Návrat na titulní stránku

číslo 3 / 2007

Dívejte se


Soukromý detektiv Marlowe se nikdy nevzdává

Sobota 20. ledna, ČT 2, 10.00

V cyklu filmů Humphreye Bogarta, prototypu „tvrdých chlapíků“, jsme již viděli několik jeho proslavených titulů - Casablancu, Mít a nemít; nyní následuje Hluboký spánek. Vesměs jsou to díla, od jejichž vzniku nás dělí zhruba šest desetiletí: technicky i výrazově zestárla, melodramatické úlitby občas přesáhnou míru únosnosti. I když bývají považována za legendární, ba kultovní (zejména Casablanca), Česká televize si o jejich divácké přitažlivosti nečiní žádné iluze: bez rozpaků je odsunula na sobotní dopoledne.

Marlowa (Humphrey Bogart) ohrožují i nebezpečné kráskyHluboký spánek, natočený zkušeným hollywoodským praktikem Howardem Hawksem, převádí do filmové podoby jednu z Chandlerových detektivek - tyto příběhy získaly proslulost jako příkladná díla takzvané drsné školy. Soukromý detektiv Marlowe, za jehož zlhostejněle cynickými gesty často cítíme duši znavenou smolařským údělem, je zde pověřen vyšetřováním složitého případu, na jehož počátku stály nekryté šeky. Jenže brzy přibývají i vraždy, které mají zakrýt, co mělo zůstat utajeno. Nenadálé zvraty a rychlý dějový spád spolu s vtipně psanými dialogy zaručují tomuto filmu podnes diváckou přitažlivost.

Na scénáři Hlubokého spánku se podílel význačný spisovatel William Faulkner. Byl sepsán během pouhých osmi dnů a taková rychlost se musela odrazit v jisté překombinovanosti motivů. Režisér s určitým humorem vzpomíná: „V zápletce jsme se už nevyznali. Ptali se mne, kdo koho zabil - nevěděl jsem. Nevěděl to ani scenárista, ani autor námětu. Ale přesto byl film velmi napínavý a zábavný.“

Humphrey Bogart, představitel Marlowa, zužitkoval naplno svůj typ drsného chlápka, který pohrdá vším, i láskou, který se navzdory nezdarům houževnatě prodírá k jakkoli hořké pravdě a smiřuje se s věčnou osamělostí. Jedinou úlitbou dobovým hollywoodským konvencím je milostný happy end, i když v předloze Marlowe zůstává nadále sám, s nostalgickou vzpomínkou na dívku, která mu zachránila život, ale s níž mu už nebude souzeno se nikdy setkat.

JAN JAROŠ 

Foto archiv