmm… to bude potřebovat pevnější ruku. Býci jsou praktičtí, svéhlaví, nenechají si nic vymluvit. A jéje. Beran. Lindičko, Lindičko! Ty budeš jednodušší, ale vytrvalá. No, nějak si s tvou tvrdohlavostí poradím. Mám vůbec v seznamu nějakou pannu? Jsou tak pořádkumilovné a praktické! A hele. Tys mi tu chyběl. Střelec! Na Jirku si dám tedy pozor. Bude zvídavý, zrychlený. Střelci nesnášejí omezování. Jenže bez něj to v kolektivu přece nejde.

Paní učitelka je svědomitá. Založila každému dítěti už předem kádrovou složku s popsaným znamením, bude se moci rychleji rozhodovat. Při potížích s žákem nahlédne do jeho papírů a bude mít hned jasno. Inspiraci, a – proč to nepřiznat – hlavně odvahu k tomuto vzrušujícímu alternativnímu přístupu získala na jednom z workshopů, které financoval Evropský sociální fond a ministerstvo školství a připravila Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. Docela se divila, když zjistila, že na jeden ze seminářů, tento s názvem Výchova dětí podle znamení, přijde astrolog Milan Gelnar, ale teď je moc ráda, že vlastně státní instituce tento přístup k žákům víc než tolerují. Nabízejí jej dokonce jako jednu z možností, jak se vyznat v dětské psychice a jak děti individuálně odhadnout, vnímat a vést. Gelnara samozřejmě jako většinu slavných astrologů znala a v médiích sledovala. Sice se občas sekne, třeba loni ve věštbě rozsudku vražedkyně Velikovské tvrdil, že jí je soud příznivě nakloněn, ten jí ovšem napařil místo očekávaných osmi dokonce deset let vězení, ale splést se může každý.

Paní učitelka je osoba duchovně založená. Vůbec by se ve výuce a výchově nebála ani trochy té magie. Rozhodně by ráda sem tam nakoukla do minulého života některého z problematických žáčků. Proč ne? Vždyť astrologie je s těmito duchovními vhledy a postupy provázána. Když se řekne A, musí následovat B a klidně celá abeceda. Slyšela tedy, že proti tomu skvělému semináři s astrologem Gelnarem protestovali nějací vědátoři z Českého klubu skeptiků Sisyfos, ale to jsou prostě jen neduchovní hmotaři, kteří by chtěli kdeco ověřovat a dokazovat. Prý jim ale paní ředitelka Dora Assenza z Centra inovativního vzdělávání, které semináře připravilo, přes ministerstvo školství chytře vzkázala, že to, co oni nazývají okultní pavědou, je předmětem vědecké analýzy a o astrologii lze najít mnoho vědeckých studií. Paní učitelka hned nějaké vědecké studie hledala na internetu a poté i po knihovnách, ale nic nenašla. Naopak. Zjistila, že se vědci astrologii jedině pošklebují. Ale to je fuk, stejně funguje. Poněvadž když se něčemu věří, tak to přece musí existovat a fungovat! Ona sama do astrologie jen amatérsky fušuje, ale co kdyby požádala Gelnara o odborné vypracování horoskopů? Stojí u něj jen 999 korun. To by ministerstvo školství třiceti žákům zaplatit mohlo. Koneckonců by to byl zajímavý experiment, zasnila se.

Mladý atomový fyzik s manželkou genetičkou se těší na vstup svého potomka do první třídy víc než on. Jirka sice už dva roky čte a docela slušně počítá, ale škola je škola, a rozumná učitelka nasvítí novým pohledem psychologické zvláštnosti bystrého synka. Předávají Jirku do péče mladé, jistě patřičně vzdělané pedagožky. Tak tady jsi, ty střelče, šklíbí se paní učitelka vědoucně a má celkem jasno.